Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Rambolls nya kollega

leksakståg på en träräls.jpg

Ramboll använder en algoritm för att underlätta arbetet vid upphandlingar. Arbetsfördelningen blir jämnare och i förlängningen kan alla parter vara mer trygga med att byggnationskraven uppfylls.

– Det behöver inte ta längre tid än ett par veckor för en duktig utvecklare att lära sig bygga bra och anpassade algoritmer utifrån de grundläggande algoritmer som finns möjliga att hämta hem via open-sourceplattformar, säger Stefan Stigendal, algoritmtränare och digitaliseringsexpert på samhällsrådgivarbolaget Ramboll.

AI för skallkrav

Ramboll har utvecklat en algoritm som hjälper projektledare att scanna igenom ibland 100 sidor dokument efter så kallade skallkrav vid upphandling. Skallkrav är ett begrepp som främst används i offentlig upphandling och syftar på en funktion eller tjänst som måste ingå för att offerten skall vara giltig.

Algoritmen har tränats på både juridiskt skrivna texter och mer allmänna texter på svenska, så att algoritmen i så stor utsträckning som möjligt ska lära sig skillnaden i olika formuleringar. Det innebär att den kan identifiera ett krav som måste uppfyllas och skilja dessa från övriga meningar med snarlika ord och innebörd.

Algoritmen har tagits fram i nära samarbete mellan utvecklare och jurister, är textbaserad och är skapad utifrån de standardprogramvaror som finns på marknaden.

– Det fina är naturligtvis att algoritmen blir bättre varje gång den används. Vi har utvecklat ett lättbegripligt gränssnitt som plockar fram alla de formuleringar och meningar som algoritmen identifierar som skallkrav. Därefter kan projektledare själv avgöra om algoritmen hade rätt, och hade den inte det lär den sig förhoppningsvis till nästa gång. I dagsläget har den rätt nio av tio gånger, säger Stefan Stigendal.

Den här typen av effektivisering gynnar förstås Rambolls jurister och projektledare, och ger dem en smidigare vardag och jämnare arbetsbelastning.

Men det ger också ringar på vattnet och påverkar den upphandlande kunden.

– De som lägger ut sin upphandling vill förstås att alla detaljer ska vara rätt. Ju bättre de utformar sina specifikationer, desto lättare blir det att välja bland de företag som lägger anbud, och vi har flera som har hört av sig till oss och är intresserade av det vi utvecklar, säger Stefan Stigendal.

 Vad har du för tips till andra som är intresserad av den här tekniken?

– Jag kan inte nog betona vikten av att veta vilket problem det är man vill lösa och vidare vad för typ av data som behövs för det ändamålet. Börja i liten skala, säkerhetsställ att ni följer GDPR och var inte för vidlyftiga i er datainsamling. Ta en tillämpning med ett tydligt ROI. Det finns färdiga algoritmer också, men har du specifika behov är det enkelt att träna upp dina egna. Sedan bör man inte vänta för länge med att köra igång i skarpt läge eftersom den ju lär sig av att arbeta. Det gör att man kommer igång snabbare och dessutom fort kan skapa värde.

8 april 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning