Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

3D och sensorer på väg till Danmark

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.

– Just nu har vi precis avslutat en ny implementation av en ny betalstation. Vi ser bilen i en 3D-vy när den kommer körande till betalstationen så vi ska kunna mäta exakt hur lång den är och du betalar för längden på bilen. Det gör att träffsäkerheten på klassificeringen blir mycket högre. Vi har också lagt på teknik där vi fotograferar nummerskylten som gör att man kan teckna avtal med oss endast genom nummerskylt, säger Martin Karlsson, CIO för Öresundsbron.

Vilket system hade ni tidigare?

– Innan hade vi ljusgardiner där man passerar en punkt och en annan, för att sedan mäta hur långt det blir. Det skapade en del komplikationer. Hur hanterar du en bil med en kanot på taket? Hur lång är den? Eller hur hanterar du en bil med en påhängd cykel? Nu går det att klassificera en bil med 99 procents säkerhet, säger Martin Karlsson, CIO på Öresundsbron. 

Vad är de stora utmaningarna när man ska digitalisera en bro?

– Den stora utmaningen är att hitta rätt projekt så vi kan driva ner våra underhållskostnader. Just nu tittar vi på ett pilotprojekt för våra spårväxlar och hur vi med hjälp av sensorer kan mäta luftfuktighet, temperatur och vibrationer för att se ett mönster när de börjar komma till en punkt där de går sönder. Samlar vi sedan in all den datan så kan vi slå på lite intelligens som kan leta efter samma mönster. Så nästa gång spårväxeln är på väg att gå sönder kan vi få en liten röd flagga och teknikerna kan fixa det innan den helt är paj.

Så på samma sätt som hem och städer blir smarta så blir även broar smarta?

– Ja, på bron har vi nästan 1 000 sensorer som samlar in bland annat väderdata, temperaturer och fläktarna. Om vi kan koppla upp alla dem och samla in all den datan så kan vi få till ett mycket bättre underhåll, samtidigt som vi driver ned kostnaderna.

Om du tittar lite framåt, hur ser du att bron kan utvecklas ännu mer?

– Idag har vi en fysisk barriär när vi kör över bron men i framtiden tror vi på ett så kallat free flow. När du kör in och ut i Stockholm så blir du fotograferad och får en räkning hem och det tror jag också att vi kommer att ha en liknande variant av.

– Samtidigt kommer bilarna vara uppkopplade, vilket innebär att vi kan se när någon kört förbi den sista avfarten i Sverige och är på väg till bron. Då kan vi guida dem vart de ska köra, var det är minst kö, samtidigt som vi vet vilka de är och hur mycket vi ska ta betalt. Vi kan också passa på att locka med erbjudanden från andra sidan sundet och uppmana till att de kommer tillbaka och kör igen.

Vilka säkerhetsaspekter finns det om man har data om bilar som ska köra över?

– Det finns absolut en del säkerhetsaspekter, vilket ju också går ju hand i hand med GDPR. Vi får se till att ha en rimlig mängd data som vi samlar på oss för att kunna ge en bra upplevelse, samtidigt som vi bibehåller deras integritet.

4 juni 2018 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning