Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny forskning om fjärrundervisning

Beslutsfattare behöver ett bättre underlag för att kunna bedöma i vilken omfattningen fjärr- och distansundervisning i grundskolan ska bedrivas. Nu lanseras ett forskningsprojekt som ska fylla på kunskapen på området.  

Text Tim Leffler Foto adobestock 10 januari 2019 it i skolan

– På Ifous startar vi i år ett forskningsprogram som ska handla om fjärr- och distansundervisning. Där ska vi i samverkan mellan forskare, skolor och skolhuvudmän undersöka och utveckla undervisning i en digital miljö där elever och lärare befinner sig på olika platser, säger Karin Hermansson, forsknings- och utbildningsansvarig på Ifous, ett medlemsfinansierat och fristående forskningsinstitut där Ifous står för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola.

karin hermansson sc2.jpg

Karin Hermansson

Varför?

– Vi tror att det här är en viktig utveckling, att kunna få en bra undervisning till stånd fastän elever och lärare inte befinner sig på samma ställe, och det är av flera skäl. Vi har en stor lärarbrist i Sverige som vi behöver hantera där detta kan vara en möjlighet. Vi har stora områden i Sverige där det är glest mellan människor och skolor och där det är svårt att ha legitimerade lärare i alla ämnen och då kan detta vara en lösning. Detta är ett sätt att åstadkomma en mer likvärdig utbildning för fler elever i hela landet.

Varför är vi i Sverige försiktiga med att satsa mer på fjärr- och distansundervisning?

– Det finns inte så mycket kunskap om hur man bör bedriva undervisning på distans när det gäller yngre barn och ungdomar. På universitetsnivå har man arbetat på distans länge, men där studerar mer eller mindre vuxna elever och man kanske inte behöver ha lika höga krav på den pedagogiska biten. Vuxna studerande har också en annan förmåga att själva ta ansvar och läsa in sig. När det däremot gäller barn och ungdomar behöver man jobba mycket mer med de pedagogiska delarna och man är försiktig eftersom man inte riktigt vet vad det leder till, vilket inte är så konstigt. Men för att vi ska kunna skaffa oss mer kunskap om hur en sådan här undervisning kan bedrivas på bästa sätt måste vi forska.

Vad hoppas ni uppnå efter de tre åren som projektet håller igång?

– Vår förhoppning är förstås att vi ska ha förflyttat forskningsfronten en bit och att vi både har byggt upp ny forskningskunskap och bidragit till den beprövade erfarenheten och lärares praktiska kunskap om hur man undervisar på distans. Med hjälp av det kan vi förhoppningsvis också ha ett underlag som gör att man vågar lätta lite gran på regelverket när det gäller fjärr- och distansundervisning för barn och ungdomar i grundskola och gymnasiet. Det som saknas idag är ju just kunskap om den här sortens undervisning.

Rekommenderad läsning

Academedia_960x640.jpg
podcast

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

skola-fjarrundervisning.jpg

Preppat för fjärrundervisning

24 mar 2020 digit

För att lyckas med fjärrundervisning har Cedergrenska satsat på fem studiedagar för lärare, en egen digital enhet till alla elever samt fler IKT-specialister och supportpersonal. Det har lett till en minskad stress och en bra energi bland lärarna. 

benen syns på tre barn som sitter på mur med dator.jpg

SKR kräver ersättning

31 jan 2020 it i skolan

Staten bör ersätta kommuner och privata aktörer för deras kostnader i samband med införandet av digitala nationella prov. Enligt SKR kommer annars investeringarna äta upp andra viktiga satsningar i skolan.

bok ligger uppbläddrad utomhus i solen.jpg

Jakten på rätt edtech

5 mar 2020 it i skolan

Att leta efter digitala läromedel kan vara en djungel för lärare och skolledare. I det Vinnova-finansierade projektet Swedish Edtest får lärare och edtech-bolag chansen att träffa varandra för att tillsammans utveckla morgondagens digitala skolverktyg. 

pojke ligger och tittar ner i gräset med förstoringsglas.jpg

SKR vill ha mer fjärr

6 mar 2020 digit

SKR välkomnar regeringens ja till fjärrundervisning när skolan saknar behörig lärare eller har ett begränsat elevunderlag. Enligt SKR borde undervisningsformen dock kunna godkännas för fler årskurser.

gammal-dator.jpg

Nytt liv i Örebro

11 mar 2020 it i skolan

Elever på NTI Gymnasiet i Örebro ger nytt liv åt gamla datorer. Syftet är att återanvända it-utrusningen på skolor och inom vården i utvecklingsländer och dessutom förbereder sig eleverna inför sin kommande praktik.

influencer-foto.jpg

Källkritik av bilder

2 dec 2019 it i skolan

Statens medieråd lanserar ett nytt läromedel som ska stärka elevers förståelse för bilder på nätet. Med god visuell läskunnighet kan barn och unga bättre reflektera över hur bilder kan laddas med betydelse.

papper och papperspärmar på hög.jpg

Datorn rättar proven

28 nov 2019 it i skolan

De digitaliserade nationella proven ska så långt som möjligt rättas automatiskt av datorsystemet. På så sätt hoppas Skolverket och regeringen att lärarnas administrativa arbetsbelastning minskar.

elever-med-laptop-och-block-pluggar-i-klassrum.jpg
video
ett samarbete mellan intel och voister

AR och VR på Erlaskolan

6 dec 2019 it i skolan

Träffa historiska personer, upplev känslan av praktisk matematik eller att vara flykting i en båt på Medelhavet. Möjligheterna med AR och VR i undervisningen är många och förutom kunskap på ett nytt sätt ger tekniken också känslomässiga insikter.