Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I Kinas backspegel

Sverige har bra förutsättningar att ställa om till en hållbar trafik med självkörande fordon. Men för att det ska bli verklighet måste de stora fordonstillverkarna börja ställa om på allvar, menar elbilsföretaget Einrides vd Robert Falck.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Fredrik Kron 16 juli 2018 digit

massor av bilar i en backspegel.jpg

– Precis som smarthet har revolutionerat våra telefoner kommer smarthet också att revolutionera våra bilar, säger Jenny Lindqvist, expert Intelligent Transport Systems, Ericsson, under ett seminarium i Almedalen.

Om fem år kommer ungefär 3,5 miljarder enheter att vara uppkopplade och en stor del av dessa är inom transport och smarta städer, menar Jenny Lindqvist.

– Framtidens transporter är uppkopplade, självkörande, och elektrifierade. Det krävs därför att vi investerar lika mycket i den digitala infrastrukturen som vi har gjort i den fysiska. Vi har alla möjligheter att klara det här i Sverige, säger hon.  

Scania satsar

Scania har idag 350 000 uppkopplade fordon och är ett av de stora transportbolagen som känner av utmaningarna och möjligheterna som Sverige och andra europeiska länder står inför, inte minst med tanke på utvecklingstakten i Kina och USA.

Det handlar om hur uppkopplade och självkörande transporter kan minska omkring 30 procent av kostnaden för en körning och dessutom rädda 10 000-tals personer som idag dör i trafiken. Vi på Scania har tagit ett strategiskt beslut om att bli ledande på hållbara transporter. På vägen mot en helt och hållet eldriven flotta tror jag inte vi ska underskatta betydelsen av biobränslen, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania.

Hållbarhet först

Ett exempel på att vi har bra förutsättningar i Sverige är det svenska elbilsföretaget Einride. Under förra året lanserades den egenutvecklade, självkörande och eldrivna bussen i samarbete med Schenker.

– Vi existerar i första hand i hållbarhetssyfte. Vi tror att när självkörande bilar etableras i högre utsträckning så kommer folk att resa mer. Därför måste morgondagens bilar vara hållbara och det innebär att vi faktiskt måste bli tuffare mot de stora bilföretagen och utmana de strukturer och traditioner som finns inom dessa bolag, menar Robert Falck, vd på Einride.

robert falck och jenny lindqvist.jpg

Robert Falck, Einride, och Jenny Lindqvist, Ericsson, på scen i Almedalen

Ta tjuren vid hornen

Robert Falck skickar en passning till Scania och menar att de stora jättarna ofta är tröga på att ställa om och inte tillräckligt öppna för nya tankar och idéer.

Elektrifiering kommer att ske först i Kina och det måste vi acceptera och förhålla oss till. Jag tror till exempel att steget över till biobränsle inte är tillräckligt offensivt. Vi måste skapa nya agila organisationer som kan ta vara på den enorma kunskapstransparens som råder idag, där det mesta är en googling borta. Om jag skulle få en 100-lapp varje gång en äldre herre har sagt till mig att den här omställningen är omöjlig skulle jag inte behöva göra det jag gör, säger Robert Falck.

Sannolikt kommer Kina vara den största aktörerna på eldrivna bilar snarare än vi tror, menar Robert Falck. Därför är det viktigt att små länder som Sverige hittar sätt att samarbeta företag emellan.

– Företag som Telia och Ericsson är jätteviktiga för oss och en förutsättning för storskaligheten och för att bygga den tekniska grund som vi kommer att behöva i Sverige för att utveckla nätet för självkörande bilar. 

Rekommenderad läsning

Buss Göteborg

Gratis busstrafik

22 jan 2021 digit

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

Fem Färgglada Cirklar Mot Vit Bakgrund

Fem hållbara tips

21 jan 2021 digit

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sverigekarta Färgad I Svenska Flaggan

Sveriges 5G-vinnare

20 jan 2021 digit

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Kretskort Mm Som Skräp

3 500 hållbara produkter

17 dec 2020 digit

TCO Development har utvecklat en tjänst där användare kan gå in och jämföra it-produkter och deras klimatavtryck. I dagsläget är mer än 3 500 produkter certifierade.

Bulldoser På Soptipp

Rent avfall i Västerås

16 dec 2020 digit

VafabMiljö i Västerås utbildar skolor och företag i avfallshantering. När pandemin slog till fick kommunalförbundet ställa om och spelade istället in allt utbildningsmaterial i en studio, vilket både har uppskattats och gett mersmak.

Uppsala 960640

Bäst på upphandling

14 dec 2020 digit

Uppsala har utsetts till Sveriges bästa klimatstad. Upphandling med mätbara krav på hållbarhet och ett tajt samarbete mellan it- och hållbarhetsavdelningen har varit viktiga verktyg för att uppnå FN:s Agenda 2030.

Man I Orange Bygguniform Står På Solcell Och Fixar

Störst på förnybart

14 dec 2020 digit

Amazon är världens största köpare av förnybar energi. Det kommuniceras efter att bolaget investerar i ytterligare 26 vind- och solenergiprojekt, vilket totalt motsvarar 6,5 gigawatts.

Ett Bi På En Trädgren

Hållbarhetstesta din AI

9 dec 2020 digit

Open source-verktyget Codecarbon håller koll på koldioxid som produceras till följd av AI som körs på servrar. Förhoppningen är att det ska hjälpa organisationer att minska klimatavtryck.

Gron Moln960640

Hållbar i molnet

27 nov 2020 digit

Att byta från traditionell it-infrastruktur till molnet kan minska världens totala it-utsläpp med 5,9 procent. Det motsvarar runt 60 miljoner ton koldioxid per år, eller utsläppen från 22 miljoner bilar. Det visar en ny rapport.