Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sämst i klassen

Mindre än fyra av tio företag inom bygg och fastighet har en digitaliseringsstrategi. Detta trots att mer än sju av tio anser att digitaliseringen är viktig för det egna företaget enligt en studie av fyra olika sektorer. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 juni 2018 ledarskap

stor-maskin-river-fastighet.jpg

Siemens har låtit genomföra en undersökning bland 100 företagsledare i Sverige inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn. I byggsektorn uppgav 73 procent att digitalisering är viktigt eller mycket viktigt för det egna företaget. Men bara 39 procent har en strategi för digitalisering. I de andra tre sektorerna varierar andelen som har en digitaliseringsstrategi mellan 41 och 57 procent. Siemens studie visar också att den digitala mognaden är låg inom bygg- och fastighetssektorn.

– Vi rekommenderar alla företag att ta fram en digitaliseringsstrategi. För Sverige är det viktigt att bygg- och fastighetssektorn gör det, på grund av dess stora samhällsekonomiska betydelse. Men vi ser också att det ger bygg- och fastighetsföretag stora möjligheter att öka sin lönsamhet, säger Johan Granton, divisionschef för Building Technologies på Siemens, i ett pressmeddelande.

Effektivare processer

För bygg- och fastighetssektorn är värdet av digitalisering störst för att förbättra produktiviteten genom att skapa effektivare processer, det svarar 83 procent. Lägst skattas värdet för att skapa nya affärsmöjligheter, 33 procent, och som en nödvändighet för innovation, 36 procent.

Undersökningen bland företagsledarna är en del av rapporten Från information till digital transformation – en rapport om digitalisering inom industrin, bygg- och fastighetssektorn, transportsektorn och energisektorn. Den bygger på 391 telefonintervjuer med nordiska företagsledare, varav 100 i Sverige, med kunskap om företagets digitaliseringsstrategi, såsom vd, CTO, CDO, CSO eller affärsutvecklare.

Senaste nytt

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.