Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Kommunens bästa kanal

flicka tittar genom nät på en lekplats.jpg

Idag finns alla kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det är en närvaro som å ena sidan ställer nya krav på kommunikationsarbetet, å andra sidan kan bidra till en större belåtenhet med kommunens tjänster och service. Det visar ny forskning.

– Kommunernas närvaro i sociala medier skapar nya möjligheter och förväntningar. Många medborgare räknar med att få snabb service och svar från kommunen. Kommunen blir mer transparent och i många fall ger det en bättre dialog och samverkan med medborgarna. Allt detta kan bidra till att öka medborgarnas förtroende för kommunerna, säger Livia Norström, doktorand vid högskolan Väst som under fem år studerat hur svenska kommuner agerar i sociala medier.

Krav på kommunikatören

Att kommunicera via sociala medier skiljer sig stort mot andra kanaler. Eftersom Facebook, instagram och twitter styrs av algoritmer som ständigt förändras har kommunikatören aldrig full kontroll. Kommunikationen i sociala medier kräver också ett annat förhållningssätt och en annan ton i språket.

– Kommunikatörerna får en ny och mer komplex roll som tjänstemän. De ska hantera och interagera i många olika typer av frågor, allt från politiska beslut och kritik, till krissituationer och rena serviceärenden. Samtidigt ska de balansera mellan att vara en myndighetsutövare och en Facebook-kompis som skapar goda relationer med medborgarna, säger Livia Norström i ett pressmeddelande.

Fler nöjda medborgare

Livia Norströms studier visar att en del kommuner lägger mycket resurser på att agera i sociala kanaler, andra använder dem i betydligt mindre utsträckning. Oavsett nivå har de utmaningen att hänga med i de nya villkor som teknikutvecklingen och förändrade algoritmer innebär.

– Våra studier visar att kommuner som är framgångsrika i sitt arbete med sociala kanaler också tenderar att ha fler nöjda medborgare när det gäller kommunens tjänster och service. Däremot ser man ingen skillnad när det gäller i vilken utsträckning som medborgarna upplever att de har inflytande i kommunen, avslutar Livia Norström.

13 februari 2019 Uppdaterad 16 april 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt