Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sämst i klassen

Mindre än fyra av tio företag inom bygg och fastighet har en digitaliseringsstrategi. Detta trots att mer än sju av tio anser att digitaliseringen är viktig för det egna företaget enligt en studie av fyra olika sektorer. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 juni 2018 ledarskap

stor-maskin-river-fastighet.jpg

Siemens har låtit genomföra en undersökning bland 100 företagsledare i Sverige inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn. I byggsektorn uppgav 73 procent att digitalisering är viktigt eller mycket viktigt för det egna företaget. Men bara 39 procent har en strategi för digitalisering. I de andra tre sektorerna varierar andelen som har en digitaliseringsstrategi mellan 41 och 57 procent. Siemens studie visar också att den digitala mognaden är låg inom bygg- och fastighetssektorn.

– Vi rekommenderar alla företag att ta fram en digitaliseringsstrategi. För Sverige är det viktigt att bygg- och fastighetssektorn gör det, på grund av dess stora samhällsekonomiska betydelse. Men vi ser också att det ger bygg- och fastighetsföretag stora möjligheter att öka sin lönsamhet, säger Johan Granton, divisionschef för Building Technologies på Siemens, i ett pressmeddelande.

Effektivare processer

För bygg- och fastighetssektorn är värdet av digitalisering störst för att förbättra produktiviteten genom att skapa effektivare processer, det svarar 83 procent. Lägst skattas värdet för att skapa nya affärsmöjligheter, 33 procent, och som en nödvändighet för innovation, 36 procent.

Undersökningen bland företagsledarna är en del av rapporten Från information till digital transformation – en rapport om digitalisering inom industrin, bygg- och fastighetssektorn, transportsektorn och energisektorn. Den bygger på 391 telefonintervjuer med nordiska företagsledare, varav 100 i Sverige, med kunskap om företagets digitaliseringsstrategi, såsom vd, CTO, CDO, CSO eller affärsutvecklare.

Senaste nytt

Skärmfritt en semesterdröm

21 juni 2018

61 procent av svenskarna uppger att de skulle vilja åka på en skärmfri semester. Förhoppningen är att bli mer närvarande och få en paus från sociala medier. Men det finns en oro för att missa mejl och att inte vara uppdaterad i nyhetsflödet, enligt en ny undersökning.

AI mot prostatacancer

21 juni 2018

AI kan ge en ökad förståelse till hur prostatacancer kommer till, det menar forskargrupper vid KTH och Karolinska Institutet.

9,6 miljoner till digital kompetens

20 juni 2018

Regeringen har gett Internetstiftelsen, IIS, medel som ska användas för att etablera Digidelcenter i ett antal kommuner. Etableringen ska stärka kommuninvånares möjligheter att öka sin digitala kompetens.

Media ökar säkerheten

20 juni 2018

Fotbolls-VM i Ryssland är igång och med det följer självklart även ett stort antal medieföretag. Enligt Sveriges Radio Ekot har vissa av dessa av säkerhetsskäl tagit med sig gamla datorer och mobiler dit, för att sedan kunna kassera dem efter mästerskapets slut.

E-journal för blivande mammor

19 juni 2018

Hittills i år har 190 000 stockholmare loggat in för att läsa sin egen patientjournal, och nu görs över 20 000 inloggningar per dag på 1177 Vårdguidens e-tjänster bara i Stockholms län. Nu kan också länets gravida läsa sin digitala journal.

IoT för kokoll

18 juni 2018

På en gård utanför Uppsala bär kossorna smarta sensor-halsband som ger lantbrukaren värdefull information och gör det möjligt att övervaka Rosa och Blanka via en app.