Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Vinnarna Guldäpplet

tre äpplen, gult grönt rött.jpg

Tre personer har belönats med Guldäpplet för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitalisering och nytänkande. Förstaplatsen gick till modersmålsläraren Napat Khiyapat i Skellefteå.

– Guldäpplet lyfter fram lärare som med förankring i sina ämnen, systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i diskussion med kollegor. Guldäpplets nominerade och pristagare är en viktig del i skolans digitala kunskapsbygge, säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för Guldäpplet.

Fjärr och modersmål vinnare

Förstaplatsen kneps av modersmålsläraren i thailändska och försteläraren med uppdrag i fjärrundervisning, Napat Khiyapat, från Skellefteå kommun. Napat Khiyapat får priset eftersom hon har förnyat modersmålsundervisningen i både när- och fjärrundervisningsformen, med ett berättande arbetssätt och anpassning till varje enskild elev, lyder motiveringen.

– Det som är väldigt tydligt bland de nominerade i år är hur de på nya sätt använder digitala verktyg och arbetsformer för att kunna möta alla elever på just deras nivå. Förutsättningarna för att den digitala tekniken i skolan ska lyckas är att lärarna får avgöra om, när och hur digitala verktyg ska användas, samt att de är med i processen och utformningen. När de digitala verktygen utgår från lärarens vardag och verksamhet kan de bidra positivt till att utveckla undervisningen, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

guldäpplevinnare.PNG

Guldäpplepristagarna 2019. Camilla Askebäck Diaz, Södermalmsskolan i Stockholm och Johan Sköld, Forshagaakademin i Forshaga, båda andrapristagare och Napat Khiyapat, modersmålsenheten i Skellefteå, förstapristagare

Andraplatsen delas av Camilla Askebäck Diaz, högstadielärare i matematik och naturvetenskap och förstelärare i digitala verktyg på Södermalmsskolan i Stockholm, och Johan Sköld, lärare i svenska och tyska och nyanlända ungdomar i svenska som andraspråk och förstelärare inom IKT på Forshagaakademin i Forshaga.

– Det som utmärker vinnarna av Guldäpplet är deras förmåga att hitta nya vägar till lärande, att de har en tydlig drivkraft i att lyfta sina elever, inspirera och utmana kollegor. Om digitaliseringen av skolan ska lyckas fullt ut måste det vara lärarna själva som sitter i förarsätet och styr utvecklingen, med rätt förutsättningar och utan pekpinnar från politiken och huvudmännen, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

Årets pristagare

Napat Khiyapat, modersmålslärare i thailändska och förstelärare med uppdrag i fjärrundervisning, Modersmålsenheten i Skellefteå kommun. För att hon med sitt arbete i både när- och fjärrundervisning, från årskurs 1 till sista året på gymnasiet förnyar fjärrundervisningen, med berättande arbetssätt och anpassning till varje enskild elev och utnyttjar digitaliseringens alla verktyg för att ge sina elever möjlighet att utveckla och fördjupa lärandet i sitt modersmål.

Camilla Askebäck Diaz, lärare i Ma/NO åk 7-9 och förstelärare i digitala verktyg, på Södermalmsskolan i Stockholm, för att hennes arbete genomsyras av strävan att utveckla elevernas lärande med stöd av digitaliseringens alla möjligheter. Med en elevaktiv och formativ undervisning inkluderar hon alla elever och allas röst hörs. Hon driver utvecklingen framåt med IKT och är en förebild och inspiratör, inte bara på den egna skolan utan över hela landet.

Johan Sköld, lärare i svenska och tyska och nyanlända ungdomar i svenska som andraspråk och förstelärare inom IKT på Forshagaakademin i Forshaga. För att han fördjupar användningen av webbpubliceringens alla möjligheter. Med ett stort engagemang för att utveckla elevernas självförtroende, språk och skrivande, ger han eleverna möjlighet att uttrycka sig och berätta sina historier på webben med stöd av ord och inte minst med bild och rörlig bild.

Källa: Stiftelsen DIU

27 september 2019 Uppdaterad 22 februari 2021 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Adobestock, Bo Helmersson

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.