Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

När lärare lär lärare

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

 

– För ungefär 20 år sedan bestämde jag mig för att starta ett program där ledare och lärare coachar varandra, och nu finns det programmet i 48 länder, säger Les Foltos, grundare och föreståndare för Peer-Ed.

Hur fungerar det?

– Vi frågar lärare vilka de söker sig till för att få professionell hjälp i sitt lärande, och det är inte så att de svarar att de brukar köra tvärs genom stan för att gå på kurs, utan de tittar snarare efter någon som de litar på och ser upp till och som finns nere i korridoren i samma byggnad, alltså en annan lärare. De är dessa lärare vi vill nå och lära dem hur de i sin tur kan coacha sina kollegor.

Caroline Andersson, rektor på Rydsskolan i Linköping, hur arbetar ni med dessa frågor?

– Vi har två planer. Den ena handlar om att lärare kan fråga mig eller gå utvecklingskurser av olika slag, och den andra planen handlar om att de lär av varandra, vilket är oerhört nyttigt. Då samlar vi grupper en gång i veckan där vissa lärare fungerar som mentorer och coachar andra lärare. Det är det mest framgångsrika sättet att lära sig av varandra, tror jag. Om du åker på en konferens tenderar det du har lärt dig att bara stanna hos dig själv, säger Caroline Andersson.

Varför är de största fördelarna med den här typen av träning?

– Att saker och ting upprepas och får ta tid. Det är sällan man lär sig något och sedan lyckas implementera det rent praktiskt på första försöket. Ofta behöver man göra flera försök och testa sig fram, och förhoppningsvis blir det bättre med tiden, säger Les Foltos.

– Och självkänslan och självförtroendet växer hos lärarna eftersom de kan känna att de har kunskap om ett visst område, och att det enda de behöver är att få lite hjälp på traven från sina kollegor och på så sätt bli mer säker. Vi har mycket kunskap redan men det gäller att hitta sätt att bli effektiva och arbeta tillsammans, säger Caroline Andersson.

– Jag tror att du har helt rätt. Många har redan en bas att stå på och en sådan här process när man får lära av varandra gör att det blir lättare för det att komma fram, säger Les Foltos.

– Ja, istället för att de blir tillsagda att de måste lära sig det ena och det andra på andra platser, säger Caroline Andersson.

– Vår forskning pekar på att om man går till en annan fysisk plats för att lära sig något, gör det i bästa fall att man blir mer medveten om hur man skulle kunna undervisa. Men för att faktiskt gå från ord till handling och förändra det sätt på vilket man undervisar måste man lära sig i den kontext man arbetar och tillsammans med kollegor på den arbetsplatsen. Och den effekten ser vi med våra kurser, säger Les Foltos.

Kommer det här bli vanligare i framtiden?

– Ja, jag tror att det är det enda sättet vi verkligen kan lära oss på, på ett sätt. Vi kan få hur mycket information som helst i dagens medielandskap, men vi måste ta ner den, diskutera och lära oss tillsammans. På så sätt kan det vara ett nytt sätt att arbeta med utbildning av lärare, säger Caroline Andersson.

– Vi ser hur det blir vanligare och vanligare i skolor runt om i världen, och det finns dessutom väldigt mycket forskning som pekar på styrkan i att lära sig av varandra och att ha lärare som coachar på skolorna. Just coachning är en av sju viktiga beståndsdelar för effektiv och professionell inlärning, visar en rapport från förra året, så jag tror att vi kommer se att det fortsätter att växa, säger Les Foltos.

20 mars 2019 Uppdaterad 4 februari 2021 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning

Fyra Människor Håller Upp Varsin Färgglad Chattbubbla Framför Ansiktet

Slutchattat i Teams

17 feb 2021 digit

Nu kan du stänga av chattfunktionen under möten för att minimera distraktionen för deltagarna. Det är en lösning som har efterfrågats av många, inte minst av lärare. 

Minecraftfyrkanter Mot Vit Bakgrund

Västerås i Minecraft

11 nov 2020 digit

Under höstlovet jobbade närmare 200 ungdomar med att skapa ett nytt Västerås, men nu i Minecraft. Resultatet blev ett nytt utseende av staden och även nya bussturer som tar vägen förbi luckan på McDonalds. 

Tecknade Röda Äpplen Mot Vit Bakgrund

Chans till Guldäpple

25 sep 2020 it i skolan

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Videomöte Teams 960640

Kontroll i Teams

8 sep 2020 digit

Nu lanserar Microsoft ytterligare en nyhet i Teams. Den nya funktionen spotlight innebär att mötesarrangören kan kontrollera vyn för samtliga deltagare.

Skol Och Coronaprylar Mot Vit Bakgrund

Rise om skolhösten

2 sep 2020 it i skolan

Vårens undervisning online nådde blandade resultat, vilket kan ha lett till en utbildningsskuld som behöver åtgärdas. Det menar Lars Lingman på Rise.

Glada Barn Med Böcker Mot Gul Bakgrund

Skolan som klarar corona

13 aug 2020 it i skolan

När höstterminen drar igång kommer det vara med fortsatta restriktioner på grund av pandemin. Grundskolan Nya Elementar i Bromma är rustade med Apple Classroom och Teams, och har dessutom samlat goda erfarenheter från vårterminen.

Retorik Vr Scen

Retorikträna i VR

10 aug 2020 digit

Nu kan studerande på Påhlmans handelsinstitut träna retorik i VR. De kan testa att tala inför en större eller mindre publik och olika engagerad. Tanken är att det ska öka elevernas färdigheter och självförtroende att tala inför en grupp.

49 I Guldbokstäver

Så växer Teams

23 jun 2020 digit

Snart kan 49 personer synas samtidigt på skärmen. Det är en av nyheterna i Microsoft Teams, som kommer att lanseras i höst.

Disketter Mot Gul Bakgrund

Skolans edtech-kris

10 jun 2020 it i skolan

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.