Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Fjärrundervisning för alla

Sverige står inför stora utmaningar i att få fram lärare. I glesbygden har fjärrundervisning använts i ett antal år i språkundervisning. Blir undervisning på distans tillåtet i fler ämnen skulle det underlätta för många.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, adobestock 18 september 2018 it i skolan

– Fjärrundervisning är relativt nytt för oss i Skellefteå, och detta är något vi måste utveckla ännu mer eftersom vi kommer ha brist på kompetens. Samtidigt ser vi framstegen vi gör i modersmålsämnena. För länge sedan arbetade jag i Malå kommun med en del av minoritetsspråket samiska, nämligen umesamiska, så fjärrundervisning har funnits som möjlighet ett tag, säger Anders Bergström, förvaltningschef för skola på Skellefteå kommun.

Och hur ser det ut nu?

– Framförallt handlar det om studiehandledning på modersmål och minoritetsspråk. Nu öppnas det upp för alla språk. Efter det kommer det behöva bli möjligt i alla ämnen, eftersom det finns en kompetensbrist på området.

Vi har inget val än att fortsätta den här utvecklingen.

Anders Bergström , Skolchef, Skellefteå kommun

Vad är din roll, Elisabeth Lindström, fjärrundervisningssamordnare?

– Jag försöker att utbilda modersmålslärarna och de skolorna som ska använda den här utbildningsformen, både personal och elever. Jag försöker koppla ihop teknik, schema, och kunskap.

Vad är den största utmaningen där?

– Det är att vi kan för lite. Vi skulle behöva erbjuda mer kurser och kanske främst online så människor slipper åka långa sträckor för att få ny kunskap, säger Elisabeth Lindström.

– Det handlar också om att förändra ett arbetssätt och för att jag ska kunna hjälpa Elisabeth på bästa sätt handlar det om att bli bättre på att koordinera scheman med våra 40 skolor, säger Anders Bergström.

Vad finns det för vinster?

– Det man vet är att om man får studiehandledning på sitt eget modersmål så når man målen i skolan lättare, och kan då fler få detta online kommer det förmodligen hjälpa. Men vi behöver mer forskning på området också, säger Elisabeth Lindström.

– Men vi ser ju på det lilla vi har gjort att barnen knappast är oförberedda på detta. Ofta är det vi vuxna som måste kämpa, men det kan ge enorma vinster, säger Anders Bergström.

– Och det blir även ett digitalt lyft för de lärare som undervisar online. Även om nivån är låg när man börjar, så lär man sig otroligt mycket, både elever och lärare.

Hur ser det ut nu framöver?

– Vi står inför en enorm brist på kompetens och medarbetare i hela landet så vi måste förändra våra arbetssätt. Hos oss innebär det att vi vid nyår drar igång ett fjärrundervisningscentrum. Sen får vi se, men i dagsläget hänger lagstiftningen inte riktigt med och vi har inget val än att fortsätta den här utvecklingen, säger Anders Bergström.

– Där kommer vi börja med handledning i modersmål och moderna språk, och vi ska också försöka utveckla nya idéer kring vilken teknik som kan behövas, hur ljudet måste vara, och liknande, säger Elisabeth Lindström.

Rekommenderad läsning

en liten flicka med ryggen mot kameran går upp för en trappa i en ljus lövskog.jpg
video

Gävles nya satsning

28 sep 2018 it i skolan

I Gävle kommun har man sedan årsskiftet satsat på utvecklings- och processledare för att leda skolans digitala utveckling. De ska fungera som virus som sprider digital kunskap till alla i verksamheten.

profilen av en kvinna i profil.jpg

Böter för igenkänning

21 aug 2019 säkerhet

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

kameralins2.jpg

Skellefteå överklagar

6 sep 2019 säkerhet

Skellefteå överklagar Datainspektionens beslut om sanktionsavgift på 200 000 kronor, som myndigheten utfärdade med anledningen av kommunens pilot med ansiktsigenkänning.

tjej vinkar till en datorskärm hemma.jpg

Utökad fjärrundervisning

22 nov 2018 it i skolan

Skolverket föreslår nu i en rapport till regeringen att fjärrundervisning bör tillåtas i fler ämnen än vad som tillåts i nuvarande reglering.

skola-pennor-apple.jpg

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019 it i skolan

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

flicka stoltserar med en robot.jpg
video

Den nya it-avdelningen

24 sep 2018 ledarskap

I Skellefteå kommun är it-avdelningen en partner till kommunens verksamheter. En av nycklarna till att det fungerar är kommunen har anställt en kvalitetsutvecklare som kan samla in nya idéer från verksamheterna.

glad-tjej-programmerar-robot.jpg

Nu kodar Köping

20 sep 2018 it i skolan

Läroplanens krav på digital kompetens är en utmaning på många sätt. I Köping är lösningen en gemensam hemsida med stöd och inspiration för både lärare och elever. Välkommen till kommunen som andas programmering.

fina-siffror-i-starka-farger.jpg

Bättre lärare med avatarer

9 okt 2018 it i skolan

Enligt devisen ”inga elever kom till skada i framställningen av denna lärare” används avatarer med framgång i USA för att träna lärarstudenter i vanliga klassrumssituationer. Metoden verkar speciellt effektiv för lärarutbildningen i matematik visar ny forskning vid Linköpings universitet.

tjej-ostersund-rpa-960640.jpg
video

RPA fixar lönen i Östersund

28 sep 2018 digit

Under 2018 har en RPA arbetat på Östersunds kommuns löneavdelning. Den har frigjort tid för de anställda som kunnat fokusera på utveckling och nu tittar kommunen på ytterligare arbetsområden för roboten.