Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kommunens bästa kanal

Idag finns alla kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det är en närvaro som å ena sidan ställer nya krav på kommunikationsarbetet, å andra sidan kan bidra till en större belåtenhet med kommunens tjänster och service. Det visar ny forskning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 13 februari 2019 digit

flicka tittar genom nät på en lekplats.jpg

– Kommunernas närvaro i sociala medier skapar nya möjligheter och förväntningar. Många medborgare räknar med att få snabb service och svar från kommunen. Kommunen blir mer transparent och i många fall ger det en bättre dialog och samverkan med medborgarna. Allt detta kan bidra till att öka medborgarnas förtroende för kommunerna, säger Livia Norström, doktorand vid högskolan Väst som under fem år studerat hur svenska kommuner agerar i sociala medier.

Krav på kommunikatören

Att kommunicera via sociala medier skiljer sig stort mot andra kanaler. Eftersom Facebook, instagram och twitter styrs av algoritmer som ständigt förändras har kommunikatören aldrig full kontroll. Kommunikationen i sociala medier kräver också ett annat förhållningssätt och en annan ton i språket.

– Kommunikatörerna får en ny och mer komplex roll som tjänstemän. De ska hantera och interagera i många olika typer av frågor, allt från politiska beslut och kritik, till krissituationer och rena serviceärenden. Samtidigt ska de balansera mellan att vara en myndighetsutövare och en Facebook-kompis som skapar goda relationer med medborgarna, säger Livia Norström i ett pressmeddelande.

Fler nöjda medborgare

Livia Norströms studier visar att en del kommuner lägger mycket resurser på att agera i sociala kanaler, andra använder dem i betydligt mindre utsträckning. Oavsett nivå har de utmaningen att hänga med i de nya villkor som teknikutvecklingen och förändrade algoritmer innebär.

– Våra studier visar att kommuner som är framgångsrika i sitt arbete med sociala kanaler också tenderar att ha fler nöjda medborgare när det gäller kommunens tjänster och service. Däremot ser man ingen skillnad när det gäller i vilken utsträckning som medborgarna upplever att de har inflytande i kommunen, avslutar Livia Norström.

Senaste nytt

MS AI-tips

18 september 2020

Att utbilda medarbetarna inom AI är minst lika viktigt som att ha rätt teknik på plats. Det visar en ny undersökning från Microsoft.

Miljarder till bredband

17 september 2020

Regeringen satsar ytterligare 2,2 miljarder på utbyggnaden av bredband. Satsningen görs för att stärka Sveriges digitalisering och kommer att fördelas under de kommande fem åren.

Självkörande utan skuld

17 september 2020

Säkerhetsföraren för en självkörande Uber åtalas nu för en dödsolycka i USA. Amerikanska polisen menar att det var mänskliga fel som orsakade olyckan, och inte det självkörande fordonet. 

Mindre ensam med robot

16 september 2020

Äldre personer med demenssjukdomar mår betydligt bättre när de umgås med en robot. Det visar ny forskning från i Storbritannien och Japan.

Sensorer sopsorterar

16 september 2020

Om industrins sopor sorteras med hjälp av sensorer och robotteknik kan avfallet återvinnas i större utsträckning. Det hoppas ett antal aktörer i Skåne, som har gått samman och startat en testbädd. 

Oracle + Tiktok

15 september 2020

Molntjänstbolaget Oracle blir Tiktoks teknikpartner för den amerikanska marknaden. Det är en uppgörelse som ser ut att ha mer politiska än affärsmässiga motiv.