Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Tintin knegar i Östersund

Östersund vill bli en av de framstående digitaliserade kommunerna i Sverige. För att nå dit krävs det att man kompetensutvecklar och får samtliga medarbetare att förstå nyttan med de nya verktygen. Och att nya RPA-kollegan Tintin kan dra sitt strå till stacken.

– Vi jobbar framförallt med att höja den digitala kompetensen bland våra medarbetare, samtidigt som vi vill bygga upp vår grundstruktur för att kunna ta in nya funktioner och tjänster, säger Marie Fryklöf, it-chef Östersunds kommun.

Hur ser arbetet med kompetensförhöjningen ut?

– Att se till att vi får in digitalisering på agendan och att berörda förstår vad det innebär och vad det kan ge för möjligheter, vad det kan förenkla och hur det kan höja kvaliteten i vår organisation.

Har du några knep?

– Kompetenshöjning är inte enkelt. Man måste jobba både stort och smått så att alla förstår vad var och en kan ha för nytta av det. Att man kanske slipper att åka fram och tillbaka för att göra en journalanteckning och istället göra den direkt i verktyget jag har i min hand. Samtidigt måste man tänka hur det fungerar ur ett helhetsperspektiv och vad chefer kan tänka på för att skapa en bra struktur för sina medarbetare, så att det är hållbart.

Har du de verktyg du behöver för det?

– Det är klart att det alltid finns inspirationskällor, från andra kommuner eller andra myndigheter. Jag vet att i en av regionerna i norr har man startat program och fokuserat på kompetensförsörjning. Vi har kikat på hur de har gått till väga och försöker lära oss av andra.

Vem är Tintin?

– Det är vår digitala medarbetare. Tintin har fått fast anställning efter en tids provanställning och hjälper oss i avslutet för våra anställningar.

Hur då?

– Det är en RPA som gör sina uppgifter enligt ett visst schema och frigör tid så att våra fysiska medarbetare kan göra andra uppgifter.

Kan Tintin få fler arbetsuppgifter?

– Ja, andra förvaltningar börjar bli intresserade och vill också ha hjälp med rutinartade och tråkiga uppgifter. Vi har pratat med vår socialarbetsmarknadsförvaltning och är igång med att hjälpa dem att effektivisera med hjälp av Tintin.

Var är Östersunds kommun om några år?

– Jag hoppas att vi är en av de framstående digitaliserade kommunerna i Sverige och att vi arbetar effektivt och ur medborgarnas nytta. Vi ska leverera tjänster till medborgarna som de efterfrågar. Att vi överhuvudtaget har ett digitalt tänk och är effektiva i våra interna processer så att varje enskild medborgare känner att vi har förstått digitalisering och sätter henne eller honom främst.

3 september 2019 Uppdaterad 5 september 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, adobestock

Rekommenderad läsning

Ansikten Östersnd 960640

It för teknikovana

16 feb 2021 digit

Östersund vill öka teknikvanan hos medarbetarna och de som bor i kommunen, bland annat genom att öka användningen av Ipads, videomöten och digitala utbildningar. Vissa projekt har varit lyckade, andra har stött på problem.

Böcker På Ett Bibliotek

Malmö först i Sverige

27 jan 2021 digit

Ett nytt och intelligent logistiksystem på biblioteken i Malmö stad ska göra det enklare för låntagarna och underlätta för personalen. Malmö är först i Sverige med det nya systemet och flera andra kommuner har redan visat intresse.

Ritad Gul Stjärna

Säffle bäst på Facebook

13 jan 2021 digit

Säffle är bäst i Sverige på att engagera sina medborgare på Facebook. En återkommande tonalitet, saklighet och att inte jaga gilla-markeringar är några av nycklarna till framgång.

En Svensk Hundrgin Med Greta Garbo

RPA-vinst för Skellefteå

30 nov 2020 digit

Skellefteås RPA har under tre år sparat in tre heltidstjänster. Nu tittar flera andra verksamheter i kommunen på en liknande lösning.

Karl Oskar Och Kristina Monument I Karlshamn

Ny RPA-tid i Karlshamn

18 nov 2020 digit

Ett ärende som tidigare tog två veckor kan nu hanteras på en dag. Det är resultatet när Karlshamns kommun anlitade en RPA för att sköta två uppgifter på löneenheten. Digitala e-tjänster har varit en viktig förutsättning och nu tittar lönechef Annika Risberg på ytterligare processer att automatisera.

Tre Färgglada Kugghjul

2025 gör maskiner jobbet

23 okt 2020 digit

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Malmö Civic Lab

Labbet gör Malmö smart

24 aug 2020 digit

Med hjälp av Malmö Civic lab får stadens hemlösa snabbare ett boende och ansökningsprocesserna för SFI sker numera automatiserat. Labbet innebär dessutom att kommunen minskar sina kostnader med miljontals kronor.

Norsk Flagga På Stång Mot Ljusblå Himmel

Chatta i Härryda

11 jun 2020 digit

Kommun-Kim ska hjälpa Härryda kommuns medborgare att svara på frågor. Kim är en kopia på en chattbot som redan finns i över 100 norska kommuner.

Sverigeflagga I Sand

Underkänd omsorg

28 maj 2020 digit

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet.