Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Tuffare hållbarhet

Det sker förbättringar, men arbetet behöver ske mer strukturerat och med en gemensam agenda, inte minst för att öka säkerheten på fabriker. Det visar en ny rapport från TCO Development.

Text Tim Leffler Foto Mostphotos 9 oktober 2019 digit

en livboj.jpg

– Viljan att förbättra arbetsvillkoren i fabrikerna ökar i it-industrin, men utan ett strukturerat och långsiktigt arbetssätt stannar ofta ambitionen vid fabriksgranskningar där en rad problem upptäcks men inte blir lösta, säger Sören Enholm, vd på TCO Development, organisationen bakom TCO Certified.

Säkerhet och hälsa

I undersökningen Impacts and Insights 2019 har TCO Development mätt hållbarhetsutvecklingen bland varumärkesägare med produkter certifierade enligt den globala hållbarhetscertifieringen TCO Certified.

I de 20 fabriker i Sydamerika och Asien, som granskats vid två tillfällen under perioden 2015 till 2018, har 77 procent av de 109 avvikelserna som upptäcktes åtgärdats och lett till tydliga förbättringar i arbetsförhållandena bland de drygt 45 000 fabriksarbetarna.

Men många problem inom säkerhet och hälsa kvarstår och det behövs tydligare riktlinjer kring uppföljning.

– Dessutom krävs konsekvenser för varumärkesägare om framstegen tar för lång tid. Hållbarhetsarbetet är resurskrävande och ofta finns en intressekonflikt mellan schysta arbetsförhållanden och viljan att få ut produkterna på marknaden snabbt och till en låg kostnad. Vi sätter press på it-industrin och kan dra tillbaka certifikat och begränsa fabriker från att tillverka certifierade produkter om kraven i TCO Certified inte uppfylls, säger Sören Enholm.

Engagemang

Framgångsfaktorerna är engagemang och att flera varumärkesägare, som beställer från samma fabrik, går ihop och ställer gemensamma krav på fabriksägaren och att de avsätter tillräckligt med resurser för ändamålet.

– Som en oberoende organisation kan vi både ge it-industrin en strukturerad plattform för hållbarhetsarbetet och ställa krav på att det hela tiden går framåt. Vi har även en dialog med ledningen hos varumärkesägarna och genomför intervjuer med dem varje år. Det har varit lyckosamt, och vi ser att deras förståelse för hållbarhetsfrågor ökar, säger Sören Enholm. 

Källa: TCO Development

Senaste nytt

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebär att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.

Säkra sommartips

1 juli 2020

Dela inte dina semesterbilder med alla, skippa öppna trådlösa nätverk och säkerhetskopiera och uppdatera dina enheter. Det är Internetstiftelsens tips för en säkrare sommar.

2 miljoner mobiler

1 juli 2020

Två miljoner relativt nya och fungerande mobiltelefoner finns i svenska hushåll, men används inte. Det visar en ny undersökning från Halebop.