Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skuldfällan på nätet

Drygt en fjärdedel av svenskarna följer influencers i sociala medier och av dem upplever 82 procent att det bidrar till konsumtionshets. Det finns också ett tydligt samband mellan det upplevda trycket från sociala medier och användningen av dyra konsumtionslån.

Text anne hammarskjöld Foto wikimedia 2 april 2019 digit

lyxsko-i-rosa.jpg

– Många upplever idag stor press på utseende och tillhörighet, som bekräftas med konsumtion av något slag, vilket är tydligt i det här resultatet. Jag tycker att influencers borde ta ett större ansvar för de ideal man porträtterar gentemot framförallt unga människor, säger Erika Rönnquist Hoh, vd på Lowell Sverige som ligger bakom undersökningen Betalningsindikatorn.

Att använda sociala medier som en källa till inspiration är en självklarhet för många. Det är ett beteende som går hand i hand med utvecklingen för så kallad influencer marketing, där personer med stort inflytande på sociala medier inspirerar till konsumtion.

Stor konsumtionspress

Betalningsindikatorn visar att 82 procent av de som följer influencers i sociala medier säger att de upplever någon form av konsumtionspress därifrån. 13 procent säger att de fallit för pressen, och köpt något de sett i sociala medier under den senaste veckan.

Personer som svarat att de under den senaste veckan har köpt något som de sett i sociala medier är överrepresenterade i användandet av olika former av konsumtionslån. Av dessa har 43 procent någon form av lån utan säkerhet, vilket kan jämföras med genomsnittet för Sverige som är 25 procent.

Fyra av tio personer som handlat efter inspiration från sociala medier och betalat med någon form kredit, gjorde det för att de saknade pengar.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Demoskop under februari 2019. Resultaten baserar sig på Lowells undersökning Betalningsindikatorn om hushållens upplevda ekonomiska trygghet och konsumtionsbeteende. Undersökningen genomförs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel och den aktuella mätningen baserar sig på 1 000 intervjuer.

Källa: Lowell

Senaste nytt

O365 tolkar svenska

5 december 2019

Microsofts nya tjänst i O365 gör det möjligt att transkribera tal till text i realtid. Den välkomna nyheten kan bland annat underlätta möten i skolan mellan lärare och föräldrar med annat hemspråk. Tjänsten kommer att finnas i Microsoft Word, PowerPoint, OneNote och Outlook.

Garanterar digital vård

4 december 2019

Stockholm är Sveriges första region som inför en Digital vårdgaranti, vilket garanterar att alla dess medborgare även ska kunna söka vård digitalt. 

AR och VR exploderar

4 december 2019

Marknaden för augmented och virtual reality kommer 2020 att värderas till 18,8 miljarder dollar. Det är en ökning gentemot 2019 med 78 procent. 

Lågpris ökar

3 december 2019

Marknadsandelarna på mobilmarknaden fortsätter att öka för Huawei, Samsung och Oppo. Motsatt utveckling går att se för Apple och Xiaomi.

Fossilfritt med Azure

3 december 2019

Allt fler företag vill ha 100 procent förnybar energi, men för att målet behövs lösningar för att spåra förnybar el på ett tillförlitligt sätt. Med 24/7 Matchning blir grön energiförbrukning helt transparent. Lösningen är ett resultat av Azure IoT Central och samarbetet mellan Microsoft och Vattenfall.

Cloud act-bolag ratas

2 december 2019

Försäkringskassan kommer inte samarbeta med molnleverantörer som omfattas av Cloud Act för lagring av verksamhetskritisk data. Istället är målet en it-drift i statlig regi. Det visar myndighetens vitbok om publika molntjänster i offentlig verksamhet.