Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Smart, snabb och SJ

3D-printning och IoT tar SJ raka spåret till sänkta kostnader och bättre service. Redan i höst kommer Europas mest digitala och uppkopplade tåg att rulla i Sverige. Det säger SJ:s vd, Crister Fritzson.

– Vi har satsat på att göra X2000 verkligen digitalt och uppkopplat för att kunna dra nytta av all den nya teknik som faktiskt finns. Till hösten tror jag det kommer vara ett av de mest digitala och uppkopplade tågen i hela Europa, säger Crister Fritzson, vd på SJ.

– Vi kommer använda alla möjligheter som finns. Dels att använda all den information som vi nu kan få från tåget i underhållssystem, där vi nu kan arbeta mer med förebyggande underhåll än avhjälpande underhåll. Det innebär sänkta kostnader och mer robust och punktlig trafik. Idag har vi oftast tid eller kilometer när vi ska byta en komponent, men vi vill ju byta dagen den exakta dagen innan den går sönder för att kunna sänka kostnaderna.

Vi är en av de första i Europa i vår industri som jobbar så.

Hur lagras all big data?

– Vi har och kommer att ha enormt mycket big data. Dels från tågen, men också från Trafikverket om infrastrukturen, underhåll, väder, och från våra kunder. Det samlar vi i molnet och där kommer vi hantera all vår data.

– Den stora utmaningen är att hitta rätt kompetens och möjligheten att analysera informationen. Nu bygger vi upp mycket mer analyskraft och söker analytiker som är en kompetens vi inte har haft tidigare på SJ. Sedan ska vi skicka ut datan till våra kunder, i vårt underhåll, för att hjälpa trafikverket att indikera eventuella fel på kontaktledningar eller växlar. Det finns alltså en mängd data som vi kommer skicka till många intressenter omkring oss.

Sänker 3D-printade reservdelar era kostnader?

– Vi är precis i början. Det tog oss tio månader att starta upp 3D-printning, och i våra depåerna printa vi nu ett 25-tal olika delar nu. Det är en förhållandevis liten andel av det vi behöver, men det är unika komponenter och vi kan printa gamla komponenter som hunnit gå ut i tid.

– Vi kan också producera delar som har väldigt mycket lägre kostnad genom att 3D-printa dem. På så sätt minskar  vi våra lager och få JIT-leveranser. Detta är en bra start som vi nu kommer att utveckla och varje dag tillkommer nya komponenter som vi 3D-printar. Vi är en av de första i Europa i vår industri som jobbar så.

Vad innebär digitala lösningar för era kostnader?

– Den stora möjligheten vi har att sänka kostnader är att byta komponenter exakt i rätt tid. Idag när vi har tid eller kilometer som mätvärde är det ett mycket trubbigt verktyg. Nu kommer vi sätta sensorer överallt i boggin för att kunna mäta exakt när vi behöver byta. Då kan vi också planera vårt underhåll väldigt mycket bättre och inte behöva ställa tåg för avhjälpande underhåll vid oväntade fel. Det här kommer innebära att vi kan sänka kostnaderna rejält, vi talar om många tiotals miljoner.

– För att kunna underhålla en boggi, som är den största och dyraste delen, måste vi lyfta upp tåget. Förut var det så att många stora komponenter hade olika kilometerlängd. Nu har vi förändrat dem och satt på sensorer. Det innebär att när vi lyfter boggin kan vi byta alla komponenter samtidigt.

– Förut var vi tvungna att vid åtminstone fyra tillfällen lyfta boggin upp och ner. Bara det har sänkt våra kostnader enormt. Det här har vi redan genomfört på X2000 men det finns många, många sådana saker som vi kan fortsätta med.

Hur upplever kunderna de digitala X2000-tågen?

– Det kommer vara en helt ny upplevelse av ett helt nytt tåg, både med information, en helt ny bistro, helt nya säten med nya funktioner. På tal om digitalisering kunde vi under förra sommarens värmebölja se om något AC-system höll på att gå ner och boka om kunderna i den vagnen till andra platser i tåget. Det gör vi genom att vi har information från tåget, vi vet exakt var kunden är och vi kan sköta den kommunikationen helt automatiserat.

– Vi har jobbat med automatisk ombokning för om ett tåg behöver ställas ska 300-400 passagerare bokas om. Från att det tidigare gjordes manuellt och tog flera timmar, görs det idag av vår robot på några enstaka minuter och vi kan snabbt komma iväg med nya tåg. Det har skett otroligt mycket de senaste åren, avslutar Crister Fritzson.

14 augusti 2019 Reporter elisabeth nore digit Foto fredrik kron, Anna Hållams

Rekommenderad läsning