Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smart, snabb och SJ

3D-printning och IoT tar SJ raka spåret till sänkta kostnader och bättre service. Redan i höst kommer Europas mest digitala och uppkopplade tåg att rulla i Sverige. Det säger SJ:s vd, Crister Fritzson.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, Anna Hållams 14 augusti 2019 digit

– Vi har satsat på att göra X2000 verkligen digitalt och uppkopplat för att kunna dra nytta av all den nya teknik som faktiskt finns. Till hösten tror jag det kommer vara ett av de mest digitala och uppkopplade tågen i hela Europa, säger Crister Fritzson, vd på SJ.

– Vi kommer använda alla möjligheter som finns. Dels att använda all den information som vi nu kan få från tåget i underhållssystem, där vi nu kan arbeta mer med förebyggande underhåll än avhjälpande underhåll. Det innebär sänkta kostnader och mer robust och punktlig trafik. Idag har vi oftast tid eller kilometer när vi ska byta en komponent, men vi vill ju byta dagen den exakta dagen innan den går sönder för att kunna sänka kostnaderna.

Vi är en av de första i Europa i vår industri som jobbar så.

Hur lagras all big data?

– Vi har och kommer att ha enormt mycket big data. Dels från tågen, men också från Trafikverket om infrastrukturen, underhåll, väder, och från våra kunder. Det samlar vi i molnet och där kommer vi hantera all vår data.

– Den stora utmaningen är att hitta rätt kompetens och möjligheten att analysera informationen. Nu bygger vi upp mycket mer analyskraft och söker analytiker som är en kompetens vi inte har haft tidigare på SJ. Sedan ska vi skicka ut datan till våra kunder, i vårt underhåll, för att hjälpa trafikverket att indikera eventuella fel på kontaktledningar eller växlar. Det finns alltså en mängd data som vi kommer skicka till många intressenter omkring oss.

Sänker 3D-printade reservdelar era kostnader?

– Vi är precis i början. Det tog oss tio månader att starta upp 3D-printning, och i våra depåerna printa vi nu ett 25-tal olika delar nu. Det är en förhållandevis liten andel av det vi behöver, men det är unika komponenter och vi kan printa gamla komponenter som hunnit gå ut i tid.

– Vi kan också producera delar som har väldigt mycket lägre kostnad genom att 3D-printa dem. På så sätt minskar  vi våra lager och få JIT-leveranser. Detta är en bra start som vi nu kommer att utveckla och varje dag tillkommer nya komponenter som vi 3D-printar. Vi är en av de första i Europa i vår industri som jobbar så.

Vad innebär digitala lösningar för era kostnader?

– Den stora möjligheten vi har att sänka kostnader är att byta komponenter exakt i rätt tid. Idag när vi har tid eller kilometer som mätvärde är det ett mycket trubbigt verktyg. Nu kommer vi sätta sensorer överallt i boggin för att kunna mäta exakt när vi behöver byta. Då kan vi också planera vårt underhåll väldigt mycket bättre och inte behöva ställa tåg för avhjälpande underhåll vid oväntade fel. Det här kommer innebära att vi kan sänka kostnaderna rejält, vi talar om många tiotals miljoner.

– För att kunna underhålla en boggi, som är den största och dyraste delen, måste vi lyfta upp tåget. Förut var det så att många stora komponenter hade olika kilometerlängd. Nu har vi förändrat dem och satt på sensorer. Det innebär att när vi lyfter boggin kan vi byta alla komponenter samtidigt.

– Förut var vi tvungna att vid åtminstone fyra tillfällen lyfta boggin upp och ner. Bara det har sänkt våra kostnader enormt. Det här har vi redan genomfört på X2000 men det finns många, många sådana saker som vi kan fortsätta med.

Hur upplever kunderna de digitala X2000-tågen?

– Det kommer vara en helt ny upplevelse av ett helt nytt tåg, både med information, en helt ny bistro, helt nya säten med nya funktioner. På tal om digitalisering kunde vi under förra sommarens värmebölja se om något AC-system höll på att gå ner och boka om kunderna i den vagnen till andra platser i tåget. Det gör vi genom att vi har information från tåget, vi vet exakt var kunden är och vi kan sköta den kommunikationen helt automatiserat.

– Vi har jobbat med automatisk ombokning för om ett tåg behöver ställas ska 300-400 passagerare bokas om. Från att det tidigare gjordes manuellt och tog flera timmar, görs det idag av vår robot på några enstaka minuter och vi kan snabbt komma iväg med nya tåg. Det har skett otroligt mycket de senaste åren, avslutar Crister Fritzson.

Rekommenderad läsning

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

smart-mirror-960640.jpg

Google, hur ser jag ut?

9 jan 2019 digit

Det har väl knappast undgått någon att digitala röstassistenter blir allt vanligare och nu har de även tagit sig in i badrummet. Capstone Connected Home lanserar Google-kompatibla Smart Mirror.

bebis-som-surfar.jpg

Så surfar spädbarn

3 okt 2018 digit

Det digitala utanförskapet fortsätter minska i takt med att allt fler äldre kopplar upp sig. Samtidigt som Netflix och andra betaltjänster har blivit en del av vardagen tappar vi förtroende för Google och Facebook. Det visar årets upplaga av Svenskarna och internet.

gamlastan-96040.jpg

IoT mot vattenskador

14 jan 2019 digit

Iioote och Rise har under fyra månader provat ett varningssystem för fukt- och vattenskador. Testet visar att utvalda och rätt placerade sensorer kan göra så att läckage upptäcks så tidigt att följdskador undviks.

katt-kattlada.jpg

Kiss kiss kissemiss

14 jan 2019 digit

Den bekväma lösningen för alla världens kattägare är här. Den smarta kattlådan Lavviebot tar hand om avföringen, efter att katten är klar med sina behov, och meddelar dessutom ägaren hur det har gått. 

personer.jpg

Ursäkta, vem är du?

16 jan 2019 digit

Har du problem med att känna igen och placera några av dina mer flyktiga kollegor? Eller kanske rent utav dina vänner? Du kan vara lugn, snart lanseras MyMe. 

tomater-växt-planta.jpg

Smart odling i köket

18 jan 2019 digit

Den smarta inomhusträdgården är här. Jämfört med traditionellt trädgårdsarbete så sparar Ava Byte upp till 90 procent vatten och hjälper dina växter att växa upp till tre gånger snabbare.

fol-galopperar-jattefort.jpg

Innovativ hästkur

19 dec 2018 digit

Algoritmer utvecklade för människor kan bli ett genombrott för att förebygga skador på hästar och säkra deras allmänna välbefinnande. Utvecklad av två entreprenörer ligger tjänsten VectorizeMove nu på innovationstävlingen Venture Cups top 20-lista.

friskis-och-svettis-960640.jpg

Internet of Friskis

22 okt 2018 digit

På Friskis och Svettis i Jönköping är man mitt inne i en digital satsning. De vill göra träningen mer personifierad och utvecklande genom bland annat en app och gympass ledda via video. Framöver ser de möjligheter att via IoT optimera lokalernas yta samt genom VR följa pass från valfri plats.