Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skärmar i allmänhetens tjänst

pojke tittar förundrat på något på ett museum.jpg

I Mölndals kommun har det skett en explosion av digitala skärmar. It-avdelningen har nu en tydlig process för all hantering och även backup om något går fel. Resultatet är ett snabbare sätt att kommunicera för kommunens medarbetare och medborgarna har blivit ännu mer aktiva.

– Det har varit viktigt för oss på it-avdelningen att arbeta proaktivt. Det är förstås verksamheterna som i slutändan bäst vet vad de behöver för att ta nya kliv, men vi kan hjälpa till betydligt om vi flaggar för nya innovationer som dyker upp och som kanske till och med redan används på andra platser inom kommunen. Våra digitala skärmar är ett sådant initiativ som fallit väldigt väl ut, säger Kristian Matic, it-arkitekt Mölndals stad.

Tio skärmar uppe

Mölndals satsning på digitala skärmar startade för två år sedan. Krisitan Matic upptäckte att de digitala skärmar som fanns uppsatta bland annat på skolorna i kommunen inte fungerade i den utsträckningen man skulle vilja.

Som ett digitalt komplement till Hesa Fredrik.

Kristian Matic , it-arkitekt, Mölndals stad

– Olika avdelningar i kommunen köpte in olika skärmar och det var överhuvudtaget lite oreda. Inte minst fanns det ingen central punkt att vända sig till om något blev fel. Det viktigaste är ju inte vilken typ av skärm man har utan att den kan utföra det man vill att den ska göra. Ungefär vid samma tidpunkt ville Kultur- och fritidsförvaltningen sätta upp tio skärmar på bland annat bibliotek och museum och vi började ta fram processer och rutiner som verksamhen kunde använda, säger Kristian Matic.

Och fler på ingång

Skärmarna visar relevant information från Mölndals olika sajter och nätuppkopplingen är viktigt och idag kan man även korsreferera till olika aktiviteter i kommunen.

– Om ett museum har ett tema kring en händelse kan biblioteken plocka fram böcker som handlar om just den händelse och tipsa om utställningen. Hittills har vi faktiskt sett en ökning av besökare till vår evenemangskalender och vi har även fått in tips om vad man som medborgare vill se på skärmarna. Under hösten ska vi utvärdera mer noggrant från varje plats där det finns en skärm, säger Kristian Matic.

Nu väntar arbetet med införandet av ytterligare skärmar. Flera skolor och andra verksamheter har efterfrågat egna skärmar eftersom de gillar resultatet. Det innebär att styrningen och standardiseringen blir ännu viktigare för att förvalta skärmarna.

– Den största rädslan är ju att de inte ska fungera som man vill och därför är det viktigt att vi förser dem med ett direktnummer till en tekniker som kan hjälpa dem om det det skulle bli problem. När den tryggheten finns blir det lättare att satsa, säger Kristian Matic.

Vad tittar ni på nu?

– För det första har vi fått förfrågningar av andra verksamheter i kommunen som är intresserade, till en början från de skolor som idag har en annan lösning, men också helt nya skolor som visat intresse och som tycker att det är ett smidigt sätt att informera eleverna. Sen finns ju möjligheten att kunna lägga upp samma information på alla skärmar i kommunen samtidigt, om någonting skulle hända som berör alla kommuninvånare, som ett digitalt komplement till Hesa Fredrik. Vidare kan man tänka sig att det som visas på skärmarna också kan gå att koppla till en app som man har i sin mobil. Just det här med att informera medborgare och de som jobbar inom kommunen på ett snabbt och enkelt sätt är ju ett exempel på hur man utnyttjar digitaliseringen på bästa sätt.

13 september 2018 Uppdaterad 11 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning

Böcker På Ett Bibliotek

Malmö först i Sverige

27 jan 2021 digit

Ett nytt och intelligent logistiksystem på biblioteken i Malmö stad ska göra det enklare för låntagarna och underlätta för personalen. Malmö är först i Sverige med det nya systemet och flera andra kommuner har redan visat intresse.

Ritad Gul Stjärna

Säffle bäst på Facebook

13 jan 2021 digit

Säffle är bäst i Sverige på att engagera sina medborgare på Facebook. En återkommande tonalitet, saklighet och att inte jaga gilla-markeringar är några av nycklarna till framgång.

Karl Oskar Och Kristina Monument I Karlshamn

Ny RPA-tid i Karlshamn

18 nov 2020 digit

Ett ärende som tidigare tog två veckor kan nu hanteras på en dag. Det är resultatet när Karlshamns kommun anlitade en RPA för att sköta två uppgifter på löneenheten. Digitala e-tjänster har varit en viktig förutsättning och nu tittar lönechef Annika Risberg på ytterligare processer att automatisera.

Massa Människor Sedda Ovanifrån
video
Ett samarbete med Microsoft

Säker hantering i Härryda

2 nov 2020 säkerhet

Engagerade medarbetare var en nyckelfaktor när Härryda kommun införde Microsoft Identity Manager, mitt i coronapandemin. Resultatet är säkrare, smartare och effektivare identitetshantering.

Malmö Civic Lab

Labbet gör Malmö smart

24 aug 2020 digit

Med hjälp av Malmö Civic lab får stadens hemlösa snabbare ett boende och ansökningsprocesserna för SFI sker numera automatiserat. Labbet innebär dessutom att kommunen minskar sina kostnader med miljontals kronor.

Norsk Flagga På Stång Mot Ljusblå Himmel

Chatta i Härryda

11 jun 2020 digit

Kommun-Kim ska hjälpa Härryda kommuns medborgare att svara på frågor. Kim är en kopia på en chattbot som redan finns i över 100 norska kommuner.

Vard Kommun

Sveriges bästa kommuner

1 jun 2020 digit

SKR har utsett tio modellkommuner som ska stärka äldreomsorgens digitalisering 2020-2022. Tillsammans med SKR ska de utvalda kommunerna sedan hjälpa andra med digitala tjänster och välfärdsteknik.

Sverigeflagga I Sand

Underkänd omsorg

28 maj 2020 digit

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet. 

kvinnor och män är glada och har dragkamp.jpg

Gemensam it i Hälsingland

23 mar 2020 digit

När sex kommuner slår ihop sina it-avdelningar är möjligheterna större än problemen. IT Hälsingland innebär både bättre upphandlingar och rekryteringar.