I Kinas backspegel

massor av bilar i en backspegel.jpg

Sverige har bra förutsättningar att ställa om till en hållbar trafik med självkörande fordon. Men för att det ska bli verklighet måste de stora fordonstillverkarna börja ställa om på allvar, menar elbilsföretaget Einrides vd Robert Falck.

– Precis som smarthet har revolutionerat våra telefoner kommer smarthet också att revolutionera våra bilar, säger Jenny Lindqvist, expert Intelligent Transport Systems, Ericsson, under ett seminarium i Almedalen.

Om fem år kommer ungefär 3,5 miljarder enheter att vara uppkopplade och en stor del av dessa är inom transport och smarta städer, menar Jenny Lindqvist.

– Framtidens transporter är uppkopplade, självkörande, och elektrifierade. Det krävs därför att vi investerar lika mycket i den digitala infrastrukturen som vi har gjort i den fysiska. Vi har alla möjligheter att klara det här i Sverige, säger hon.  

Scania satsar

Scania har idag 350 000 uppkopplade fordon och är ett av de stora transportbolagen som känner av utmaningarna och möjligheterna som Sverige och andra europeiska länder står inför, inte minst med tanke på utvecklingstakten i Kina och USA.

Det handlar om hur uppkopplade och självkörande transporter kan minska omkring 30 procent av kostnaden för en körning och dessutom rädda 10 000-tals personer som idag dör i trafiken. Vi på Scania har tagit ett strategiskt beslut om att bli ledande på hållbara transporter. På vägen mot en helt och hållet eldriven flotta tror jag inte vi ska underskatta betydelsen av biobränslen, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania.

Hållbarhet först

Ett exempel på att vi har bra förutsättningar i Sverige är det svenska elbilsföretaget Einride. Under förra året lanserades den egenutvecklade, självkörande och eldrivna bussen i samarbete med Schenker.

– Vi existerar i första hand i hållbarhetssyfte. Vi tror att när självkörande bilar etableras i högre utsträckning så kommer folk att resa mer. Därför måste morgondagens bilar vara hållbara och det innebär att vi faktiskt måste bli tuffare mot de stora bilföretagen och utmana de strukturer och traditioner som finns inom dessa bolag, menar Robert Falck, vd på Einride.

robert falck och jenny lindqvist.jpg

Robert Falck, Einride, och Jenny Lindqvist, Ericsson, på scen i Almedalen

Ta tjuren vid hornen

Robert Falck skickar en passning till Scania och menar att de stora jättarna ofta är tröga på att ställa om och inte tillräckligt öppna för nya tankar och idéer.

Elektrifiering kommer att ske först i Kina och det måste vi acceptera och förhålla oss till. Jag tror till exempel att steget över till biobränsle inte är tillräckligt offensivt. Vi måste skapa nya agila organisationer som kan ta vara på den enorma kunskapstransparens som råder idag, där det mesta är en googling borta. Om jag skulle få en 100-lapp varje gång en äldre herre har sagt till mig att den här omställningen är omöjlig skulle jag inte behöva göra det jag gör, säger Robert Falck.

Sannolikt kommer Kina vara den största aktörerna på eldrivna bilar snarare än vi tror, menar Robert Falck. Därför är det viktigt att små länder som Sverige hittar sätt att samarbeta företag emellan.

– Företag som Telia och Ericsson är jätteviktiga för oss och en förutsättning för storskaligheten och för att bygga den tekniska grund som vi kommer att behöva i Sverige för att utveckla nätet för självkörande bilar. 

16 juli 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock, Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng