Smarta möten med AI

Ciscos videotjänster blir alltmer molnbaserade. Med AI på plats, för att känna igen dig när du går in i mötesrummet, och goda möjligheter till integrering, finns det stora vinster att göra. Det menar kollaborationschefen för EMEAR, Vaughan Klein.

– Den största trenden vi ser är hur vi flyttar mer och mer av våra tjänster upp i molnet och skapar samarbete som en plattform i molnet. Molnet är alltid på och gör att man kan få den bästa användarupplevelsen och det gör att man kan använda det på ett enkelt sätt. Dessutom har vi utvecklat en AI som i stort sett blir som en virtuell assistent som nu har blivit ännu mer tillgänglig, säger Vaughan Klein, chef EMEAR för Collaboration Cisco.

Hur fungerar den?

– Vi utvecklar den för att kunna svara på vanliga frågor som kan dyka upp i sådana här videomöten och samarbeten. Just nu fungerar den så att när du går in i ett rum känner den igen vem du är, ser att du har ett möte bokat i din kalender, och allt du behöver göra är att be den starta mötet. Vi har alltid velat göra vår tjänst lätt att använda, och med den här inbyggda AI:n går den att handleda bara genom att använda rösten.

Hur ser säkerheten ut?

– Informationen är helt igenom krypterad, oavsett om den används eller inte. Cisco är det största säkerhetsföretaget i världen och det gäller förstås även våra samarbetslösningar.

Videomöten minskar vårt resande och är miljövänligt. Finns det andra fördelar?

– Ja, ett exempel är hur betydelsefull den har varit för mig personligen. Jag har just påbörjat min nya roll här i Europa, men jag är ifrån Australien, där jag bodde förhållandevis otillgängligt på en 1200 hektar stor boskapsfarm och arbetade därifrån. Förstås gör det att resandet minskar, men det gör också att chefer eller andra medarbetare på stora bolag kan bo utanför de stora städerna och landsbygden kämpar ofta för sin minskande befolkning. Det kan vår tjänst försöka minimera. En aspekt som var väldigt kraftfull för mig var att genom att använda de här verktygen kunde jag koppla upp mig och synas i Singapore eller San Jose eller andra platser på jorden. Det är en stor vinst att kunna arbeta utan att lämnade sitt hem.

Vad brukar folk säga som tvekar att använda de här verktygen?

– Att sätta på kameran kan få folk att tvivla lite, speciellt om det är hemifrån. Men det finns inget bättre än att mötas ansikte mot ansikte. Vi ser hur vissa organisationer arbetar med att cheferna beslutar att kamerorna slås på, eftersom de ser vilken nytta det kan ge när de har sett våra demonstrationer. Och så fort man knäcker det och folk börjar använda dem uppskattas det och det finns ingen återvändo. Att då gå tillbaka telefon- eller ljudmöte är inget alternativ.

Hur ska ni utveckla era tjänster framöver?

– Det kommer handla mycket om molnintegrering och utveckling på AI-fronten. Just nu har vi satt en väldigt etablerad väg framåt vad gäller integration med partners och kan placera in våra tjänster i organisationer oberoende av vad de har för system redan på plats, oavsett om det är Oracle eller O365. Vi bäddar in vår tjänst och det är ett värde i sig.  

28 augusti 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng