Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skärmar i allmänhetens tjänst

I Mölndals kommun har det skett en explosion av digitala skärmar. It-avdelningen har nu en tydlig process för all hantering och även backup om något går fel. Resultatet är ett snabbare sätt att kommunicera för kommunens medarbetare och medborgarna har blivit ännu mer aktiva.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 13 september 2018 digit

pojke tittar förundrat på något på ett museum.jpg

– Det har varit viktigt för oss på it-avdelningen att arbeta proaktivt. Det är förstås verksamheterna som i slutändan bäst vet vad de behöver för att ta nya kliv, men vi kan hjälpa till betydligt om vi flaggar för nya innovationer som dyker upp och som kanske till och med redan används på andra platser inom kommunen. Våra digitala skärmar är ett sådant initiativ som fallit väldigt väl ut, säger Kristian Matic, it-arkitekt Mölndals stad.

Tio skärmar uppe

Mölndals satsning på digitala skärmar startade för två år sedan. Krisitan Matic upptäckte att de digitala skärmar som fanns uppsatta bland annat på skolorna i kommunen inte fungerade i den utsträckningen man skulle vilja.

Som ett digitalt komplement till Hesa Fredrik.

Kristian Matic , it-arkitekt, Mölndals stad

– Olika avdelningar i kommunen köpte in olika skärmar och det var överhuvudtaget lite oreda. Inte minst fanns det ingen central punkt att vända sig till om något blev fel. Det viktigaste är ju inte vilken typ av skärm man har utan att den kan utföra det man vill att den ska göra. Ungefär vid samma tidpunkt ville Kultur- och fritidsförvaltningen sätta upp tio skärmar på bland annat bibliotek och museum och vi började ta fram processer och rutiner som verksamhen kunde använda, säger Kristian Matic.

Och fler på ingång

Skärmarna visar relevant information från Mölndals olika sajter och nätuppkopplingen är viktigt och idag kan man även korsreferera till olika aktiviteter i kommunen.

– Om ett museum har ett tema kring en händelse kan biblioteken plocka fram böcker som handlar om just den händelse och tipsa om utställningen. Hittills har vi faktiskt sett en ökning av besökare till vår evenemangskalender och vi har även fått in tips om vad man som medborgare vill se på skärmarna. Under hösten ska vi utvärdera mer noggrant från varje plats där det finns en skärm, säger Kristian Matic.

Nu väntar arbetet med införandet av ytterligare skärmar. Flera skolor och andra verksamheter har efterfrågat egna skärmar eftersom de gillar resultatet. Det innebär att styrningen och standardiseringen blir ännu viktigare för att förvalta skärmarna.

– Den största rädslan är ju att de inte ska fungera som man vill och därför är det viktigt att vi förser dem med ett direktnummer till en tekniker som kan hjälpa dem om det det skulle bli problem. När den tryggheten finns blir det lättare att satsa, säger Kristian Matic.

Vad tittar ni på nu?

– För det första har vi fått förfrågningar av andra verksamheter i kommunen som är intresserade, till en början från de skolor som idag har en annan lösning, men också helt nya skolor som visat intresse och som tycker att det är ett smidigt sätt att informera eleverna. Sen finns ju möjligheten att kunna lägga upp samma information på alla skärmar i kommunen samtidigt, om någonting skulle hända som berör alla kommuninvånare, som ett digitalt komplement till Hesa Fredrik. Vidare kan man tänka sig att det som visas på skärmarna också kan gå att koppla till en app som man har i sin mobil. Just det här med att informera medborgare och de som jobbar inom kommunen på ett snabbt och enkelt sätt är ju ett exempel på hur man utnyttjar digitaliseringen på bästa sätt.

Rekommenderad läsning

Hur skapar man nytta av Digital Signage?

25 maj 2016 digit

digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad

Sofia Larsson och Magnus Bjureblad från Atea föreläste på Atea Bootcamp om fördelarna med digital skyltning. 
– Digital Signage är världens bästa kommunikationsverktyg, säger Sofia Larsson. 

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Ciscos nät lyfter kommuner

25 maj 2016 digit

318115-helsingborg.jpg 318115-helsingborg.jpg 318115-helsingborg.jpg

Att införa trådlösa nätverk i kommunerna innebär inte bara stora utmaningar för it-avdelningarna utan även stora möjligheter för alla delar av de kommunala verksamheterna. Det menar Peter Jerhamre, systemingenjör på Cisco och expert på nätverk.

"Är som Lego för vuxna"

26 maj 2016 digit

lego.jpg lego.jpg lego.jpg

Appar är ett utmärkt sätt att driva innovation och vice versa. Det är dessutom ett signum för molnmogna företag. Det menar Anders Wendt, affärsområdesrepresentant på Microsoft.

Office 365 får Scanias hjul att rulla

26 maj 2016 digit

scania bootcamp scania bootcamp scania bootcamp

De kommande åren väntar en stor utrullning av Office 365 för Scania. Inom ett par år ska alla användare ha gått från konton on-premises till molnet. Det är en stor utmaning för ett företag med över tusen service- och försäljningsställen bara i Europa.

Träffa din läkare från solstolen

1 jun 2016 digit

AdobeStock_53015351_960x640.jpg AdobeStock_53015351_960x640.jpg AdobeStock_53015351_960x640.jpg

Träffar du din läkare ofta? Då finns mycket tid att spara. På Karolinska universitetssjukhuset har man infört en videolösning för besök i öppenvården, något som sparar tid för både patienter och vårdpersonal.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Microsoft tar hjälp av användarna

2 jun 2016 digit

bertman.JPG bertman.JPG bertman.JPG

Erik Bertman, vice vd på Microsoft Sverige, pratar om företagets utveckling och framtid. Han ser den nuvarande förändringsfasen som en av de mest spännande någonsin i och med bland annat digitaliseringen och Windows 10.  

IoT är lösningen för trångbodda

2 jun 2016 digit

bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG

I nästa våg av Internet of things kommer vardagen för många av oss att underlättas. Andrew Bolwell från HP Labs och Stefan Bergdahl från HP Sverige ger konkreta exempel.