Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Södertälje bättre än BETT

barn i färgglada kläder ligger på rygg i cirkel och tittar i kameran.jpg

Södertälje kommun har startat sin egen kompetensutveckling för skolan. Istället för att skicka några representanter från en skola, som i sin tur ska lära sina kollegor, har kommunen utvecklat ett eget koncept. Hittills har 850 lärare och skolledare gått utbildningen.

– Bilden av att lärare ibland är tveksamma till digitalisering är delvis ett resultat av att mycket av implementeringen präglats av en ensidig agenda där digitala verktyg ses som svaret på allt. I Södertälje är vi måna om att vara mer pragmatiska och belysa såväl teknikens utmaningar och svagheter, som möjligheter och styrkor. Det helhetsperspektivet är en förutsättning för en lyckad implementering, säger Jenny Stanser, verksamhetschef grundskola på Södertälje kommuns utbildningskontor.

När Jenny Stanser kom till Södertälje för lite knappt två år sedan gick skolans digitalisering lite på sparlåga. Målet var att göra rätt från början och det fick ta sin tid.

– Kommunen hade redan en skicklig IKT-pedagog och en bra och tydlig utbildningsdirektör och vi var helt överens om att digitala verktyg ska användas när de förbättrar undervisningen och utan att riskera death by apps. Utifrån det har vi diskuterat fram insatser som med bibehållet utbildningsfokus ska nå alla lärare i kommunen.

Vi var helt överens om att digitala verktyg ska användas när de förbättrar undervisningen och utan att riskera ”death by apps”.

850 lärare

Resultatet blev tre kompetensutvecklingsdagar med arbetsnamnet Bättre än BETT, den internationella skolmässan i London. Cirka 850 lärare och skolledare har deltagit i utbildningen som fördelats över tre månader under vintern 2018-19 och varvat teori och praktik.

– För oss var det väldigt viktigt att alla fick en kvalitativ ämnesnära kompetensutveckling. Ofta skickar vi några på något och tänker att det ska sprida sig, det fungerar sällan. Vi har haft föreläsare som Malin Frykman, Emma Nääs och Carl Heath för alla och lärarna har dessutom jobbat i ämnesgrupper med olika teman. Till exempel har Sara Bruun haft en grupp för lärare i moderna språk, medan andra jobbat med Felix Gyllenstig Serrao på temat gamification i undervisningen.

jenny stanser.jpg

Jenny Stanser, verksamhetschef grundskola på Södertälje kommuns utbildningskontor.

Kollegialt lärande

Efter den tredje kompetensutvecklingsdagen i februari har arbetet i ämnesgrupperna gått vidare på och mellan kommunens skolor. Ett exempel är mattelärarna från fem olika skolor som träffas och diskuterar frågor som sambedömning och ett formativt förhållningssätt i relation till digitala verktyg för att utveckla undervisningen.

– Vi har skapat en bred och långsiktig satsning på seriöst, kollegialt lärande nära klassrummet. Nu jobbar Södertäljes skolor för att på olika sätt följa upp och diskutera förändringar i undervisningen.

Hur reagerar föräldrarna, finns det en oro att deras barn ska komma efter?

– Det är tvärtom så att många föräldrar känner sig trygga med ett ansvarsfullt användande, de behöver inte vara oroliga för att deras barn inte lär sig utan sitter i klassrummet och spelar spel. Skolans digitalisering är för viktig för att slarvas bort, det måste bli rätt från början för det finns ingen väg tillbaka, avslutar Jenny Stanser.

 

22 januari 2020 Uppdaterad 16 december 2020 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock, södertälje kommun

Rekommenderad läsning