Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skuldfällan på nätet

Drygt en fjärdedel av svenskarna följer influencers i sociala medier och av dem upplever 82 procent att det bidrar till konsumtionshets. Det finns också ett tydligt samband mellan det upplevda trycket från sociala medier och användningen av dyra konsumtionslån.

Text anne hammarskjöld Foto wikimedia 2 april 2019 digit

lyxsko-i-rosa.jpg

– Många upplever idag stor press på utseende och tillhörighet, som bekräftas med konsumtion av något slag, vilket är tydligt i det här resultatet. Jag tycker att influencers borde ta ett större ansvar för de ideal man porträtterar gentemot framförallt unga människor, säger Erika Rönnquist Hoh, vd på Lowell Sverige som ligger bakom undersökningen Betalningsindikatorn.

Att använda sociala medier som en källa till inspiration är en självklarhet för många. Det är ett beteende som går hand i hand med utvecklingen för så kallad influencer marketing, där personer med stort inflytande på sociala medier inspirerar till konsumtion.

Stor konsumtionspress

Betalningsindikatorn visar att 82 procent av de som följer influencers i sociala medier säger att de upplever någon form av konsumtionspress därifrån. 13 procent säger att de fallit för pressen, och köpt något de sett i sociala medier under den senaste veckan.

Personer som svarat att de under den senaste veckan har köpt något som de sett i sociala medier är överrepresenterade i användandet av olika former av konsumtionslån. Av dessa har 43 procent någon form av lån utan säkerhet, vilket kan jämföras med genomsnittet för Sverige som är 25 procent.

Fyra av tio personer som handlat efter inspiration från sociala medier och betalat med någon form kredit, gjorde det för att de saknade pengar.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Demoskop under februari 2019. Resultaten baserar sig på Lowells undersökning Betalningsindikatorn om hushållens upplevda ekonomiska trygghet och konsumtionsbeteende. Undersökningen genomförs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel och den aktuella mätningen baserar sig på 1 000 intervjuer.

Källa: Lowell

Senaste nytt

Först med AI-röntgen

23 oktober 2019

Efter fem års forskning har nu den första patientens röntgenbilder bedömts med hjälp av AI på Danderyds sjukhus. Nästa steg är att AI:n ska bedöma vilken behandling som är bäst för patienten.

Granskning vid brott

22 oktober 2019

Datainspektionen ska granska om polisen tar bort personuppgifter från det register med tidigare misstänkta. Enligt lag ska dessa tas bort om misstanken lagts ner.

Hållbar handel med AI

22 oktober 2019

Genom att kombinera AI med mänsklig erfarenhet vill forskare förändra dagens affärsmodeller och öka innovationen inom handeln. Vägen dit går via forskningsprojektet Digitala hybridsystem för innovation, som får två miljoner från Handelsrådet.

Malmö återvinner

21 oktober 2019

Malmö stad gör det möjligt för alla anställda att lämna in förbrukad it till återvinning under måndagen den 21 oktober. Planen är att Malmö ska bli en hållbar stad, enligt FN:s Agenda 2030.

Hjälper barn med IBD

21 oktober 2019

Cirka 60 000 svenskar lever med kronisk tarmsjukdom, IBD. Appen IBD Home hjälper vuxna till proaktiv vård och bättre livskvalitet. Nu finns den också tillgänglig för barn över fyra år.

Inkassobolag granskas

18 oktober 2019

Datainspektionen ska nu granska Sergel Kredittjänster. Det sker som ett led i myndighetens rutinmässiga kontroller av inkassobolag.