Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Uppgraderad utbildning

Med stöd från Vetenskapsrådet kan tio svenska lärosäten nu utveckla arbetet med att stärka lärarutbildares förmåga att undervisa kring digitala teknologier. Investeringen i forskarskolan Upgrade ligger väl i led med regeringens strategi för skolans digitalisering.

Text anne hammarskjöld Foto mostphotos 25 november 2019 it i skolan

bok uppslagen över äpple.jpg

– Det känns helt fantastiskt, inte minst med tanke på hur aktuell och nödvändig forskning om skolans och förskolans digitalisering är, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad, som varit drivande i ansökningarna om forskarskolor.

Forskarskolan Upgrade, Lärarutbildning och skolans digitalisering, är en nationell forskarskola som kommer att anta minst nio doktorander de närmaste åren. Upgrade finansieras av Vetenskapsrådet, VR, och syftet är att stärka den digitala kompetensen i lärarutbildningarna och öka andelen lärarutbildare med forskarutbildning.

Rätt i tid

Regeringens strategi för digitalisering av svenskt skolväsende ställer höga krav på alla som arbetar med och forskar inom skola och lärarutbildning. Forskarskolan kommer med andra ord i rätt tid.

– Vi tycker oss redan vara bra inom området digitalisering i lärarutbildningarna vid Högskolan i Halmstad, men vi har höga ambitioner och kan alltid bli bättre. Inom Upgrade kommer en doktorand att placeras på Högskolan i Halmstad – det kan bli fler, då möjligheter öppnas för samfinansiering av ytterligare doktorander tillsammans med kommuner eller privata aktörer.

Hela Sverige

I forskarskolan Upgrade ingår även KTH, Göteborgs universitet, Högskolan i Gävle, Jönköping University, Högskolan Väst, Linnéuniversitetet, Mittuniversitetet samt Umeå universitet som är värduniversitet och samordnare för projektet.

Flera forskarskolor

Utöver Upgrade har Högskolan i Halmstad i samma utlysning från VR fått ytterligare två forskarskolor beviljade med cirka 40 miljoner vardera. Den ena är FontD, som organiseras av Linköpings universitet och är en nationell forskarskola i naturvetenskapernas och teknikens didaktik för lärarutbildare.

Den andra forskarskolan, Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum, ligger inom ramen för samarbetet som Högskolan i Halmstad har tillsammans med Högskolan Väst, Linköpings universitet och Karlstads universitet inom ramen för Ulf-projektet, utveckling, lärande och forskning.

Källa: Högskolan i Halmstad

 

Läs även

Trångt i 3D-klassen

Senaste nytt

Hålen i Tor

23 januari 2020

Två forskare på Karlstad universitet har hittat säkerhetshål i anonymitetsnätverket Tor. Bristerna är åtgärdade på kort sikt och nu forskar de båda på nya, mer långsiktiga typer av skydd. 

Stark tillväxt 2020

23 januari 2020

Försäljningen av datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommer att öka med 0,9 procent och uppgå till 2,16 miljarder enheter 2020. En anledning till det är en växande mobilmarknad, delvis beroende på 5G-inträdet.

Davos om cyberhot

22 januari 2020

Teknikjättar som utmanas politiskt, en ökad rädsla för cyberhot och minskad närvaro på sociala medier. Det är några av resultaten när globala företagsledare i Davos delar sin uppfattning om utvecklingen i världen. 

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.

Oron mot storbolagen

21 januari 2020

Mer än hälften av svenskarna anser att storbolagens datainsamling är det största hotet mot vår personliga integritet och 11 procent anser att samhällets insamling oroar mest. Det visar en ny undersökning från SIFO. 

EU föreslår förbud

20 januari 2020

EU-kommissionen föreslår att ansiktsigenkänning i publika rum ska förbjudas i upp till fem år. Syftet är att få tid att undersöka teknikens inverkan på samhället.