Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny forskning om fjärrundervisning

Beslutsfattare behöver ett bättre underlag för att kunna bedöma i vilken omfattningen fjärr- och distansundervisning i grundskolan ska bedrivas. Nu lanseras ett forskningsprojekt som ska fylla på kunskapen på området.  

Text Tim Leffler Foto adobestock 10 januari 2019 it i skolan

– På Ifous startar vi i år ett forskningsprogram som ska handla om fjärr- och distansundervisning. Där ska vi i samverkan mellan forskare, skolor och skolhuvudmän undersöka och utveckla undervisning i en digital miljö där elever och lärare befinner sig på olika platser, säger Karin Hermansson, forsknings- och utbildningsansvarig på Ifous, ett medlemsfinansierat och fristående forskningsinstitut där Ifous står för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola.

karin hermansson sc2.jpg

Karin Hermansson

Varför?

– Vi tror att det här är en viktig utveckling, att kunna få en bra undervisning till stånd fastän elever och lärare inte befinner sig på samma ställe, och det är av flera skäl. Vi har en stor lärarbrist i Sverige som vi behöver hantera där detta kan vara en möjlighet. Vi har stora områden i Sverige där det är glest mellan människor och skolor och där det är svårt att ha legitimerade lärare i alla ämnen och då kan detta vara en lösning. Detta är ett sätt att åstadkomma en mer likvärdig utbildning för fler elever i hela landet.

Varför är vi i Sverige försiktiga med att satsa mer på fjärr- och distansundervisning?

– Det finns inte så mycket kunskap om hur man bör bedriva undervisning på distans när det gäller yngre barn och ungdomar. På universitetsnivå har man arbetat på distans länge, men där studerar mer eller mindre vuxna elever och man kanske inte behöver ha lika höga krav på den pedagogiska biten. Vuxna studerande har också en annan förmåga att själva ta ansvar och läsa in sig. När det däremot gäller barn och ungdomar behöver man jobba mycket mer med de pedagogiska delarna och man är försiktig eftersom man inte riktigt vet vad det leder till, vilket inte är så konstigt. Men för att vi ska kunna skaffa oss mer kunskap om hur en sådan här undervisning kan bedrivas på bästa sätt måste vi forska.

Vad hoppas ni uppnå efter de tre åren som projektet håller igång?

– Vår förhoppning är förstås att vi ska ha förflyttat forskningsfronten en bit och att vi både har byggt upp ny forskningskunskap och bidragit till den beprövade erfarenheten och lärares praktiska kunskap om hur man undervisar på distans. Med hjälp av det kan vi förhoppningsvis också ha ett underlag som gör att man vågar lätta lite gran på regelverket när det gäller fjärr- och distansundervisning för barn och ungdomar i grundskola och gymnasiet. Det som saknas idag är ju just kunskap om den här sortens undervisning.

Rekommenderad läsning

Academedia_960x640.jpg
podcast

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

skola-fjarrundervisning.jpg

Preppat för fjärrundervisning

24 mar 2020 digit

För att lyckas med fjärrundervisning har Cedergrenska satsat på fem studiedagar för lärare, en egen digital enhet till alla elever samt fler IKT-specialister och supportpersonal. Det har lett till en minskad stress och en bra energi bland lärarna. 

kalle, lisa och stefan.jpg
podcast

HP gör 20 procent nytt

8 apr 2020 digit

När Stefan Bergdahl, Sverigechef HP, började på bolaget för 30 år sedan var det närheten från busshållplatsen som avgjorde valet. Ett bra val i många avseenden med tanke på det Stefan har åstadkommit. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Elisabeth Nore på Voister, pratar ledarskap, hållbarhet och jämställdhet med Stefan Bergdahl i Voisterpodden.

vmware marie some.jpg
podcast

VMware som en startup

22 apr 2020 digit

VMware är som ett startup-bolag, digitala lösningar har aldrig varit viktigare och de bästa männen finns inom it-branchen. Det konstaterar Marie Berner Moberg, Sverigechef VMware i Voisterpodden, tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Voisters Elisabeth Nore. Dagen till ära inleds Voisterpodden med skönsång av Kalle.  

skolgrejor mot ljusgrå bakgrund.jpg

Skolans distansutmaning

27 apr 2020 digit

Undervisning på distans kräver mer av läraren, speciellt när det gäller elever som har särskilda behov och riskerar att halka efter. Men det finns sätt att inkludera så alla känner delaktighet.  

Barnekow Some
podcast

Så skapar MS förtroende

5 jun 2020 digit

Digitalisering är en lagsport som kräver samarbete och mindre konsensus. Det menar Hélène Barnekow Sverigechef Microsoft, som beskriver sig som en envis framtidsoptimist i Voisterpodden tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Lisa Nore, Voister. 

Disketter Mot Gul Bakgrund

Skolans edtech-kris

10 jun 2020 it i skolan

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.

Cisco Pod Some PUFF
podcast

Cisco med ögon på bollen

10 jun 2020 digit

När coronapandemin bröt ut gapade många kontor tomma. Då beslutade Cisco Sverige att flytta de oanvända videosystemen till äldreboende. Det berättar Per Samuelsson Sverigechef Cisco när han gästar Voisterpodden tillsammans med Voisters Lisa Nore och Ateas vd Kalle Hultenheimen. Och så blir det lite golfsnack också.

Granö Puff Vanlig
podcast

Teknik, hållbarhet och HPE

16 jun 2020 ledarskap

För att driva ett teknikbolag krävs en djup teknikkunskap och en god portion nyfikenhet. Det menar Anna Granö, Sverigechef HPE, som egentligen drömde om att bli barnläkare, men är idag glad över att det blev industriell ekonomi. Lyssna på Voisterpodden, tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Voisters Lisa Nore.