Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kommuner på efterkälken

Fortfarande saknar många kommuner digitala processer för hantering av viktiga flöden. Förutom att digitala processer går snabbare, minskar också risken att något går fel och vid akuta situationer, som när barn far illa, är tiden en viktig parameter.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 4 februari 2020 digit

– Det är många kommuner som inte har digitaliserat alla processer ännu och framförallt för politiker finns det en hel del att göra, säger Berit Backvid, affärsområdeschef på Visma Consulting.

Hur märker ni det?

– Vi har gjort undersökningar som visar att det exempelvis bara är 6 procent som har en digitaliserad process för ersättning till förtroendemän. Många gör alltså det här jobbet helt och hållet manuellt. Det innebär att signering, kvalitet på data och så vidare inte blir bra. Det finns en stor osäkerhet och mycket bir fel.

Man måste titta på sina processer och se vilka möjligheter som finns.

Varför tror du att det ser ut så här fortfarande?

– Jag tror att det har att göra med att man inte har hittat rätt tekniska lösningar. Det kan också beror på en osäkerhet och att man inte är mogna att arbeta digitalt, men i de intervjuer vi har gjort visar det sig att över 80 procent vill ha en digital lösning.

Vad är nästa steg?

– Man måste titta på sina processer och se vilka möjligheter som finns. Det finns lösningar idag som är framtagna för att hjälpa politikerna med dessa delar, men man måste vara överens hela vägen. Både den administrativa delen på kommunen och politikerna, så att man får en lösning där alla känner sig trygga och tillfreds.

Har du exempel på hur digitala processer kan underlätta?

– När det gäller Socialjouren är det exempelvis så att om man behöver ta hand om ett barn som har farit illa på något sätt, vill man ju förstås kunna göra detta direkt. Det här kan ju ha inträffat mitt i natten, men idag får man inte göra detta om inte ordföranden i Socialnämnden har signerat ett dokument och godkänt.

– Det innebär att politikern måste åka in till kontoret för att göra det eller har en fax, det finns faktiskt många som använder det fortfarande. Det är ungefär en tredjedel som har digitaliserat den här delen av verksamheten, men för två tredjedelar kan det alltså vara så att ordföranden måste kliva upp mitt i natten och köra flera mil till kontoret för att göra detta. Det gör också att det drar ut på tiden.

– Om man istället digitaliserar med digital signering som bank-id eller liknande, kan man påskynda processen och barnen kan snabbare få hjälp.  

Rekommenderad läsning

snip anders olsson.JPG
video

Gävle kommun i behov av fokusskifte

23 sep 2016 ledarskap

Anders Olsson, it-utvecklingschef på Gävle kommun, vill inom kommunen se mer samarbete verksamheter emellan - på så sätt kan en bättre digital funktionalitet skapas. 

gavle stad.jpg
video

Fritt att surfa i Gävle

21 sep 2017 digit

Med 600 accesspunkter för omvårdnad redan från starten rivstartar Gävle sin satsning på gratis wifi med enkel tillgång till kommunens hela verksamhet.

kollgegacoach 960640.jpg
video

Gävle satsar på kollegacoacher

25 sep 2017 digit

Gävle kommun jobbar framgångsrikt med kollegacoacher i skolan och skulle gärna se att det sprider sig även till andra områden inom kommunen.

sundsvallWEBB.jpg
video

Sundsvall driver öppen källkod

24 nov 2017 digit

Sundsvall kallas ibland för Norrlands Silicon Valley. Kommunen jobbar gärna med öppen källkod och nu pressar de sina leverantörer att göra samma sak.

varnamo-960640.jpg

Värnamo växer varaktigt

4 dec 2018 digit

Värnamo hoppas på att fler flyttar till den småländska kommunen. Planen är att vara 40 000 invånare år 2035 och för att det ska ske krävs samhällsnära tjänster, ett ökat fokus på hållbarhet och att rekrytera nya talanger.

pitea-iot-960640.jpg

Ett smartare PI(o)Teå

8 jan 2019 digit

PiteEnergi har investerat i ett IoT-nät baserat på LoRa. Detta ska bland annat ge möjligheten att jobba smartare och säkerställa leveranskapacitet genom att agera mer proaktivt. Tanken är också att det på sikt kan leda till helt nya tjänster.

kupolen.jpg (2)

RPA skapar tid

30 sep 2019 digit

Borlänges RPA beräknas spara två arbetsdagar i månaden. Nu visar flera andra verksamheter intresse för en liknande lösning. 

drönare med träd i bakgrunden.jpg

Innovation Gislaved

15 okt 2019 digit

För att kicka igång digitaliseringen startade Gislaved Innovationslabbet och efter lyckade tester är nu drönare på väg ut i verksamheterna. Smart teknik i kombination med varsam och respektfull kommunikation är en stor del i det framgångsrika konceptet. 

bostader-i-landskrona.jpg
video

Vinsten med RPA

16 okt 2019 digit

Under 18 månader arbetade socialtjänsten i Landskrona som om en RPA redan var på plats. Resultatet blev mer tid för samtal och att 100 färre hushåll har försörjningsstöd. Nu är mjukvaruroboten igång och kommunen ser flera möjligheter.