Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skärmglans på Tre

När mobiloperatören Tre bytte huvudkontor skapades en helt ny verksamhetsbaserad arbetsmiljö för de anställda. En avgörande pusselbit i det nya arbetssättet är företagets satsning på 150 stycken digitala skärmar av tre olika slag. 

Text Tim Leffler Foto adobestock 21 mars 2019 digit

energirikt ljus i alla färger.jpg

– Det är människan i företaget som gör jobbet. Jag är helt säker på att det engagemang som våra digitala skärmar bidrar med kan kopplas direkt till hur man mår och trivs på sitt arbete och i förlängningen hur väl man utför sina arbetsuppgifter, Lisa Eriksson, ansvarig för internkommunikationen på Tre.

I september år 2018 flyttade mobiloperatören Tre in på sitt nya verksamhetsbaserade huvudkontor nära Globen i Stockholm. Där har medarbetarna möjlighet att välja var på huvudkontoret de vill sitta för att göra sin arbetsdag så effektiv och givande som möjligt.

Det ställer också krav på att oavsett var man sitter ska det finnas möjlighet att enkelt få tillgång till de verksamhetsdata som behövs för stunden.

Tre sorters skärmar

I sitt nya kontor, anpassat för 900 medarbetare, är olika typer av nya digitala skärmar en central del i det nya arbetssättet. De totalt 150 nya skärmarna är indelade i tre olika typer, och fyller olika syften.

Den första typen, verksamhetsskärmarna, är skärmar som sitter på väggar runt om i hela byggnaden och som vem som helst kan koppla upp sig till för att få tillgång till den verksamhetsdata som man vill arbeta med. Det kan vara allt från säljstatistik och systemövervakning till besöksfrekvens.

Vi har verkligen höjt vår lägstanivå för digital, intern kommunikation.

Lisa Eriksson , ansvarig för internkommunikation på Tre

Skärmarna styrs med hjälp av QR-koder, där medarbetaren scannar av den skärmunika QR-koden med sin mobil för att komma åt skärmen. Därefter väljer man vilken data man vill visa på skärmen. I dag finns över hundra datakällor att välja mellan för medarbetaren.

– Dessa skärmar är knutna till det dagliga arbetet och gör att våra medarbetare kan slå sig ner och komma igång var som helst i huset. De spelar därmed en viktig roll i vårt nya flexibla arbetssätt, säger Lisa Eriksson.

Den andra typen av skärm kallas för starten-skärm. Namnet kommer av att den hör samman med varje avdelnings start, det vill säga ett högbord med medarbetarnas personliga förvaringsutrymme. Vid varje start finns alltså även en tillhörande skärm.

På dessa skärmar varvas kommunikation som styrts centralt från kommunikationsavdelningen med kommunikation som styrs lokalt av någon på respektive start-avdelning. Den kan till exempel användas för att välkomna en ny kollega.

Den tredje typen är traditionella informationsskärmar med kommunikation som rör alla medarbetare på Tre.

– Vi har verkligen höjt vår lägstanivå för digital, intern kommunikation med de möjligheter vi nu och vi har fått positiv återkoppling på alla våra skärmar överlag. Dock kräver ju rörligt material andra kompetenser än tidigare och där har vi stor hjälp av vår interna kreativa byrå. Samtidigt som vi vill att starten-skärmarna sköts lokalt från varje avdelning, har vi ju ett ansvar att det inte naggas för mycket på vårt uttryck och vårt brand. Det är en ständig balans mellan å ena sidan det engagemang som skapas, å andra sidan det grafiska utsnittet.

Hur ska ni utveckla skärmarna framöver?

lisa starten.jpg

Lisa Eriksson vid en starten-skärm.

– Framförallt handlar det om att hitta bättre sätt att sy ihop de interna kommunikationssystem vi arbetar med och i, så att de pratar bättre med varandra. Att vi exempelvis slipper dubbelpublicera samma information både på vårt klassiska intranät för att sen göra en med en så kallad indragare till den informationen, på informationsskärmarna. Vi utvecklar också nya mallar i CMS:et för att det ska bli enklare för de personer som publicerar lokalt att få sin kommunikation att se så snygg och enhetlig ut som möjligt.

Rekommenderad läsning

västkustsidyll i solnedgång.jpg

Så syns Radisson

10 okt 2019 digit

Julbord och spa är några erbjudanden som syns i skärmarna på Radison Blu Scandinavia i Göteborg. Av flera skäl, bland annat hållbarhet, finns det ingen väg tillbaka till posters och affischer. Det menar Jessica Birch-Jensen.

pojke tittar förundrat på något på ett museum.jpg

Skärmar i allmänhetens tjänst

13 sep 2018 digit

I Mölndals kommun har det skett en explosion av digitala skärmar. It-avdelningen har nu en tydlig process för all hantering och även backup om något går fel. Resultatet är ett snabbare sätt att kommunicera för kommunens medarbetare och medborgarna har blivit ännu mer aktiva.

kvinna-surfar-och-ler.jpg

9,6 miljoner till digital kompetens

20 jun 2018 digit

Regeringen har gett Internetstiftelsen, IIS, medel som ska användas för att etablera Digidelcenter i ett antal kommuner. Etableringen ska stärka kommuninvånares möjligheter att öka sin digitala kompetens.

routesvagge-norrbotten-960640.jpg

Norrbottens natur nu digital

28 jun 2018 digit

Appen Norrbottens naturkarta kommer att omfatta åtta nationalparker, 250 mil vandringsleder och framöver även drygt 390 naturreservat.

gullig-grand-i-visby.jpg

Billigare lån med blockkedjor

13 jun 2018 digit

En blockkedjelösning för fastighetstransaktioner kan spara minst fem miljarder per år åt svenska bostadsköpare, bostadssäljare och bolånekunder.

ung-par-som-flyttar.jpg

Stångåstadens smarta uthyrning

30 aug 2018 digit

Fastighetsförvaltning är en bransch där digitaliseringen går långsamt. Linköpings kommunala bostadsbolag Stångåstaden går sin egen väg och åstadkommer stordåd i form av minskad administration och ökad kundnytta.

röda hus i falun längs med faluån.jpg
video

Molnstrategin för Falu och Flen

14 jun 2018 digit

Kommunerna Falu och Flen må ha valt olika molnlösningar men resultaten har mycket gemensamt: att med medborgarna i centrum utveckla god service och smidig kommunikation helt enligt kraven från GDPR och svensk lag. 

tre kossor på en äng tittar in i kameran på nära håll.jpg
video

Vinster med samlad it

26 jun 2018 digit

Göliska IT ansvarar för it i sex kommuner i Västergötland och på samma sätt hanterar skånska Unikom it för Höör, Hörby och Östra Göinge. Enligt Anders Thörn, vd Göliska, har samarbetet lyft it i regionen och nu hoppas Cecilia Alvesson, vd Unikom, på en liknande effekt.

den årliga tennistävlingen i båstad.jpg
video

När it styr utvecklingen

14 aug 2018 digit

Mer samverkan mellan kommuner, gärna tydligare krav från staten och varför finns det inget alternativ till bank-id. Det är några av punkterna som it-driftcheferna i Båstads och Marks kommun tar upp när de ses i Voisterstudion.