Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Södertälje bättre än BETT

Södertälje kommun har startat sin egen kompetensutveckling för skolan. Istället för att skicka några representanter från en skola, som i sin tur ska lära sina kollegor, har kommunen utvecklat ett eget koncept. Hittills har 850 lärare och skolledare gått utbildningen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock, södertälje kommun 22 januari 2020 it i skolan

barn i färgglada kläder ligger på rygg i cirkel och tittar i kameran.jpg

– Bilden av att lärare ibland är tveksamma till digitalisering är delvis ett resultat av att mycket av implementeringen präglats av en ensidig agenda där digitala verktyg ses som svaret på allt. I Södertälje är vi måna om att vara mer pragmatiska och belysa såväl teknikens utmaningar och svagheter, som möjligheter och styrkor. Det helhetsperspektivet är en förutsättning för en lyckad implementering, säger Jenny Stanser, verksamhetschef grundskola på Södertälje kommuns utbildningskontor.

När Jenny Stanser kom till Södertälje för lite knappt två år sedan gick skolans digitalisering lite på sparlåga. Målet var att göra rätt från början och det fick ta sin tid.

– Kommunen hade redan en skicklig IKT-pedagog och en bra och tydlig utbildningsdirektör och vi var helt överens om att digitala verktyg ska användas när de förbättrar undervisningen och utan att riskera death by apps. Utifrån det har vi diskuterat fram insatser som med bibehållet utbildningsfokus ska nå alla lärare i kommunen.

Vi var helt överens om att digitala verktyg ska användas när de förbättrar undervisningen och utan att riskera ”death by apps”.

850 lärare

Resultatet blev tre kompetensutvecklingsdagar med arbetsnamnet Bättre än BETT, den internationella skolmässan i London. Cirka 850 lärare och skolledare har deltagit i utbildningen som fördelats över tre månader under vintern 2018-19 och varvat teori och praktik.

– För oss var det väldigt viktigt att alla fick en kvalitativ ämnesnära kompetensutveckling. Ofta skickar vi några på något och tänker att det ska sprida sig, det fungerar sällan. Vi har haft föreläsare som Malin Frykman, Emma Nääs och Carl Heath för alla och lärarna har dessutom jobbat i ämnesgrupper med olika teman. Till exempel har Sara Bruun haft en grupp för lärare i moderna språk, medan andra jobbat med Felix Gyllenstig Serrao på temat gamification i undervisningen.

jenny stanser.jpg

Jenny Stanser, verksamhetschef grundskola på Södertälje kommuns utbildningskontor.

Kollegialt lärande

Efter den tredje kompetensutvecklingsdagen i februari har arbetet i ämnesgrupperna gått vidare på och mellan kommunens skolor. Ett exempel är mattelärarna från fem olika skolor som träffas och diskuterar frågor som sambedömning och ett formativt förhållningssätt i relation till digitala verktyg för att utveckla undervisningen.

– Vi har skapat en bred och långsiktig satsning på seriöst, kollegialt lärande nära klassrummet. Nu jobbar Södertäljes skolor för att på olika sätt följa upp och diskutera förändringar i undervisningen.

Hur reagerar föräldrarna, finns det en oro att deras barn ska komma efter?

– Det är tvärtom så att många föräldrar känner sig trygga med ett ansvarsfullt användande, de behöver inte vara oroliga för att deras barn inte lär sig utan sitter i klassrummet och spelar spel. Skolans digitalisering är för viktig för att slarvas bort, det måste bli rätt från början för det finns ingen väg tillbaka, avslutar Jenny Stanser.

 

Rekommenderad läsning

lars-lingman-skolverket-960640.jpg
video

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

bamford bett 960640.jpg
video

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

robotbett_960x640.jpg
video

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

bett ovanifrån 960640.jpg

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 it i skolan

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära. 

Pojke_med_platta.jpg

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

bygghjälmar, en dator, en drönare och lite annat ligger uppradat på en byggarbetsplats.jpg
video

Rätt dator på rätt plats

21 jan 2019 it i skolan

Ystad gymnasium tror på att anpassa enheter efter respektive program och ge valfrihet till pedagogerna. Aktuellt just nu är datorer som fungerar som whiteboard och att skolan deltar i Skolverkets försöksverksam för digitala nationella prov. Utmaningen är att hitta ett sätt för alla system att fungera tillsammans.

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

skola-norrtalje-ungdomar.jpg
video

Norrtälje bäst i klassen

22 jan 2019 it i skolan

Med en lärplattform som underlättar för närvarohantering, planering och uppföljning kan pedagoger i Norrtälje kommun fokusera på undervisningen. Dessutom ökar möjligheterna till samarbete.

jonkoping-skola.jpg

Jönköpings hårda skolsatsning

18 dec 2018 it i skolan

Jönköpings kommun är just nu mitt inne i en trestegsraket. Kommunen ska utöka hårdvarutätheten i grundskolan och förskolan samt femdubbla alla skolors nätverkskraft. Samtidigt jobbar man med ett omfattande kompetensutvecklingsprojekt för att hjälpa personalen att hitta digitala arbetssätt.