Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Fördel Stenkulaskolan

Alla elever ska få rätt kunskaper med sig in i vuxenlivet. Deepening learning är ett område som Stenkulaskolan i Malmö satsar på och som redan har gett resultat.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Mostphotos 14 november 2019 it i skolan

– Deepening learning innebär ett fördjupat lärande för eleverna och att de ska kunna använda de förmågor och kunskaper de tillgodogör sig i skolan. Att man med hjälp av olika partnerskap, lärmiljö, digitalisering, undervisningsmetoder samt olika framtidskompetenser som karaktär och medborgarskap, kan fördjupa elevernas lärande så att de kan lära sig mer och kunna göra skillnad i världen när de lämnar skolan, säger Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan i Malmö.

Varför har ni valt just det sättet?

– I undersökning efter undersökning ser vi hur engagemanget i skolorna går ned och ju äldre eleverna blir desto mindre är engagemanget. På något sätt handlar det om att kunna engagera eleverna i sitt eget lärande och göra det meningsfullt för dem och göra så att de faktiskt ska vilja gå i skolan och vilja lära sig saker. Det innebär inte att vi tummar på faktakunskaper eller kunskaper rent allmänt, utan det innebär bara att kunna bygga något som engagerar eleverna både i deras vardag och i världen i stort.

Hur ska er skola utvecklas av det här?

– Skolans varför handlar om att vi gör världen till en bättre plats. Med hjälp av deepening learning så tänker vi att vi kan få mer engagerade elever som kan göra en skillnad framöver. Man har sett att när man har arbetat med det här så är det bra för alla elever, men det är som bäst för de marginaliserade eleverna och det är de eleverna vi arbetar med.

– Digitaliseringen är ett redskap för oss att inkludera fler elever. Att engagera fler elever och få fler elever att ta till sig och visa sin kunskap på nya sätt. Så med hjälp av deepening learning och digitalisering hoppas vi helt enkelt på att kunna inkludera fler elever i skolan och få fler elever som klarar skolan. Klarar man skolan har man en bra biljett ut mot verkligheten för att kunna klara sig framöver.

Hur hjälper digitalisering de mer marginaliserade?

– Det finns många olika sätt. Ett konkret exempel kan vara att matematikläraren har ett gäng elever som kämpar och krigar för att komma upp i högre nivåer. Det läraren gör är att använda digitaliseringen för att spela in sig själv när han eller hon förklarar på en lägre nivå, och ger möjligheten för eleverna att kunna arbeta upp sig i andra miljöer. Många av våra elever har inte alltid föräldrar som kan hjälpa dem, dels på grund av språket och dels på grund av att föräldrarna kanske inte har samma utbildningsnivå. Men här kan de ta med sig läraren hem så att eleven kan lära sig och därmed utvecklas, få högre betyg och komma längre. Vi har sett en stor förändring för elevernas betyg när de har jobbat på det sättet.

Du har tilldelats priset Årets unga skolledare. Vad har det inneburit för dig?

– Det var en del som skämtade om min ålder så jag fick förklara att det handlade om hur länge man hade varit verksam och inte om hur gammal man var. Skämt åsido, priset har gett mig möjligheter att komma ut och få chansen att prata och diskutera saker som jag brinner för. Den effekt jag är mest glad över är att Stenkulaskolan har fått större uppmärksamhet och att det fantastiska arbete som bedrivs av alla på skolan får synas och höras. På så sätt kan andra lära sig av oss, samtidigt som vi kan ta del av andras erfaranheter för att utveckla oss själva.

Vad har ni på gång nu framöver?

– Deepening learning är ännu i sin linda och det ska implementeras för all personal och för hela skolan. Men vi har ledord som handlar om digitalisering, inkludering och inte minst utveckling, så skolan står aldrig still. Vi kan aldrig stanna och det bästa och sämsta med skolan är att vi aldrig blir klara. Som det är nu har vi många delar som vi kallar för achievement, well being och equity. Det kan till exempel handla om att jobba med positiva samtal hem för eleverna eller likvärdighetsmöten för att se vad vi behöver göra för att kompensera för det våra elever inte har. Tillsammans ska det ge en ännu bättre undervisning för samtliga elever på Stenkulaskolan. 

Läs även

Skolan som vände trenden

Rekommenderad läsning

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

litet förvnånat barn tittar in i kameran.jpg

Skolåret 2018

3 jan 2019 it i skolan

Införandet av GDPR, utökad fjärrundervisning och tillgång till big data är några av förändringarna för skolan under 2018. Samtidigt är bristen på lärare och skolledare stor och under 2019 finns det många frågor att ta tag i.

barn går ner för trappen i en skola.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

När AR kom till skolan

3 jul 2019 it i skolan

För många barn och ungdomar innebär AR i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar. 

blå luftfuktighetsmätare mot röd bakgrund.jpg
video

Skellefteås IoT-satsning

11 dec 2019 it i skolan

Från robotar i klassrummet till sensorer som mäter lärarnas rörelser under lektionen. Skellefteå kommun ser nyttan med smarta digitala lösningar i undervisningen. Nästa steg är att mäta vilka vinster skolan gör med den nya tekniken.

många får tittar mot kameran på grönt grä.jpg

Ett molnbaserat lantbruk

28 okt 2019 it i skolan

Molnbaserat lärande och Chromebooks är vardag för eleverna på Hushållningssällskapets naturbruksgymnasier i Kalmar och Kronoberg. Nästa steg är att stödja landets övriga sällskap inom digitalisering.

skola-goteborg960640.jpg
video

Göteborg jagar jämlikhet

21 nov 2019 it i skolan

Interaktiva skärmar, whiteboards och projektorer finns i de flesta klassrum, men nivån på tekniken skiljer sig mycket beroende på skola. För att jämna ut skillnaderna behövs en långsiktig budget, hjälp till äldre skolor och en gemensam stor upphandling.

bok uppslagen över äpple.jpg

Uppgraderad utbildning

25 nov 2019 it i skolan

Med stöd från Vetenskapsrådet kan tio svenska lärosäten nu utveckla arbetet med att stärka lärarutbildares förmåga att undervisa kring digitala teknologier. Investeringen i forskarskolan Upgrade ligger väl i led med regeringens strategi för skolans digitalisering.

influencer-foto.jpg

Källkritik av bilder

2 dec 2019 it i skolan

Statens medieråd lanserar ett nytt läromedel som ska stärka elevers förståelse för bilder på nätet. Med god visuell läskunnighet kan barn och unga bättre reflektera över hur bilder kan laddas med betydelse.

papper och papperspärmar på hög.jpg

Datorn rättar proven

28 nov 2019 it i skolan

De digitaliserade nationella proven ska så långt som möjligt rättas automatiskt av datorsystemet. På så sätt hoppas Skolverket och regeringen att lärarnas administrativa arbetsbelastning minskar.