Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Obligatorisk närvaro

Lärare, rektorer och andra som möter barn och elever i jobbet behöver vara på sociala medier. Inte minst för barnens bästa, men också för att ha koll. Det menar Niklas Myhr, professor i socaial medier, som just nu är anlitad av prins Albert i Monaco.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 25 januari 2019 it i skolan

– Jag arbetar just ni i Monacos digitaliseringskommission. Jag blev kontaktad av Monaco eftersom Prins Albert II vill att Monaco ska bli ledande i hållbarhet och digitalisering, säger Niklas Myhr, professor i sociala medier vid Chapman University och den person som Google rankar högst under titeln Social Media Professor.

– Målsättningen är inte bara att förbättra för Monaco, utan också vara ett exempel för mindre priviligierade länder och städer.

Inom vilka områden jobbar du?

– Offentlig sektor, skola, e-hälsa och miljö med mera. De kanske ibland till och med kan ha råd att ha manuella processer, men de vill se om de kan ta detta till sin spets.

Varför är sociala medier relevant för rektorer och pedagoger? 

– Om andra lärare, elever och allmänhet tillbringar en stor del av sin tid på sociala medier, oavsett om de gillar det eller ej, blir du irrelevant om du inte också är där. Du har mindre möjlighet att höra vad eleverna har för bekymmer, vad de vill lära sig, vad de är nyfikna på, var de hänger, vad de pratar om och din chans att påverka minskar.

Vad kan bli bättre inom det området?

– Att man närvarar mer regelbundet på dessa plattformar för att visa att man bryr sig. Att man ställer frågor, tar feedback och bjuder in till konversationer istället för att bara släppa ut pressmeddelanden i olika kanaler.

Hur integrerat är sociala medier i pedagogiken om tre år?

– Sociala medier är ett brett begrepp, där vissa verktyg kan vara mer eller mindre privata medan andra är helt öppna. Jag tror att det kommer att vara en blandning av sådana verktyg som kommer att finnas med i olika skolmoment.

– Det är diskussioner om man ska ha dessa verktyg i klassrummen eller inte, men om vi spanar framåt tror jag att det kommer att vara en integrerad del. Ska man förbereda elever för ett samhälle där sociala medier är en stor del i näringslivet och verkligheten behöver man ta upp frågor om hur de kan användas på ett vettigt sätt så att de blir ett verktyg som hjälper dig istället för att du blir vilseledd.

– Jag tror det finns en poäng att växeldra, så att man har en del moment som inte kräver sociala medier, just för att få dem att användas på rätt för att bygga relationer och nätverk och kommunicera med människor, utan att det för den sakens skull behöver ersätta det fysiska mötet eller ersätta pappersböcker.

Rekommenderad läsning

skola-ungar-dator.jpg

Så utbildas källkritiker

24 jan 2018 it i skolan

Ungdomars förmåga att kritiskt granska text blir allt viktigare i en tid av aldrig sinande information. För lärarna innebär den nya verkligheten utmaningar men framför allt möjligheter visar två studier från Göteborgs universitet.

närbild på en sked i en ruktsallad med äpple och jordgubb.jpg video

Rektorns Guldäpplerecept

5 feb 2019 it i skolan

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

himalaya960640.jpg video

Bota din rädsla och trötthet

31 jan 2019 ledarskap

Vår rädsla och oförmåga att sätta tydliga mål begränsar oss. Det menar höghöjdsklättraren Fredrik Sträng, som trots höjdrädsla och dödsångest har bestigit nio toppar över 8 000 meter, inklusive Mount Everest. Men det finns botemedel för alla oss som föredrar soffan och en påse chips.

elva bruna ägg och ett vitt i en kartong.jpg video

Tolv sätt att bli smart

18 feb 2019 it i skolan

Allt från informationssäkerhet till omställningen till industri 4.0. Det är några av områdena där företag känner att de behöver förstärka sin kompetens. För att möta det behovet lanserar Rise tillsammans med Tillväxtverket tolv kurser riktad mot små och stora företag.

konstnärligt picassoliknande verk med bland annat ett öga.jpg

Skolan med ansiktsigenkänning

19 feb 2019 digit

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå använder ansiktsigenkänning för att spara tid vid närvarokontroll av eleverna. Förhoppningen är att gå vidare med tekniken i större skala och därmed frigöra mer tid för lärarna att fokusera på undervisningen.

penna-med-knut-pa.jpg

Teknik för nationella prov

31 jan 2019 it i skolan

Datorer eller surfplattor med tangentbord till alla elever som gör ett nationellt prov, en skärmstorlek på minst 9,6 tum och en internetuppkoppling som klarar att alla elever gör provet samtidigt. Nu har Skolverket bestämt de tekniska förutsättningarna för digitala nationella prov.

flicka tittar genom nät på en lekplats.jpg

Kommunens bästa kanal

13 feb 2019 digit

Idag finns alla kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det är en närvaro som å ena sidan ställer nya krav på kommunikationsarbetet, å andra sidan kan bidra till en större belåtenhet med kommunens tjänster och service. Det visar ny forskning.

orebro-slott.jpg

Storsatsning på AI

11 feb 2019 it i skolan

Örebro universitet lanserar tre kurser inom AI som riktar sig mot yrkesverksamma. Initiativet ska främja det livslånga lärandet.

flicka-som-gor-snoangel.jpg video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Så funkar Powerapps i skolan

8 feb 2019 it i skolan

Inför utmaningen att erbjuda kommunens lågstadielärare ett enkelt verktyg för Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matematik föll valet på Microsoft Powerapps. Idag används den unika appen i nio skolor i Karlstad och den tar 15 minuter att lära sig.