Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Göteborg jagar jämlikhet

Interaktiva skärmar, whiteboards och projektorer finns i de flesta klassrum, men nivån på tekniken skiljer sig mycket beroende på skola. För att jämna ut skillnaderna behövs en långsiktig budget, hjälp till äldre skolor och en gemensam stor upphandling.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 21 november 2019 it i skolan

– Grundskoleförvaltningen i Göteborg är drygt ett år gammal och syftet med den har varit att centralisera allt som handlar om skolan ute i de tio förvaltningarna till en förvaltning, Bertil Karlsson, it-samordnare på grundskoleförvaltningen, Göteborgs stad.

Vad är din roll?

– Jag är it-samordnare på en avdelning som heter Digitalisering och Innovation som hjälper skolorna med datorer. Nu har vi också ett projekt med en dator till varje elev i årskurserna 4 till 9. Vi hjälper dem också med inköp av annan utrustning, exempelvis audiovisuell utrustning, såsom whiteboards, interaktiva skärmar, projektorer och så vidare. Det senare är det jag sysslar med mest.

Hur går det?

– Det går bra för att istället för att ha tio stycken organisationer där det har suttit it-samordnare som har arbetat med i princip allt har vi kunnat få en mer samlad expertkompetens som betydligt kraftfullare kan stödja skolorna med både råd och med inköp och upphandlingar.

Hur skiljer sig skolorna åt?

– När en ny skola byggs i Göteborg finns det en schablon med ett visst antal kronor kopplat till varje elev och med de pengarna kan man köpa till exempel smarta whiteboards till hela skolan. Den schablonen är tillräcklig, så de nya skolorna får en modern utrustning med hög kvalitet. Men de skolor som inte är nya har bara sin egen budget att förnya och köpa in utrustning för och det kan se väldigt olika ut. En del sitter med utrustning som är drygt tio år gammal och de har det jobbigt.

Vad kan göras åt det?

– Hjälp till skolorna med hur de lägger upp sin budget och att det finns avsatt pengar varje år för att byta ut en del av utrustningen och underhålla den som finns. Så att det ska bli jämlikt i skolorna när det gäller digital kompetens och digitalt lärande. 

Hur hoppas du att situationen ser annorlunda ut om två år?

– Jag hoppas att vi har gjort en inventering för att se vad deras behov är. Och även att vi har gjort en större upphandling där vi ser priserna för klassrumsutrustning, så att vi kan hjälpa skolorna till ett bra pris. Kanske också att förvaltningen kan stötta skolorna med ekonomin för inköp av detta. Det är min förhoppning och för att det överhuvudtaget ska bli jämlikt behövs detta. Om vi pratar digitalisering i skolan måste alla delar fungera för alla, även den audiovisuella utrustningen i klassrummen. 

Läs även

Trångt i 3D-klassen

Rekommenderad läsning

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

skola-norrtalje-ungdomar.jpg
video

Norrtälje bäst i klassen

22 jan 2019 it i skolan

Med en lärplattform som underlättar för närvarohantering, planering och uppföljning kan pedagoger i Norrtälje kommun fokusera på undervisningen. Dessutom ökar möjligheterna till samarbete.

jonkoping-skola.jpg

Jönköpings hårda skolsatsning

18 dec 2018 it i skolan

Jönköpings kommun är just nu mitt inne i en trestegsraket. Kommunen ska utöka hårdvarutätheten i grundskolan och förskolan samt femdubbla alla skolors nätverkskraft. Samtidigt jobbar man med ett omfattande kompetensutvecklingsprojekt för att hjälpa personalen att hitta digitala arbetssätt.

bygghjälmar, en dator, en drönare och lite annat ligger uppradat på en byggarbetsplats.jpg
video

Rätt dator på rätt plats

21 jan 2019 it i skolan

Ystad gymnasium tror på att anpassa enheter efter respektive program och ge valfrihet till pedagogerna. Aktuellt just nu är datorer som fungerar som whiteboard och att skolan deltar i Skolverkets försöksverksam för digitala nationella prov. Utmaningen är att hitta ett sätt för alla system att fungera tillsammans.

smörgåsbord.jpg

Jönköping utvecklar IKT

23 jan 2019 it i skolan

Med utgångsläget stora behov och många bra idéer har Jönköping utvecklat tre skräddarsydda utbildningsspår för cirka 5 000 skolledare och lärare. Tack vare It för bättre lärande är den digitala pedagogiken här för att stanna i kommunens klassrum.

tom gunga i förgrunden med barn på gunga i bakgrunden.jpg
video

När lärare lär lärare

20 mar 2019 it i skolan

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

tjej står med hvuudet in i en griffeltavla med mattetal.jpg

SKL:s plan till regeringen

18 mar 2019 it i skolan

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

flicka hänger i ett rep och tittar i kameran och ler.jpg
video

Mer moln i Lund

4 sep 2019 it i skolan

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden.