Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smart, snabb och SJ

3D-printning och IoT tar SJ raka spåret till sänkta kostnader och bättre service. Redan i höst kommer Europas mest digitala och uppkopplade tåg att rulla i Sverige. Det säger SJ:s vd, Crister Fritzson.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, Anna Hållams 14 augusti 2019 digit

– Vi har satsat på att göra X2000 verkligen digitalt och uppkopplat för att kunna dra nytta av all den nya teknik som faktiskt finns. Till hösten tror jag det kommer vara ett av de mest digitala och uppkopplade tågen i hela Europa, säger Crister Fritzson, vd på SJ.

– Vi kommer använda alla möjligheter som finns. Dels att använda all den information som vi nu kan få från tåget i underhållssystem, där vi nu kan arbeta mer med förebyggande underhåll än avhjälpande underhåll. Det innebär sänkta kostnader och mer robust och punktlig trafik. Idag har vi oftast tid eller kilometer när vi ska byta en komponent, men vi vill ju byta dagen den exakta dagen innan den går sönder för att kunna sänka kostnaderna.

Vi är en av de första i Europa i vår industri som jobbar så.

Hur lagras all big data?

– Vi har och kommer att ha enormt mycket big data. Dels från tågen, men också från Trafikverket om infrastrukturen, underhåll, väder, och från våra kunder. Det samlar vi i molnet och där kommer vi hantera all vår data.

– Den stora utmaningen är att hitta rätt kompetens och möjligheten att analysera informationen. Nu bygger vi upp mycket mer analyskraft och söker analytiker som är en kompetens vi inte har haft tidigare på SJ. Sedan ska vi skicka ut datan till våra kunder, i vårt underhåll, för att hjälpa trafikverket att indikera eventuella fel på kontaktledningar eller växlar. Det finns alltså en mängd data som vi kommer skicka till många intressenter omkring oss.

Sänker 3D-printade reservdelar era kostnader?

– Vi är precis i början. Det tog oss tio månader att starta upp 3D-printning, och i våra depåerna printa vi nu ett 25-tal olika delar nu. Det är en förhållandevis liten andel av det vi behöver, men det är unika komponenter och vi kan printa gamla komponenter som hunnit gå ut i tid.

– Vi kan också producera delar som har väldigt mycket lägre kostnad genom att 3D-printa dem. På så sätt minskar  vi våra lager och få JIT-leveranser. Detta är en bra start som vi nu kommer att utveckla och varje dag tillkommer nya komponenter som vi 3D-printar. Vi är en av de första i Europa i vår industri som jobbar så.

Vad innebär digitala lösningar för era kostnader?

– Den stora möjligheten vi har att sänka kostnader är att byta komponenter exakt i rätt tid. Idag när vi har tid eller kilometer som mätvärde är det ett mycket trubbigt verktyg. Nu kommer vi sätta sensorer överallt i boggin för att kunna mäta exakt när vi behöver byta. Då kan vi också planera vårt underhåll väldigt mycket bättre och inte behöva ställa tåg för avhjälpande underhåll vid oväntade fel. Det här kommer innebära att vi kan sänka kostnaderna rejält, vi talar om många tiotals miljoner.

– För att kunna underhålla en boggi, som är den största och dyraste delen, måste vi lyfta upp tåget. Förut var det så att många stora komponenter hade olika kilometerlängd. Nu har vi förändrat dem och satt på sensorer. Det innebär att när vi lyfter boggin kan vi byta alla komponenter samtidigt.

– Förut var vi tvungna att vid åtminstone fyra tillfällen lyfta boggin upp och ner. Bara det har sänkt våra kostnader enormt. Det här har vi redan genomfört på X2000 men det finns många, många sådana saker som vi kan fortsätta med.

Hur upplever kunderna de digitala X2000-tågen?

– Det kommer vara en helt ny upplevelse av ett helt nytt tåg, både med information, en helt ny bistro, helt nya säten med nya funktioner. På tal om digitalisering kunde vi under förra sommarens värmebölja se om något AC-system höll på att gå ner och boka om kunderna i den vagnen till andra platser i tåget. Det gör vi genom att vi har information från tåget, vi vet exakt var kunden är och vi kan sköta den kommunikationen helt automatiserat.

– Vi har jobbat med automatisk ombokning för om ett tåg behöver ställas ska 300-400 passagerare bokas om. Från att det tidigare gjordes manuellt och tog flera timmar, görs det idag av vår robot på några enstaka minuter och vi kan snabbt komma iväg med nya tåg. Det har skett otroligt mycket de senaste åren, avslutar Crister Fritzson.

Rekommenderad läsning

Hund Mittnät Iot
video

IoT med Mittnät

29 sep 2020 digit

Mittnät testar IoT-sensorer på hundlatriner, skolor och badplatser. Satsningen ska förbättra tillvaron för både unga och vuxna i de nio inblandade kommunerna. 

Svenskt Tåg I Farten

Surfa snabbt

17 jun 2020 digit

Sverige kommer att få bättre uppkoppling och nät på tåg. Det beslutet fattades efter en överenskommelse mellan representanter från telekomföretag, tågoperatörer och regeringen. 

färglada tshirtar på hög.jpg

Blippa med tröjan

21 apr 2020 digit

Återbruk och ny teknik får en ny dimension när eleverna på Recycle Design-programmet på Eskilstuna folkhögskola skapar mode med betalchip.

en tysk flagga målad i målarfärg.jpg

Datainsamling mot corona

20 mar 2020 digit

I ett försök att minska spridningen av coronavirus har tyska hälsomyndigheten tagit hjälp av Deutsche Telekom. Genom att telekombolaget delar med sig av data om sina abonnenter hoppas nu myndigheten få kontroll på viruset.

kackerlacka.jpg

IoT-skräck för kryp

11 feb 2020 digit

Anticimex lanserar ett digitalt verktyg i kampen mot kackerlackor. Fällan Smart Sense övervakar sin miljö konstant och skickar direkt ut varningar ifall en kackerlacka fångas.

icasupermarket.jpg

IoT retails framtid

15 jan 2020 digit

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

ingång över träbro till centrala kalmar.jpg

Sveriges bästa vatten

9 jan 2020 digit

Sveriges vatten- och avloppsnät behöver en rejäl upprustning och digitalisering och ny teknik är avgörande för att effektivisera verksamheten. Det menar Thomas Bergfeldt, vd Kalmar Vatten.

renar i snö.jpg
video

Svensk CO2-fri gruva

27 nov 2019 digit

I ett unikt projekt samarbetar Combitech med flera andra aktörer för att göra LKAB:s gruvbrytning helt koldioxidfri. Utmaningarna är gigantiska och 2024 ska lösningen vara på plats.   

tre olika mogna tomater på rad.jpg
video

Det AI-mogna sjukhuset

26 nov 2019 digit

Cleveland Clinic i Ohio rankas ofta som USA:s bästa sjukhus. Sedan fem år tillbaka drivs deras förändringar av data och AI-analyser, och efter att ha förbättrat organisationens finansiella och organisatoriska delar, står nu de kliniska verksamheterna på tur.