Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sämst i klassen

Mindre än fyra av tio företag inom bygg och fastighet har en digitaliseringsstrategi. Detta trots att mer än sju av tio anser att digitaliseringen är viktig för det egna företaget enligt en studie av fyra olika sektorer. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 juni 2018 ledarskap

stor-maskin-river-fastighet.jpg

Siemens har låtit genomföra en undersökning bland 100 företagsledare i Sverige inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn. I byggsektorn uppgav 73 procent att digitalisering är viktigt eller mycket viktigt för det egna företaget. Men bara 39 procent har en strategi för digitalisering. I de andra tre sektorerna varierar andelen som har en digitaliseringsstrategi mellan 41 och 57 procent. Siemens studie visar också att den digitala mognaden är låg inom bygg- och fastighetssektorn.

– Vi rekommenderar alla företag att ta fram en digitaliseringsstrategi. För Sverige är det viktigt att bygg- och fastighetssektorn gör det, på grund av dess stora samhällsekonomiska betydelse. Men vi ser också att det ger bygg- och fastighetsföretag stora möjligheter att öka sin lönsamhet, säger Johan Granton, divisionschef för Building Technologies på Siemens, i ett pressmeddelande.

Effektivare processer

För bygg- och fastighetssektorn är värdet av digitalisering störst för att förbättra produktiviteten genom att skapa effektivare processer, det svarar 83 procent. Lägst skattas värdet för att skapa nya affärsmöjligheter, 33 procent, och som en nödvändighet för innovation, 36 procent.

Undersökningen bland företagsledarna är en del av rapporten Från information till digital transformation – en rapport om digitalisering inom industrin, bygg- och fastighetssektorn, transportsektorn och energisektorn. Den bygger på 391 telefonintervjuer med nordiska företagsledare, varav 100 i Sverige, med kunskap om företagets digitaliseringsstrategi, såsom vd, CTO, CDO, CSO eller affärsutvecklare.

Senaste nytt

Nätfiske med paket

15 januari 2021

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Kommuner ikapp 2035

14 januari 2021

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.

Lämnar VMware för Intel

14 januari 2021

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Hundens nya vän

14 januari 2021

En uppkopplad dörr låter din hund springa in och ut ur huset som den vill, utan att du behöver vara hemma. 

Svensk sand i 3D

13 januari 2021

Idag används sand från Tyskland i 3D-skrivare, trots att svensk sand skulle innebära en bättre kvalitet till en lägre kostnad och ökad hållbarhet. Det konstaterar ett forskningsprojekt vid Rise.

Toan kollar din hälsa

13 januari 2021

Det japanska företaget Toto har tagit fram en Wellness Toilet som kontrollerar användarens avföring och analyserar personens hälsa, varje gång toaletten används.