Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

3D och sensorer på väg till Danmark

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 4 juni 2018 digit

– Just nu har vi precis avslutat en ny implementation av en ny betalstation. Vi ser bilen i en 3D-vy när den kommer körande till betalstationen så vi ska kunna mäta exakt hur lång den är och du betalar för längden på bilen. Det gör att träffsäkerheten på klassificeringen blir mycket högre. Vi har också lagt på teknik där vi fotograferar nummerskylten som gör att man kan teckna avtal med oss endast genom nummerskylt, säger Martin Karlsson, CIO för Öresundsbron.

Vilket system hade ni tidigare?

– Innan hade vi ljusgardiner där man passerar en punkt och en annan, för att sedan mäta hur långt det blir. Det skapade en del komplikationer. Hur hanterar du en bil med en kanot på taket? Hur lång är den? Eller hur hanterar du en bil med en påhängd cykel? Nu går det att klassificera en bil med 99 procents säkerhet, säger Martin Karlsson, CIO på Öresundsbron. 

Vad är de stora utmaningarna när man ska digitalisera en bro?

– Den stora utmaningen är att hitta rätt projekt så vi kan driva ner våra underhållskostnader. Just nu tittar vi på ett pilotprojekt för våra spårväxlar och hur vi med hjälp av sensorer kan mäta luftfuktighet, temperatur och vibrationer för att se ett mönster när de börjar komma till en punkt där de går sönder. Samlar vi sedan in all den datan så kan vi slå på lite intelligens som kan leta efter samma mönster. Så nästa gång spårväxeln är på väg att gå sönder kan vi få en liten röd flagga och teknikerna kan fixa det innan den helt är paj.

Så på samma sätt som hem och städer blir smarta så blir även broar smarta?

– Ja, på bron har vi nästan 1 000 sensorer som samlar in bland annat väderdata, temperaturer och fläktarna. Om vi kan koppla upp alla dem och samla in all den datan så kan vi få till ett mycket bättre underhåll, samtidigt som vi driver ned kostnaderna.

Om du tittar lite framåt, hur ser du att bron kan utvecklas ännu mer?

– Idag har vi en fysisk barriär när vi kör över bron men i framtiden tror vi på ett så kallat free flow. När du kör in och ut i Stockholm så blir du fotograferad och får en räkning hem och det tror jag också att vi kommer att ha en liknande variant av.

– Samtidigt kommer bilarna vara uppkopplade, vilket innebär att vi kan se när någon kört förbi den sista avfarten i Sverige och är på väg till bron. Då kan vi guida dem vart de ska köra, var det är minst kö, samtidigt som vi vet vilka de är och hur mycket vi ska ta betalt. Vi kan också passa på att locka med erbjudanden från andra sidan sundet och uppmana till att de kommer tillbaka och kör igen.

Vilka säkerhetsaspekter finns det om man har data om bilar som ska köra över?

– Det finns absolut en del säkerhetsaspekter, vilket ju också går ju hand i hand med GDPR. Vi får se till att ha en rimlig mängd data som vi samlar på oss för att kunna ge en bra upplevelse, samtidigt som vi bibehåller deras integritet.

Rekommenderad läsning

Hunddörr960640

Hundens nya vän

14 jan 2021 digit

En uppkopplad dörr låter din hund springa in och ut ur huset som den vill, utan att du behöver vara hemma. 

Toalettpapper

Toan kollar din hälsa

13 jan 2021 digit

Det japanska företaget Toto har tagit fram en Wellness Toilet som kontrollerar användarens avföring och analyserar personens hälsa, varje gång toaletten används.

Kottar Mot Vit Bakgrund

Drönare kastar frön

22 dec 2020 digit

USA:s brandhärjade delstater tar hjälp av drönare för att återskapa förlorad skog. Drönarna täcker 20 hektar mark per dag och är sex gånger snabbare jämfört med manuell skogsplantering.

Båt 960640

Första 3D-båten

21 dec 2020 digit

Europas första 3D-printade båt har sjösatts i Göteborg. 3D-utskrift av båtar ska bland annat kunna öka designfriheten och sänka kostnaderna.

Ett Modernt Vardagsrum

Ny teknik hos Bostaden

23 nov 2020 digit

Först i Sverige med indraget internet till sina bostäder. Bostadsföretaget Bostaden i Umeå fortsätter sin resa att nyttja teknik som skapar nytta för boende och medarbetare. Nästa steg är bland annat en RPA-lösning, som ska ger mer tid till kvartersvärdar och till personalen som hanterar lägenhetshyror.

Titta Ut Från Kärnan I Helsingborg

AI tar tempen

17 nov 2020 digit

Smarta sensorer som mäter kroppsvärme kommer att placeras ut på Helsingborgs centralstation. Syftet är att upptäcka trender i av förhöjd kroppstemperatur vid till exempelvis virussjukdomar.

Buss Iot 960640

Sensorer mäter luft

22 okt 2020 digit

Nu mäts Stockholms luftkvalitet med en sensor sittandes på en buss i stadstrafiken. I projektet deltar bland annat Stockholms stad, KTH och MIT. 

Ljus Väg Som En Tunnel Mellan Träd Som Växer Över
video
Ett samarbete med IBM

IBM:s gröna framtid

21 okt 2020 digit

Bättre teknik för att fånga in koldioxid och för att smartare härma naturens sätt att omvandla kväve. Det är två av de fem stora mål som IBM sätter upp och bidra till att utveckla de kommande fem åren. Och det blir möjligt tack vare AI, kvantdatorer och det hybrida molnet. 

Trafikverket Halka 960640

Data mot halka

19 okt 2020 digit

Trafikverket använder anonymiserad fordonsdata från vanliga bilar som är ute och åker. På så vis samlar man in hela 200 miljoner mätpunkter istället för 300 stycken, vilket var siffran myndigheten fick in tidigare.