Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mot en skapande förskola

För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 16 april 2019 it i skolan

– Jag har varit ute på ett 30-tal förskolor och filmat när barn och pedagoger jobbar med digitala resurser av olika slag. Det har handlat om lärplattor, digitalkameror, Makey Makey, och robotar, säger Susanne Kjällander, didaktikforskare vid Stockholms universitet och aktuell med boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund.

Vilka är de viktigaste fynden?

– En viktig del är att vi kan se att även de allra yngsta barnen, som både kan sakna språk och finmotorik i viss utsträckning, kan utveckla sin agens, det vill säga deras handlingsutrymme, när de använder digitala verktyg, eftersom de har ett tillåtande gränssnitt. Det är väldigt enkelt att skriva text, skapa film, manipulera bilder, med mera. Detta kan vara svårare att få fram om man exempelvis inte har finmotorik att skriva för hand. Med digitala verktyg kan det alltså vara lättare för barnen att vara med och lyfta fram de tankar som de har.

Jag hoppas att det leder till ett mer kritiskt användande av digitala resurser.

Vilket arbetssätt är vanligast?

– Att de arbetar med skapande. Många använder sig av öppna appar som fylls med innehåll som digitalt berättande, med bilder och filmer.

Hur jobbar man bra?

– Man låter det bli som ett projekt som hela arbetslaget och alla barnen är engagerade i. Det blir lätt fel om det bara är en pedagog som driver det själv på egen hand. Sedan handlar det mycket om att arbeta med ett skapande där barnens initiativ styr, men som också kan desginas för att lyfta vissa aspekter eller ämnen. Man kan inte bara stoppa fram lärplattan och tänka att allt ska sköta sig själv, utan det måste finnas en pedagog med.

Vad kan det få för effekter om det sköts rätt?

– Vi kan faktiskt se att barn tar med sig aktiviteter från förskolan till hemmen, där det historiskt brukar ha varit tvärtom. Genom undersökningar från Statens medieråd så ser vi att barn börjar skapa saker hemma med digitala material på ett sätt som de inte gjort tidigare. Jag tänker att det kan ha att göra med att förskolor har öppnat upp för det, det vill säga att mer och mer börja producera digitalt material istället för att konsumera material, som ofta är fallet att man gör hemma.

Finns det några vanliga missuppfattningar?

– Ja, jag har själv varit med och tagit fram läroplan och andra styrdokument för förskolan och där har vi väldigt noggranna med att skriva ut digitala verktyg, tillsammans med andra verktyg bör användas. Inom begreppet digital kompetens, till exempel, ryms också att man ska veta när det inte är lämpligt att använda digitala verktyg. Om man vill uppleva skogen är sannolikt ett digitalt verktyg inte bästa sättet utan då är det nog bättre att gå ut i skogen på riktigt. Men om man däremot vill uppleva hur rymden skulle kunna vara är förstås det digitala sättet en möjlighet.

Vad hoppas du att din forskning ska leda till?

– Jag hoppas att det leder till ett mer kritiskt användande av digitala resurser. Att lärare och pedagoger inte hoppar på saker för att det verkar häftigt, nytt och spännande, utan att man försöker grunda med de teorier som finns på området om när, hur och varför det är viktigt att använda digitala verktyg.  

Rekommenderad läsning

fyra barn på mjuk filt.jpg
video

Master för framtidens skola

1 jul 2019 it i skolan

Linnéuniversitetet startar en masterutbildning där både teknik- och pedagogikintresserade ska kunna utveckla sina färdigheter. Förhoppningen är att utbilda personer för både företag och skolor som kan föra digitaliseringen framåt. 

jordglob-960640.jpg
video

Så förändrar IoT skolan

24 sep 2019 it i skolan

Forskaren Jan Hylén ser över möjligheterna med IoT i skolan, ett tidigare outforskat område. Hans arbetsgrupp tittar bland annat på hur man kan mäta och följa elevers lärande för att ge mer individuell hjälp och minska betydelsen av enstaka prov. 

skolflicka-med-lunchbricka.jpg
video

Smartare skola med sensorer

10 jul 2019 it i skolan

Ofta har digitaliseringsprojekt i skolan fokuserat på effektivare administration. Nu tittar Rise på möjligheter, att via sensorer och IoT, hjälpa skolan att lösa sina kärnuppgifter och samtidigt bidra till ökad hållbarhet.

flicka ligger och tittar i platta.jpg
video

Skolan som vände trenden

8 aug 2019 it i skolan

Skolan Te Akau Ki Papamoa på Nya Zeeland hade tidigare stora utmaningar och många underkända elever. Genom hängivna lärare som stegvis introducerade plattor och digitala verktyg i klassrummen har eleverna engagerats och nu presterar mer än hälften av eleverna likvärdigt eller bättre jämfört med kraven i läroplanen.

flicka hänger i ett rep och tittar i kameran och ler.jpg
video

Mer moln i Lund

4 sep 2019 it i skolan

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

student-960640.jpg

Skolverket provar proven

15 maj 2019 it i skolan

Om tre år införs digitala nationella prov och Skolverket arbetar intensivt med förberedelserna. Snart träffas de 100 skolor från hela Sverige som deltar i försöksverksamheten och den tekniska infrastrukturen för proven ligger högt på dagordningen.

tjej-nyaelementar.jpg
video

Nya Elementars viktiga varför

28 aug 2019 it i skolan

Grundskolan Nya Elementar har transformerat verksamheten i tre delar. I arbetet har man inlett med att fråga sig varför man gör det man gör. Den största utmaningen är kommunikationen med föräldrar och det viktigaste är ett modigt ledarskap. 

skola-pennor-apple.jpg

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019 it i skolan

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden.