Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Tuffare hållbarhet

en livboj.jpg

Det sker förbättringar, men arbetet behöver ske mer strukturerat och med en gemensam agenda, inte minst för att öka säkerheten på fabriker. Det visar en ny rapport från TCO Development.

– Viljan att förbättra arbetsvillkoren i fabrikerna ökar i it-industrin, men utan ett strukturerat och långsiktigt arbetssätt stannar ofta ambitionen vid fabriksgranskningar där en rad problem upptäcks men inte blir lösta, säger Sören Enholm, vd på TCO Development, organisationen bakom TCO Certified.

Säkerhet och hälsa

I undersökningen Impacts and Insights 2019 har TCO Development mätt hållbarhetsutvecklingen bland varumärkesägare med produkter certifierade enligt den globala hållbarhetscertifieringen TCO Certified.

I de 20 fabriker i Sydamerika och Asien, som granskats vid två tillfällen under perioden 2015 till 2018, har 77 procent av de 109 avvikelserna som upptäcktes åtgärdats och lett till tydliga förbättringar i arbetsförhållandena bland de drygt 45 000 fabriksarbetarna.

Men många problem inom säkerhet och hälsa kvarstår och det behövs tydligare riktlinjer kring uppföljning.

– Dessutom krävs konsekvenser för varumärkesägare om framstegen tar för lång tid. Hållbarhetsarbetet är resurskrävande och ofta finns en intressekonflikt mellan schysta arbetsförhållanden och viljan att få ut produkterna på marknaden snabbt och till en låg kostnad. Vi sätter press på it-industrin och kan dra tillbaka certifikat och begränsa fabriker från att tillverka certifierade produkter om kraven i TCO Certified inte uppfylls, säger Sören Enholm.

Engagemang

Framgångsfaktorerna är engagemang och att flera varumärkesägare, som beställer från samma fabrik, går ihop och ställer gemensamma krav på fabriksägaren och att de avsätter tillräckligt med resurser för ändamålet.

– Som en oberoende organisation kan vi både ge it-industrin en strukturerad plattform för hållbarhetsarbetet och ställa krav på att det hela tiden går framåt. Vi har även en dialog med ledningen hos varumärkesägarna och genomför intervjuer med dem varje år. Det har varit lyckosamt, och vi ser att deras förståelse för hållbarhetsfrågor ökar, säger Sören Enholm. 

Källa: TCO Development

9 oktober 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Mostphotos

Senaste nytt