Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Uppgraderad utbildning

Med stöd från Vetenskapsrådet kan tio svenska lärosäten nu utveckla arbetet med att stärka lärarutbildares förmåga att undervisa kring digitala teknologier. Investeringen i forskarskolan Upgrade ligger väl i led med regeringens strategi för skolans digitalisering.

Text anne hammarskjöld Foto mostphotos 25 november 2019 it i skolan

bok uppslagen över äpple.jpg

– Det känns helt fantastiskt, inte minst med tanke på hur aktuell och nödvändig forskning om skolans och förskolans digitalisering är, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad, som varit drivande i ansökningarna om forskarskolor.

Forskarskolan Upgrade, Lärarutbildning och skolans digitalisering, är en nationell forskarskola som kommer att anta minst nio doktorander de närmaste åren. Upgrade finansieras av Vetenskapsrådet, VR, och syftet är att stärka den digitala kompetensen i lärarutbildningarna och öka andelen lärarutbildare med forskarutbildning.

Rätt i tid

Regeringens strategi för digitalisering av svenskt skolväsende ställer höga krav på alla som arbetar med och forskar inom skola och lärarutbildning. Forskarskolan kommer med andra ord i rätt tid.

– Vi tycker oss redan vara bra inom området digitalisering i lärarutbildningarna vid Högskolan i Halmstad, men vi har höga ambitioner och kan alltid bli bättre. Inom Upgrade kommer en doktorand att placeras på Högskolan i Halmstad – det kan bli fler, då möjligheter öppnas för samfinansiering av ytterligare doktorander tillsammans med kommuner eller privata aktörer.

Hela Sverige

I forskarskolan Upgrade ingår även KTH, Göteborgs universitet, Högskolan i Gävle, Jönköping University, Högskolan Väst, Linnéuniversitetet, Mittuniversitetet samt Umeå universitet som är värduniversitet och samordnare för projektet.

Flera forskarskolor

Utöver Upgrade har Högskolan i Halmstad i samma utlysning från VR fått ytterligare två forskarskolor beviljade med cirka 40 miljoner vardera. Den ena är FontD, som organiseras av Linköpings universitet och är en nationell forskarskola i naturvetenskapernas och teknikens didaktik för lärarutbildare.

Den andra forskarskolan, Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum, ligger inom ramen för samarbetet som Högskolan i Halmstad har tillsammans med Högskolan Väst, Linköpings universitet och Karlstads universitet inom ramen för Ulf-projektet, utveckling, lärande och forskning.

Källa: Högskolan i Halmstad

 

Läs även

Trångt i 3D-klassen

Senaste nytt

Ny koll av myndigheter

11 december 2019

Nu ska Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen, Kriminalvården och Tullverket granskas för att se om de har tillräckliga rutiner för att detektera och rapportera incidenter rörande personuppgifter. 

Missen med RPA

11 december 2019

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

Volvos viktiga provtur

10 december 2019

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

Klarnas bedrägerimöte

9 december 2019

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Industrins snabbväg

9 december 2019

Små och medelstora företag saknar ofta den kunskap som behövs för att nyttja olika verksamhetens it-lösningar på ett effektivt sätt. Genom forskning om business intelligence finns nu ett ramverk som visar vägen till ett smidigt införande av Smart Factories.