Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Förskolans försprång i Dals-Ed

Det är inte helt enkelt att övertyga alla lärare om fördelarna med ett mer digitalt klassrum. I Dals-Eds kommun har förskolan tagit initiativet när det gäller programmering.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, adobestock 26 februari 2019 it i skolan

– Om man tycker om att jobba och bygga relationer, kunna påverka och gillar att det skiftar mellan stort och smått i vardagen så är det riktigt kul att arbeta med digitalisering i en liten kommun, säger Anders Wockatz, digitaliseringsstrateg i Dals-Eds kommun med ungefär 5 000 invånare.

Hur jobbar skolan med programmering?

– Det är ganska svårt att få andra lärare än matte och teknik att tycka att det är intressant och det är många som är rädda för området. Jag skulle säga att förskolan är bäst på det här, de är minst rädda och köper mängder av startpaket och börjar lära barnen programmera med små robotar, att bygga banor och få dem att tänka logiskt.

Hur kommer det sig att förskolan är så på?

– Sedan några år har det blivit allt mer klart för mig att lärare bör lyssna på förskollärare när det gäller programmering. De är mest kreativa, de vågar mest och de härliga, kreativa barnen bidrar nog.

Hur ökar ni andelen behöriga lärare?

– På högstadiet har vi ungefär hälften men på mellanstadiet och i förskolan är andelen högre så totalt ligger vi på ungefär 75 procent. Dalsland är ett landskap där vi gärna samverkar men det råder en tuff konkurrens om att vara den mest attraktiva arbetsgivaren för lärarna. Dals-Ed gör vårt bästa för att erbjuda dem en så kreativ miljö som möjligt.

Vad har Dals-Ed för digitaliseringsfokus nu?

– Det är stort som smått hela tiden. Nu vill vi stödja cheferna att använda verktygen som vi har idag på rätt sätt. Till exempel att hela tiden göra uppföljningar av kvaliteten och inte bara en gång per år. Vi håller också på att bygga om hela vår it-arkitektur. Från att ha bott i ett ganska gammalt skal kliver vi nu in ett mycket mer modernt.

– Vi driver också en rad projekt i socialförvaltningen, som tillsynskameror för de äldre och nya system för larmkedjor. Dels för att kunna dra ner bemanningen på natten men framför allt för att öka kvaliteten så att de äldre känner sig tryggare, avslutar Anders Wockatz.

Rekommenderad läsning

tom gunga i förgrunden med barn på gunga i bakgrunden.jpg
video

När lärare lär lärare

20 mar 2019 it i skolan

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

ett litet grönt kvarter i 3d.jpg

Trångt i 3D-klassen

17 okt 2019 it i skolan

Intresset för teknikprogrammet med 3D-fokus, på Westerlundska gymnasiet i Enköping, är mycket stort och nu startar en tredje klass. Utbildningen har funnits i närmare 20 år och drivs av läraren och eldsjälen Andrzej Andy Marcinkowski.

pappa med sina två flickor i lite kaosartad situation.jpg

Digital skolstart i Ystad

18 sep 2019 it i skolan

För att spara tid och pengar har Ystad kommun infört en e-tjänst som sparar 10 000 papper i samband med skolstart. Det handlar bland annat om information om vilket nummer vårdnadshavare kan nås på och elevernas eventuella matallergier.

flicka hänger i ett rep och tittar i kameran och ler.jpg
video

Mer moln i Lund

4 sep 2019 it i skolan

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

tre äpplen, gult grönt rött.jpg

Vinnarna Guldäpplet

27 sep 2019 it i skolan

Tre personer har belönats med Guldäpplet för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitalisering och nytänkande. Förstaplatsen gick till modersmålsläraren Napat Khiyapat i Skellefteå.

Lund 960640
video

Lunds smarta klassrum

7 maj 2020 it i skolan

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. 

tjej sitter hemma och jobbar vid datorn och pekar mot kameran med lite halvarg min.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Chromebooks på villkor

8 nov 2019 it i skolan

Elever i fem klasser i Falu kommun fick vars en Chromebook. Som motprestation skulle lärarna undersöka och dokumentera hur just deras användning av det digitala läromedlet påverkade undervisningen. Ett år senare finns det flera tydliga resultat. 

barn i färgglada kläder ligger på rygg i cirkel och tittar i kameran.jpg

Södertälje bättre än BETT

22 jan 2020 it i skolan

Södertälje kommun har startat sin egen kompetensutveckling för skolan. Istället för att skicka några representanter från en skola, som i sin tur ska lära sina kollegor, har kommunen utvecklat ett eget koncept. Hittills har 850 lärare och skolledare gått utbildningen.