Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I Kinas backspegel

Sverige har bra förutsättningar att ställa om till en hållbar trafik med självkörande fordon. Men för att det ska bli verklighet måste de stora fordonstillverkarna börja ställa om på allvar, menar elbilsföretaget Einrides vd Robert Falck.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Fredrik Kron 16 juli 2018 digit

massor av bilar i en backspegel.jpg

– Precis som smarthet har revolutionerat våra telefoner kommer smarthet också att revolutionera våra bilar, säger Jenny Lindqvist, expert Intelligent Transport Systems, Ericsson, under ett seminarium i Almedalen.

Om fem år kommer ungefär 3,5 miljarder enheter att vara uppkopplade och en stor del av dessa är inom transport och smarta städer, menar Jenny Lindqvist.

– Framtidens transporter är uppkopplade, självkörande, och elektrifierade. Det krävs därför att vi investerar lika mycket i den digitala infrastrukturen som vi har gjort i den fysiska. Vi har alla möjligheter att klara det här i Sverige, säger hon.  

Scania satsar

Scania har idag 350 000 uppkopplade fordon och är ett av de stora transportbolagen som känner av utmaningarna och möjligheterna som Sverige och andra europeiska länder står inför, inte minst med tanke på utvecklingstakten i Kina och USA.

Det handlar om hur uppkopplade och självkörande transporter kan minska omkring 30 procent av kostnaden för en körning och dessutom rädda 10 000-tals personer som idag dör i trafiken. Vi på Scania har tagit ett strategiskt beslut om att bli ledande på hållbara transporter. På vägen mot en helt och hållet eldriven flotta tror jag inte vi ska underskatta betydelsen av biobränslen, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania.

Hållbarhet först

Ett exempel på att vi har bra förutsättningar i Sverige är det svenska elbilsföretaget Einride. Under förra året lanserades den egenutvecklade, självkörande och eldrivna bussen i samarbete med Schenker.

– Vi existerar i första hand i hållbarhetssyfte. Vi tror att när självkörande bilar etableras i högre utsträckning så kommer folk att resa mer. Därför måste morgondagens bilar vara hållbara och det innebär att vi faktiskt måste bli tuffare mot de stora bilföretagen och utmana de strukturer och traditioner som finns inom dessa bolag, menar Robert Falck, vd på Einride.

robert falck och jenny lindqvist.jpg

Robert Falck, Einride, och Jenny Lindqvist, Ericsson, på scen i Almedalen

Ta tjuren vid hornen

Robert Falck skickar en passning till Scania och menar att de stora jättarna ofta är tröga på att ställa om och inte tillräckligt öppna för nya tankar och idéer.

Elektrifiering kommer att ske först i Kina och det måste vi acceptera och förhålla oss till. Jag tror till exempel att steget över till biobränsle inte är tillräckligt offensivt. Vi måste skapa nya agila organisationer som kan ta vara på den enorma kunskapstransparens som råder idag, där det mesta är en googling borta. Om jag skulle få en 100-lapp varje gång en äldre herre har sagt till mig att den här omställningen är omöjlig skulle jag inte behöva göra det jag gör, säger Robert Falck.

Sannolikt kommer Kina vara den största aktörerna på eldrivna bilar snarare än vi tror, menar Robert Falck. Därför är det viktigt att små länder som Sverige hittar sätt att samarbeta företag emellan.

– Företag som Telia och Ericsson är jätteviktiga för oss och en förutsättning för storskaligheten och för att bygga den tekniska grund som vi kommer att behöva i Sverige för att utveckla nätet för självkörande bilar. 

Rekommenderad läsning

TelenorConexion_960x640.jpg video

Telenor skapar smarta städer

11 jul 2017 digit

Uppkopplade glasbehållare och parkeringsplatser är bara några av fördelarna i de nya smarta städerna. För att nå fram krävs dock standardisering och öppenhet i plattformarna menar Martin Whitlock, CTO för Telenors IoT-bolag Conexion. 

Louise Koch 960640.jpg

"Det är ett arbete som aldrig slutar"

6 jul 2017 ledarskap

Louise Koch är hållbarhetsansvarig över hela EMEA på Dell EMC. Den här veckan är hon på plats i Almedalen för att få fart på it-branschens miljötänk, där hon ska delta i hållbarhetsprojektet ASF.

ASF 960640.jpg

Branschen tycker till om hållbarhet

13 jul 2017 digit

Under Atea Sustainability Focus Forum i Almedalen samlades personer verksamma inom hållbarhet och väldigt olika branscher. Voister tog tempen på några av dem, bland annat Svenska kyrkan och Uppsala kommun, och frågade vad de största utmaningarna inom hållbarhetssektorn är just nu. 

einride-960640.jpg

Svenska Einride vs Tesla

12 feb 2018 digit

Den svenska startupen Einride bygger autonoma, eldrivna lastbilar. Den första prototypen lanserades sommaren 2017, vilket innebär att företaget redan visat upp mer resultat än Tesla.

utryckning-pa-motorvag-i-rusning.jpg

Självkörande bilar hjälper blåljus

4 apr 2018 digit

Rise, SOS Alarm, Ericsson och Volvo är några av intressenterna i det forskningsprojekt som ska ta fram en molnbaserad plattform för utbyte av trafikinformation mellan utryckningsfordon och självkörande bilar.

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

frukt-blockchain-960640.jpg

Från ax till limpa med blockkedja

5 jul 2018 digit

Blockkedjor inom livsmedelsindustrin öppnar helt nya möjligheter för konsumenterna att kräva seriös djurhållning och garanterad kvalitet hela vägen fram till kylskåpet. Nu behöver EU och andra aktörer se över möjligheterna att med både regler och ekonomiska incitament öka aktörernas intresse för transparens på kundernas villkor.

polis på motorcykel närmar sig övergångsställe.jpg video

När mobilen räddar liv

8 okt 2018 digit

Nu finns det möjlighet att knyta en walkie talkie-funktion till smarta telefoner. Förhoppningen är att det ska bli nästa generations kommunikationsverktyg för räddningstjänsten, enligt Robert Nordström, teknisk affärsutvecklare på Telia.

deedster-app-miljö-960640.jpg

Svensk app räddar klimatet

28 aug 2018 digit

Om alla länder levde som vi i Sverige skulle det behövas fyra jordklot. Deedster är appen som ska få Sverige, och framöver världen, att agera mer hållbart.