Grönare gruvor med AI

Med AI och ny batteriteknik planerar Epiroc att fasa ut gruvindustrins dieseldrift av maskiner. Planen är att miljontals liter diesel om året ska ersättas med batterier. 

– Vi säljer gruvmaskiner i hela världen och är så kallad original equipment manufacturer. Vi levererar maskiner till våra kunder som bryter metaller och de har traditionellt köpt dieselmaskiner. Gruvbranschen är den enda branschen i världen som fortfarande kör dieselmaskiner inomhus och det är värt att tänka på, säger Olav Kvist, affärsutvecklare på Epiroc.

– Vi vill bryta det mönstret och har utvecklat batterier till alla våra maskiner och med det bättre service. Vi äger batterierna och säljer bara framdriften av maskinerna, det vill säga vi konkurrerar med oljebolagen genom att sälja energin som behövs för att driva maskinerna.

En av våra maskiner kan lasta 14 ton, det är motsvarande tolv Teslabilar med batterier.

Hur utvecklas de nya produkterna?

– Det är en intressant fråga för det handlar inte bara om att ta fram ett batteri och sälja det, utan också om att vi kan byta batterier på under tio minuter. Idag tar det kortare tid att bytta batteri än det tar att tanka en maskin. I och med att batterierna cirkulerar kan vi byta dem mellan maskiner. Vi kan alltså lösa det här så att det inte bara blir leasing av en komponent.

– Vår lastmaskin Scooptram ST14, till exempel, kan lasta 14 ton, och har ett batteripack på 3,5 ton, vilket motsvarar tolv Teslabilar. De här kan vi byta, och vi reparerar och byter ut moduler så att vi hela tiden underhåller batteriet så att det behåller sin kapacitet.

Är kunderna intresserade?

– Våra kunder är väldigt intresserade och uppskattar möjligheten att ta bort dieseln. Nu finns det ett alternativ till att köra dieselmaskiner inomhus, vilket ju är en helt galen lösning. Nu ska kunderna lära känna nyheten att vi kommer in med ett serviceåtagande som rör själva driften. Normalt sett handlar det om diesel och olja, där både stora ovanjords- och underjordsgruvor kan göra av med tiotals miljoner liter om året.

– Det handlar om en stor infrastruktur med tankstationer under jord. Allt det här erbjuder vi nu våra kunder att ersätta med laddstationer där man lyfter batterier på tre till fyra ton med kranar. Ändå går det väldigt fort att docka och ansluta ett batteri. Hela den strukturen håller vi på att bygga upp nu och ska kunna leverera framdriften som en tjänst.

Hur kan AI hjälpa er?

– AI är helt grundläggande. Vi monitorerar batterierna ett och ett, vi kan byta ut packar och uppgradera. När vi byter ut batteripack varierar, men det kan till exempel vara när det faller till 95 procent av sin kapacitet och vi har hela tiden en cirkulär tanke. Vi har till och med återvinning med i planen. Men vet vi inte hur batterierna mår kan vi inte erbjuda det här. Så enkelt är det.

 

21 november 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter tim lefflerdigitFoto fredrik kron, adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng