Kalmars röntgen down under

Region Kalmar län tar hjälp av australiensiska läkare för att göra bedömningar av digitaliserade röntgenbilder under sena kvällar och nätter. Nästa steg för regionen är att färdigställa en plattform för nya digital funktioner.

– Vi har under flera år arbetat med att bygga upp en digital sammanhållen plattform för vården. Vi har utgått från vårt centrala vårdsystem och där har vi kopplat till alla specialistsystem som krävs för att vi ska bli en sammanhållen digital vårdplattform. Vi har också fortsatt med att utöka funktionaliteten i det centrala vårdsystemet för att om möjligt kunna koppla bort kringsystem, och i de fallen de behövs söker vi bygga ihop dem tekniskt, säger Johan Hallenborg, it-direktör, Region Kalmar län.

– Jag är ute efter att varje användare ska arbeta med en egen inloggning. Från den inloggningen ska man kunna utföra alla sina arbetsuppgifter, och de läkare och sjuksköterskorna som träffar patienterna går in mot det centrala vårdsystemet där de har alla sina uppgifter. Vid behov går remisserna digitalt till specialistsystemen. På så sätt får våra användare en inloggning och kan utföra alla sina arbetsuppgifter i kända gränssnitt.

– Plattformen är dessutom gemensam för alla våra intressenter och används av sjukhus, primärvård, psykiatri och av de privata aktörer som vi har avtal med. Vi publicerar också upp informationen till andra vårdaktörer nationellt. Om du blir sjuk i Stockholm så kommer de ha möjlighet att komma åt informationen och du som patient kan komma åt att läsa informationen.

Vad har ni för projekt kopplade till er plattform?

– Vi är nu igång med en formulärtjänst. Tidigare har det varit så att patienten har behövt ha med sig uppgifter till oss i form av ifyllda formulär inför sina besök. Nu kommer vi istället att be patienten att gå in på 1177.se inför besöket och lämna över den väsentliga informationen där. Det innebär att informationen går rätt in i vårt journalsystem och är tillgänglig för vår personal.

– Denna förändring gör att vi kan börja fundera igenom alla våra vårdprocesser och var vi vill ha information inför besök, även för besök där vi i dagsläget inte skickar ut några formulär. Vi kan utforma standardfrågor vi ska ställa inför besök vilket gör att alla får likadan information in i journalsystemet. Det är en fantastisk möjlighet vi har.

Och ni samarbetar med Australien, inte sant?

– Det stämmer. Vi var tidigt ute med att digitalisera våra röntgenprocesser och med de nya digitala möjligheterna väcks tankar på om man kan arbeta annorlunda. Tidigare har det varit så att vi på nätterna har behövt ha läkare på plats som enbart granskar jourbilder. Och det är väldigt dyrt att ha läkare på plats för bara en sådan här arbetsuppgift. Men i Australien är ju som bekant människor vakna när vi sover, så när en patient kommer in på natten hos oss för att akut röntgas kan nu en läkare i Australien granska bilderna direkt åt oss.

Tittar ni något på digitala vårdmöten?

– Absolut, de kommer att ha en stor utbredning framöver. Vi var tidigt ute med det och valde att bygga en egen lösning som vi vill bygga ihop med vårt centrala vårdsystem, vilket är en stor fördel. En annan fördel är förstås också att det kommer att gå att använda för uppföljningsbesök, och bor man som patient på norra Öland kan man nästan spara en hel arbetsdag på det.

Vad gör ni framöver?

– Jag ser framför mig att vi har byggt upp en stabil basplattform samtidigt som vi har en ny digital puckel framför oss som har att göra med digital funktionalitet. Exempelvis jobbar vi nu med att koppla samman alla våra nya bildkällor. Förutom röntgen tar vi bilder med en mängd olika instrument. Det handlar om laparoskop där man går in med ett titthålsinstrument, kapselendoskopi där man sväljer en kapsel som fotograferar tarmsystemet, eller dermatoskopi där man fotograferar en hudförändring.

– Just med hudförändringar gjorde vi en pilot som blev en fullständig succé. Det innebär att en patient som kommer till en vårdcentral får en bedömning av en allmänspecialist. Om de inte kan göra en bedömning var de förr tvungna att skicka patienten till en hudspecialist. Nu går istället bilden digitalt till hudspecialisten som kan granska bilden och ge besked. Kommer hudspecialisten fram till att patienten behöver göra ett ingrepp får den senare en remiss direkt till den enhet som ska utföra ingreppet.

13 augusti 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolssonit i vårdenFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng