Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Roboten som blev präst

Mindar är humanoiden som hjälper japaner att komma på rätt väg inom buddhismen. Eftersom Mindar är en robot kommer den aldrig att dö utan blir visare för varje dag.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 26 augusti 2019 digit

Miyajima, The famous Floating Torii gate, Japan..jpg

– Kanske är det influenserna av bibeln som gör det, men västerlänningar har jämfört Mindar med Frankensteins monster. Japaner har inga fördomar mot robotar. Vi är uppväxta med serietidningar där robotarna är våra vänner. Västerlänningar har en annorlunda syn, säger Tensh Goto, chefsmunk på det 400 år gamla buddhatemplet Koda-Ji i Kyoto i Japan, där humanoidroboten Mindar reciterar verser från den välkända hjärtsutran, en populär och kortfattad visdomstext inom buddhismen.

Kommer aldrig dö

Mindar, som är ett samarbete mellan templet och Osaka University, är 180 centimeter lång och är en avbildning av den buddhistiska guden för nåd. 

En av fördelarna med roboten, menar Tensh Goto, är att den aldrig kommer att dö och ständigt uppdateras och utvecklas med ny information. Buddhism handlar i första hand om att följa i Buddhas fotspår och roboten kan hjälpa vem som helst som behöver hjälp med det och hittills har Mindar fått en positiv respons bland besökarna i templet. 

– En maskin har förstås ingen själ, men buddhismen handlar inte om att tro på gud. Det handlar om att följa Buddha och om det representeras med hjälp av men maskin eller träd spelar ingen roll. Den här för att hjälpa den som söker hjälp. Även om 2000-talet vidrar till en hel del stress som kanske inte fanns för, har målen inte förändrats.

humanoid pekar mot huvudet.jpg

En humanoid är något som liknar en människa, som exempelvis robotprästen Mindar.

Utöver Mindar finns i sedan 2017 en robot vid namn peppeter som fungerar som ett budgetalternativ till buddhistpräster på begravningar.

Källa: International Business Times

Senaste nytt

Årets kommun

13 november 2019

Sveriges Digitaliseringskommun 2019 är Lidingö stad. I juryns motivering står bland annat att vinnaren når resultat på riktigt, höjer service och kvalitet samtidigt som de lyckas spara in på klimat och skattemedel.

Volvo Cars spårar kobolt

13 november 2019

Volvo Cars ska med blockkedjeteknik spåra mineralen kobolt, som bland annat används i batterier. Med hjälp av tekniken hoppas bolaget kunna sluta använda kobolt från konfliktområden och där det förekommer barnarbete. 

Huawei tryggar avtal

12 november 2019

Huaweis vara eller icke vara i Europa och USA i samband med 5G-utbyggnad diskuteras frekvent. Det kinesiska företaget öppnar nu för att i avtal garantera att det inte finns några säkerhetsluckor i bolagets utrustning. 

AI tar befälet

12 november 2019

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

GDPR lyft för appar

11 november 2019

Införandet av GDPR har haft en positiv effekt på appars tillgång till privat data och på så sätt har den personliga integriteten stärkts. Samtidigt återstår en del arbete med appar som fortfarande har åtkomst till fler funktioner än vad deras integritetspolicy beskriver.

En dos drönare

11 november 2019

Tre jättar inom USA:s sjuk- och hälsovård undersöker möjligheterna att i samarbete med UPS använda obemannade drönare för effektivare leveranser. Förhoppningen är att kunna distribuera recept till privatpersoner, men också sjukvårdsutrustning och läkemedel till 39 sjukhus.