Så syns Radisson

västkustsidyll i solnedgång.jpg
Julbord och spa är några erbjudanden som syns i skärmarna på Radison Blu Scandinavia i Göteborg. Av flera skäl, bland annat hållbarhet, finns det ingen väg tillbaka till posters och affischer. Det menar Jessica Birch-Jensen.

– Ur miljösynpunkt är det fantastiskt med digitala skärmar. Jag avskyr papper och på sikt är detta inte minst ett betydligt hållbarare sätt att visa upp information på, säger Jessica Birch-Jensen, marketing manager, Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborg.

25 skärmar

För ett par år sedan började hotellet installera skärmar för sina olika konferenssalar. Efter en lyckad installation för ett par år sedan bestämde man sig för en skärmsatsning i hela hotellet.

Numera finns det cirka 25 digitala skärmar på hotellet, som sköts med hjälp av en lättarbetad mjukvara. Både hård- och mjukvara har Radisson Blu i Göteborg köpt som tjänst.

– Vi använder skärmarna till allt. Alltifrån reklam för vårt spa till bokningsinformation till vårt kommande julbord. På en del av våra skärmar har vi meddelande som styrs centralt via Radisson Blu. Men på de skärmar vi har satt upp kan jag styra fritt och till exempel flagga om vi har ett test för brandlarm, eller liknande.

Utöver skärmarna finns även information på rummets alla tv-apparater och hela Radisson-koncernen har dessutom en app där gästerna kan hitta information om hotellet.

– Det är svårt att prata om ROI för just skärmarna eftersom det är en del i ett större ekosystem, där vi gör allt för att visa upp våra olika erbjudande som gästerna kan ta del av.

Bra feedback

Många av gästerna har berömt hotellet för den information de får via skärmarna. 

– Det hade aldrig blivit samma effekt med posters eller andra pappersplakat. Skärmarna hamnar i blickfånget för våra gäster på ett helt annat sätt. Framöver tittar vi på möjligheten att sätta upp touchskärmar så att gästerna lättare ska kunna hitta i hotellet. 

10 oktober 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng