Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Obligatorisk närvaro

Lärare, rektorer och andra som möter barn och elever i jobbet behöver vara på sociala medier. Inte minst för barnens bästa, men också för att ha koll. Det menar Niklas Myhr, professor i socaial medier, som just nu är anlitad av prins Albert i Monaco.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 25 januari 2019 it i skolan

– Jag arbetar just ni i Monacos digitaliseringskommission. Jag blev kontaktad av Monaco eftersom Prins Albert II vill att Monaco ska bli ledande i hållbarhet och digitalisering, säger Niklas Myhr, professor i sociala medier vid Chapman University och den person som Google rankar högst under titeln Social Media Professor.

– Målsättningen är inte bara att förbättra för Monaco, utan också vara ett exempel för mindre priviligierade länder och städer.

Inom vilka områden jobbar du?

– Offentlig sektor, skola, e-hälsa och miljö med mera. De kanske ibland till och med kan ha råd att ha manuella processer, men de vill se om de kan ta detta till sin spets.

Varför är sociala medier relevant för rektorer och pedagoger? 

– Om andra lärare, elever och allmänhet tillbringar en stor del av sin tid på sociala medier, oavsett om de gillar det eller ej, blir du irrelevant om du inte också är där. Du har mindre möjlighet att höra vad eleverna har för bekymmer, vad de vill lära sig, vad de är nyfikna på, var de hänger, vad de pratar om och din chans att påverka minskar.

Vad kan bli bättre inom det området?

– Att man närvarar mer regelbundet på dessa plattformar för att visa att man bryr sig. Att man ställer frågor, tar feedback och bjuder in till konversationer istället för att bara släppa ut pressmeddelanden i olika kanaler.

Hur integrerat är sociala medier i pedagogiken om tre år?

– Sociala medier är ett brett begrepp, där vissa verktyg kan vara mer eller mindre privata medan andra är helt öppna. Jag tror att det kommer att vara en blandning av sådana verktyg som kommer att finnas med i olika skolmoment.

– Det är diskussioner om man ska ha dessa verktyg i klassrummen eller inte, men om vi spanar framåt tror jag att det kommer att vara en integrerad del. Ska man förbereda elever för ett samhälle där sociala medier är en stor del i näringslivet och verkligheten behöver man ta upp frågor om hur de kan användas på ett vettigt sätt så att de blir ett verktyg som hjälper dig istället för att du blir vilseledd.

– Jag tror det finns en poäng att växeldra, så att man har en del moment som inte kräver sociala medier, just för att få dem att användas på rätt för att bygga relationer och nätverk och kommunicera med människor, utan att det för den sakens skull behöver ersätta det fysiska mötet eller ersätta pappersböcker.

Rekommenderad läsning

skola-ungar-dator.jpg

Så utbildas källkritiker

24 jan 2018 it i skolan

Ungdomars förmåga att kritiskt granska text blir allt viktigare i en tid av aldrig sinande information. För lärarna innebär den nya verkligheten utmaningar men framför allt möjligheter visar två studier från Göteborgs universitet.

närbild på en sked i en ruktsallad med äpple och jordgubb.jpg
video

Rektorns Guldäpplerecept

5 feb 2019 it i skolan

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

tom gunga i förgrunden med barn på gunga i bakgrunden.jpg
video

När lärare lär lärare

20 mar 2019 it i skolan

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

glada barn på rad.jpg
video

SKL:s plan snart klar

11 mar 2019 it i skolan

Inom kort lämnas handlingsplanen för skolans digitalisering till regeringen. För att lyckas med det kommande arbetet krävs att skolans aktörer inte bara pekar på varandra utan tar ansvar och samarbetar.

tjej-med-skinnjacka.jpg
video

Dålig koll på källkritik

6 mar 2019 it i skolan

Fortfarande brister skolorna i undervisning i källkritik, inte minst kring hur algoritmer fungerar. Det visar Internetstiftelsens studie inom området. I Upplands Bro är digital källkritik ett viktigt ämne men också svårt då utvecklingen går snabbt.

två oroliga småpojkar på en trappa.jpg
video

När lärarna släpper makten

7 mar 2019 it i skolan

Överraska, var beredd på att allt du säger dubbelkollas av dina elever och ta rygg och lär av dina kollegor. Det är några tips från Andy Hargreaves, professor vid Boston College och University of Ottawa.

himalaya960640.jpg
video

Bota din rädsla och trötthet

31 jan 2019 ledarskap

Vår rädsla och oförmåga att sätta tydliga mål begränsar oss. Det menar höghöjdsklättraren Fredrik Sträng, som trots höjdrädsla och dödsångest har bestigit nio toppar över 8 000 meter, inklusive Mount Everest. Men det finns botemedel för alla oss som föredrar soffan och en påse chips.

elva bruna ägg och ett vitt i en kartong.jpg
video

Tolv sätt att bli smart

18 feb 2019 it i skolan

Allt från informationssäkerhet till omställningen till industri 4.0. Det är några av områdena där företag känner att de behöver förstärka sin kompetens. För att möta det behovet lanserar Rise tillsammans med Tillväxtverket tolv kurser riktad mot små och stora företag.

skolflicka-med-lunchbricka.jpg
video

Smartare skola med sensorer

10 jul 2019 it i skolan

Ofta har digitaliseringsprojekt i skolan fokuserat på effektivare administration. Nu tittar Rise på möjligheter, att via sensorer och IoT, hjälpa skolan att lösa sina kärnuppgifter och samtidigt bidra till ökad hållbarhet.