Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Utbildning för framtidens skola

Linnéuniversitetet startar en masterutbildning där både teknik- och pedagogikintresserade ska kunna utveckla sina färdigheter. Förhoppningen är att utbilda personer för både företag och skolor som kan föra digitaliseringen framåt. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 1 juli 2019 it i skolan

– I september år 2019 startar vi masterutbildningen Digitalisering som stöd för lärande på Linnéuniversitetet, säger Italo Masiello, professor i pedagogik med inriktning digitala lärprocesser vid Linnéuniversitetet.

Varför gör ni det?

– Eftersom att det finns ett stort behov att utbilda folk med komplementära kunskaper inom it, teknik, digitalisering tillsammans med pedagogik?

Gör man inte det på de vanliga lärarutbildningarna?

– Jo, men det finns inte någon strukturerad master som använder sig lika mycket av de nya teknologier som vi hittar i skolan och som riktar in sig till pedagoger hur de kan använda sig av den här tekniken för bättre lärande.

Vilka riktar sig utbildningen till?

– Till två grupper. Den ena gruppen består av dem som kanske har en teknisk bakgrund och som har gått ingenjörs- eller medieutbildningar och som är intresserad av pedagogik och hur de kan använda sina kunskaper i pedagogiska sammanhang. Den andra gruppen består av yrkesverksamma lärare som har pedagogiska poäng och som har en pedagogisk bakgrund, men som vill veta mer om hur teknik och digitala verktyg kan användas och hur den i så fall integreras på ett bra sätt.

Hur får ni det att passa bägge grupper?

– Den stora vinsten med den här utbildningen är att dessa grupper kan arbeta tillsammans, och förstå varandras behov och hjälpa varandra att förstå hur teknik på bästa sätt kan användas för elever. Utmaningen blir att de ska förstå varandra så att pedagoger kan bli bättre på att förstå teknik och de mer tekniskt lagda blir bättre pedagoger. Mastern börjar i september, men vi håller fortfarande på att skapa kurser och få ett upplägg, tillsammans med olika företag. Tanken är att studenterna ska gå in i olika projekt, i företag och skolor. I företagen hämtar de kunskap om hur det går till när nya produkter eller applikationer desginas, och i skolorna om hur lärarna arbetar när dessa verktyg sedan används när de kopplas till lärandemål och till läroplaner.

Vad blir den som går klart utbildningen?

– Som lärare kommer du veta mycket mer om hur du kan använda teknik i min utbildning för att det ska stödja lärande för studenter. Som tekniker får man bättre koll på hur de pedagogiska bitarna kan användas när nya appar och verktyg utvecklas, och när jag för den delen pratar med kunder och skolor för att för dem att förstå vilka verktyg som är bra för vilka områden.

Kommer det fler sådana här utbildningar tror du?

– Absolut, det tror jag. En master riktar ju sig till dem som vill ha en mer ledande roll i sin profession, men när vi väl har kommit igång kommer vi öppna upp kurser så att de går att läsa som fristående och välja vilka kurser man vill gå. Grunden till det är att vi behöver utbilda väldigt många inom de närmaste åren för att kunna införa digitalisering snabbare i skolorna. Det finns ett jättebehov av det och det finns också behov av lärare som kan detta. Där hoppas jag att den här mastern kan vara ett litet steg åt det hållet.

Hur ser planen ut nu framöver?

– Vi har två kurser som vi börjar med i september och håller nu på tillsammans med företag och kommuner att utveckla de andra kurserna som följer därpå. Anledningen till det är branschen rör sig så fort och att vi verkligen vill förankra det som är den senaste utvecklingen inom pedagogiken och teknik för att det ska ge maximalt lärande för de studenterna som börjar nu i höst.

Rekommenderad läsning

tre-barn-som-skrattar-tillsammans.jpg

Appar glömmer barnen

13 nov 2018 it i skolan

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

flicka tittar i en kamera, bild från sidan.jpg
video

Mot en skapande förskola

16 apr 2019 it i skolan

För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.

jordglob-960640.jpg
video

Så förändrar IoT skolan

24 sep 2019 it i skolan

Forskaren Jan Hylén ser över möjligheterna med IoT i skolan, ett tidigare outforskat område. Hans arbetsgrupp tittar bland annat på hur man kan mäta och följa elevers lärande för att ge mer individuell hjälp och minska betydelsen av enstaka prov. 

flicka hänger i ett rep och tittar i kameran och ler.jpg
video

Mer moln i Lund

4 sep 2019 it i skolan

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

skolflicka-med-lunchbricka.jpg
video

Smartare skola med sensorer

10 jul 2019 it i skolan

Ofta har digitaliseringsprojekt i skolan fokuserat på effektivare administration. Nu tittar Rise på möjligheter, att via sensorer och IoT, hjälpa skolan att lösa sina kärnuppgifter och samtidigt bidra till ökad hållbarhet.

skola-960640.jpg

Lärande i Sverige nomineras

17 apr 2019 it i skolan

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

tre-halvatna-applen.jpg

Skolans nya stress

19 mar 2019 it i skolan

Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.

tjej står med hvuudet in i en griffeltavla med mattetal.jpg

SKL:s plan till regeringen

18 mar 2019 it i skolan

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

rygga-med-skolsaker.jpg

Hallands digitala skola

28 mar 2019 it i skolan

Med projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan, vill högskolan i Halmstad skapa ett brett samarbete mellan akademi och sju kommuner med avstamp i handlingsplanen för skolans nationella digitaliseringsstrategi som just presenterats för regeringen.