Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skuldfällan på nätet

Drygt en fjärdedel av svenskarna följer influencers i sociala medier och av dem upplever 82 procent att det bidrar till konsumtionshets. Det finns också ett tydligt samband mellan det upplevda trycket från sociala medier och användningen av dyra konsumtionslån.

Text anne hammarskjöld Foto wikimedia 2 april 2019 digit

lyxsko-i-rosa.jpg

– Många upplever idag stor press på utseende och tillhörighet, som bekräftas med konsumtion av något slag, vilket är tydligt i det här resultatet. Jag tycker att influencers borde ta ett större ansvar för de ideal man porträtterar gentemot framförallt unga människor, säger Erika Rönnquist Hoh, vd på Lowell Sverige som ligger bakom undersökningen Betalningsindikatorn.

Att använda sociala medier som en källa till inspiration är en självklarhet för många. Det är ett beteende som går hand i hand med utvecklingen för så kallad influencer marketing, där personer med stort inflytande på sociala medier inspirerar till konsumtion.

Stor konsumtionspress

Betalningsindikatorn visar att 82 procent av de som följer influencers i sociala medier säger att de upplever någon form av konsumtionspress därifrån. 13 procent säger att de fallit för pressen, och köpt något de sett i sociala medier under den senaste veckan.

Personer som svarat att de under den senaste veckan har köpt något som de sett i sociala medier är överrepresenterade i användandet av olika former av konsumtionslån. Av dessa har 43 procent någon form av lån utan säkerhet, vilket kan jämföras med genomsnittet för Sverige som är 25 procent.

Fyra av tio personer som handlat efter inspiration från sociala medier och betalat med någon form kredit, gjorde det för att de saknade pengar.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Demoskop under februari 2019. Resultaten baserar sig på Lowells undersökning Betalningsindikatorn om hushållens upplevda ekonomiska trygghet och konsumtionsbeteende. Undersökningen genomförs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel och den aktuella mätningen baserar sig på 1 000 intervjuer.

Källa: Lowell

Senaste nytt

Polisen granskas

24 juni 2019

Datainspektionen har inlett en granskning av Polisen och Ekobrottsmyndigheten och om de båda brottsbekämpande myndigheterna har rutiner för att upptäcka, rapportera och hantera personuppgiftsincidenter.

Revolution i cellforskning

24 juni 2019

Ett vanligt problem när celler undersöks är att den optiska pincetten skadar cellen. Nu kan svensk forskning lösa det här genom en ny typ av kraft, som minskar pincettens ljusanvändning.

ABB breddar bilden

20 juni 2019

När teknikindustrin ska illustreras syns oftast män på bilderna. Det vill ABB göra något åt och ansluter sig därför till Teknikföretagens bildbank Bredda Bilden.

Så säkras företaget

20 juni 2019

Företag lägger allt större del av sin it-budget på cybersäkerhet, men vad effekten blir glöms för ofta bort. För att lyckas måste säkerhet vara en del av affärsstrategin, riskhanteringen och i beslutsfattandet. Detta framkommer i en ny undersökning gjord av PwC.

Trafikverkets 20 åtgärder

19 juni 2019

Trafikverket presenterar 20 insatser för ett mer automatiserat och smart vägtransportsystem. Åtgärderna ska genomföras under fem år och några av dem är autonoma bussar på landsväg samt snöskottande robotar.

Politiker utan AI-koll

19 juni 2019

AI-utvecklingen bidrar till en omfördelning av arbete där människors sysslor blir mer kognitivt krävande. Därför måste politiker ta ett helhetsgrepp kring framtidens arbetsmarknad och lärande. Det menar forskaren Joakim Wernberg i rapporten Människor, maskiner och framtidens arbete.