Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Skuldfällan på nätet

lyxsko-i-rosa.jpg

Drygt en fjärdedel av svenskarna följer influencers i sociala medier och av dem upplever 82 procent att det bidrar till konsumtionshets. Det finns också ett tydligt samband mellan det upplevda trycket från sociala medier och användningen av dyra konsumtionslån.

– Många upplever idag stor press på utseende och tillhörighet, som bekräftas med konsumtion av något slag, vilket är tydligt i det här resultatet. Jag tycker att influencers borde ta ett större ansvar för de ideal man porträtterar gentemot framförallt unga människor, säger Erika Rönnquist Hoh, vd på Lowell Sverige som ligger bakom undersökningen Betalningsindikatorn.

Att använda sociala medier som en källa till inspiration är en självklarhet för många. Det är ett beteende som går hand i hand med utvecklingen för så kallad influencer marketing, där personer med stort inflytande på sociala medier inspirerar till konsumtion.

Stor konsumtionspress

Betalningsindikatorn visar att 82 procent av de som följer influencers i sociala medier säger att de upplever någon form av konsumtionspress därifrån. 13 procent säger att de fallit för pressen, och köpt något de sett i sociala medier under den senaste veckan.

Personer som svarat att de under den senaste veckan har köpt något som de sett i sociala medier är överrepresenterade i användandet av olika former av konsumtionslån. Av dessa har 43 procent någon form av lån utan säkerhet, vilket kan jämföras med genomsnittet för Sverige som är 25 procent.

Fyra av tio personer som handlat efter inspiration från sociala medier och betalat med någon form kredit, gjorde det för att de saknade pengar.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Demoskop under februari 2019. Resultaten baserar sig på Lowells undersökning Betalningsindikatorn om hushållens upplevda ekonomiska trygghet och konsumtionsbeteende. Undersökningen genomförs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel och den aktuella mätningen baserar sig på 1 000 intervjuer.

Källa: Lowell

2 april 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto wikimedia

Senaste nytt

Automation ökar oron för jobben

12 maj 2021

Allt fler tror att automatisering och andra it-lösningar innebär att deras arbete kommer att försvinna. Ljuset i mörkret är att många är positiva till att vidareutbilda sig, vilket ställer krav på arbetsgivare. Det visar en ny undersökning från PwC.

IOS-spårning nekas av 96 procent

12 maj 2021

Hela 96 procent av amerikanerna och 88 procent globalt säger nej till appspårning, efter uppdateringen till IOS 14.5. De höga siffrorna kan ses som ett hårt slag mot bland annat Facebook. 

Windows 10 görs om

12 maj 2021

Microsoft tar nu ett omtag med Windows 10 och kommer med justeringar på sådant som inte har ändrats sedan Windows 95. Bland annat blir de gamla ikonerna på tjockskärmen ett minne blott.

Bitcoins betalar Banksy-verk

11 maj 2021

Bitcoins kommer kunna användas som betalmedel när Banksy-tavlan Love is in the air auktioneras ut av Sotheby’s. Auktionen planeras till den 12 maj och buden förväntas starta på drygt tre miljoner dollar.

Xiaomi tar Sverige med storm

10 maj 2021

Xiaomi mer än fyrdubblade mobilförsäljningen i Sverige under årets första kvartal, jämfört med samma period 2020. Nu är bolaget trea på den svenska mobilmarknaden och tvåa på den europeiska.

Google räddar jiddisch och sicilianska

10 maj 2021

Woolaroo är appen som ger dig översättning till tio språk som är på väg att försvinna. Du fotograferar ett objekt och får föremålet översatt, med hjälp av maskininlärning, till bland annat jiddisch, sicilianska och rapa nui.