Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gaming sparar vatten

Vattenbrist är ett ökande problem på många platser i världen och ändå slösar vi med vatten. Nu kan en svensk innovation bidra till att öka medvetenheten och minska vattenförbrukningen med upp till 40 procent.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 april 2019 digit

badanka-i-vatten.jpg

– Istället för att presentera en totalvolym på ett par tusen liter per månad så kan vårt system ge information om vattnet gick till duschen, toaletten eller diskmaskinen, säger Thibault Helle, en av grundarna av företaget Labtrino, som tagit fram tekniken Trinometer.

Bakom startup-företaget Labtrino finns en grupp tidigare KTH-studenter som tagit fram en smart teknik som mäter den faktiska vattenförbrukningen. Trinometer ger individanpassad feedback på varm- och kallvattenförbrukning. Syftet är att öka medvetenheten om hur mycket vatten man använder och därmed minska förbrukningen.

Flödet till molnet

Med hjälp av ultraljud mäter tekniken den flödeshastighet vattnet har genom rören ut till lägenheter. Sedan skickar mätaren vidare datan trådlöst till molnet. Via en app kan fastighetsförvaltare och boende se förbrukningen i liter, energi från varmvattnet och vad det kostar.

Med maskininlärning identifieras sedan flödesmönster för att dela upp volymen och avgöra var vatten förbrukas, med hjälp av en enda mätare.

Jämför med grannarna

Enligt en rapport från Boverket kan vattenförbrukningen minska med 30-35 procent om man betalar för den faktiska förbrukningen. Thibault Halle och hans kollegor uppskattar att de kan höja den siffran till upp till 40 procent med appen som ger direkt feedback, tips och gamification i form av jämförelse med grannarna.

Nu ska Labtrino genomföra pilottester hos betalande kunder. Förhoppningen är den smarta vattenmätaren Trinometer finns på marknaden i höst.

Källa: KTH

Senaste nytt

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Klarnas tre trender

18 maj 2020

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Hållbar efter pandemin

18 maj 2020

Flygets klimatpåverkan har minskat drastiskt under coronapandemin. Nu utvecklar forskare vid KTH ett verktyg som ska få företag och organisationer att flyga mindre, även när rådande situation är över.