Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skuldfällan på nätet

Drygt en fjärdedel av svenskarna följer influencers i sociala medier och av dem upplever 82 procent att det bidrar till konsumtionshets. Det finns också ett tydligt samband mellan det upplevda trycket från sociala medier och användningen av dyra konsumtionslån.

Text anne hammarskjöld Foto wikimedia 2 april 2019 digit

lyxsko-i-rosa.jpg

– Många upplever idag stor press på utseende och tillhörighet, som bekräftas med konsumtion av något slag, vilket är tydligt i det här resultatet. Jag tycker att influencers borde ta ett större ansvar för de ideal man porträtterar gentemot framförallt unga människor, säger Erika Rönnquist Hoh, vd på Lowell Sverige som ligger bakom undersökningen Betalningsindikatorn.

Att använda sociala medier som en källa till inspiration är en självklarhet för många. Det är ett beteende som går hand i hand med utvecklingen för så kallad influencer marketing, där personer med stort inflytande på sociala medier inspirerar till konsumtion.

Stor konsumtionspress

Betalningsindikatorn visar att 82 procent av de som följer influencers i sociala medier säger att de upplever någon form av konsumtionspress därifrån. 13 procent säger att de fallit för pressen, och köpt något de sett i sociala medier under den senaste veckan.

Personer som svarat att de under den senaste veckan har köpt något som de sett i sociala medier är överrepresenterade i användandet av olika former av konsumtionslån. Av dessa har 43 procent någon form av lån utan säkerhet, vilket kan jämföras med genomsnittet för Sverige som är 25 procent.

Fyra av tio personer som handlat efter inspiration från sociala medier och betalat med någon form kredit, gjorde det för att de saknade pengar.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Demoskop under februari 2019. Resultaten baserar sig på Lowells undersökning Betalningsindikatorn om hushållens upplevda ekonomiska trygghet och konsumtionsbeteende. Undersökningen genomförs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel och den aktuella mätningen baserar sig på 1 000 intervjuer.

Källa: Lowell

Senaste nytt

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitter algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.

Dödsorsak ransomware

22 september 2020

På grund av en ransomware-attack kunde en tysk ambulans inte åka till närmsta sjukhus. Färden tog en timme extra, vilket ledde till att en patient omkom.

Osund gaming

22 september 2020

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Sajt med API:er

21 september 2020

Dataportal.se ska förbättra Sveriges förmåga att ta tillvara data som strategisk resurs. Via den nya sajten går det att söka, hitta och utforska data och inom kort även att söka API:er.

Säkerhet i skolan

21 september 2020

KTH utbildar skolelever i it-säkerhet. Planen är att 10 000 av Sveriges grundskoleelever ska utbildas inom projektet #290CyberSecurity.