Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Suzukis nya fjäder

Genom att digitalisera produktionen får Suzuki Garphyttan bättre koll på flödet i fabrikerna. Det är inte minst viktigt för omställningen från traditionell förbränningsmotorn till andra alternativ.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 23 september 2019 digit

– Suzuki Garphyttan är en internationell koncern som jobbar med fjädertråd. Vi tillverkar fjädertråd framförallt till bilindustrin. Om du har en bil så är det 50 procents chans att du har vår fjädertråd i förbränningsmotorn. Så vi står inför en stor utmaning i och med att förbränningsmotorn går mot sin ända, säger Anders Jonsson, it-chef på Suzuki Garphyttan.

Hur kan it hjälpa er att tillverka fjädrar?

– Framförallt kan det höja vår lönsamhet för att vi ska kunna ta oss in på nya marknader. Vi måste bli bäst på det vi gör så att vi kan tränga undan andra aktörer på marknaden, och ta oss in på nya marknader. Ett sätt att bli bäst på det vi gör är att digitalisera vår produktion så att vi får bättre kontroll på våra processer.

– Vi ska veta när saker och ting inte fungerar. Vi ska bli bättre på att när vi gör utvecklingsprojekt att se effekterna utav dem ute i produktionen. Det kan vi göra genom att digitalisera fabriken och ta in all processdata ifrån våra maskiner och kunna göra big data-analyser på detta.

Och det här kan användas på fler platser?

– Ja, vi finns på fem platser i världen och tanken är att vi ska samla in all den här processdatan till en databas så att vi kan göra globala analyser av våra globala processer.

Vilka utmaningar har ni?

– Vi har en ganska rak väg framåt i vad som ska göras. Våra stora utmaningar är egentligen kopplat till vår verksamhet. Det har alltid gått bra för oss och vi har gjort bra ifrån oss, och då kanske en del medarbetare undrar varför vi ska ändra på ett vinnande koncept. Men finns idag framförallt i förbränningsmotorer vars ända vi kan se, och därför måste vi tränga in på nya marknader. Det måste vi kunna förmedla till våra medarbetare.

Hur hjälper tekniken er att ställa om?

– Det kanske kommer göra så att vi får bättre kvalitet på tråden och vi kommer att kunna bli effektivare i våra produktionsprocesser och ser hur lång tid vissa saker tar. På det sättet kan vi bli mer effektiva och jämföra fabriker med varandra. Dessutom kommer vi att kunna gå tillbaka och titta på hur vi tidigare har utvecklat våra trådrullar.

Var är ni 2030 när förbränningsmotorn börjar fasas ut helt?

– Då är vi ett världsledande företag inom all annan fjädertrådtillverkning.

Rekommenderad läsning

snip scen prisutdelning.JPG
video

Zenuitys big data-lösning hyllas

2 maj 2018 digit

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

fet-snorojning-pa-vagen.jpg

Bättre vägunderhåll med IoT

11 apr 2018 digit

Miljontals kronor kommer att kunna sparas för drift och underhåll av Sveriges vägar. Det menar Svevia som utvecklar en digital lösning med data från bland annat vägsensorer och uppkopplade fordon.

buggjobbare flyger drönare.jpg
video

Plugga för framtiden

27 aug 2018 digit

Drönaroperatörer och programmerare av förarlösa fordon är två utbildningar som Myndigheten för yrkeshögskolan nyligen har startat. Med hjälp av trendspaningsapplikationer och en tät kontakt med branschorganisationer, utvecklar myndigheten nya utbildningar för framtidens jobb.

pojke sitter bakomfram på ett säte och tittar bakåt på ett tåg.jpg

I tid med big data

13 sep 2019 digit

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.

olika taxibilar står parkerade utanför hämtzon.jpg
video

Hejdå taxichaufför

9 dec 2019 digit

Om fem år finns robotiserade taxibilar i våra storstäder och bilar som kan parkera själva. För att självkörande bilar ska kunna hantera alla situationer krävs fortfarande många år för att testa tekniken. Det menar Jonas Ekmark, Zenuity.  

en tysk flagga målad i målarfärg.jpg

Datainsamling mot corona

20 mar 2020 digit

I ett försök att minska spridningen av coronavirus har tyska hälsomyndigheten tagit hjälp av Deutsche Telekom. Genom att telekombolaget delar med sig av data om sina abonnenter hoppas nu myndigheten få kontroll på viruset.

flicka-960640.jpg

Dataanalys mot ebola

24 okt 2019 digit

En ny matematisk modell kan göra det enklare att förutse var ebola kommer att bryta ut härnäst. Forskare använder modellen för att analysera data på klimatförändringar, markanvändning, befolkningstillväxt och fattigdom för att upptäcka risker innan de uppstår. 

massa skrotade bilar på hög.jpg
video

Inga fler krockar

27 feb 2020 digit

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

maskinist nere i bolidens gruva står och fjärrstyr en maskin.jpg
video

Bolidens plan för 2024

21 okt 2019 digit

Uppkopplade gruvor med hjälp av 5G, allt fler medarbetare som jobbar digitalt och en konstant, hög säkerhet. Det är planen för Boliden, enligt CIO Göran Kördel.