Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gaming mot alzheimer

Ett specialdesignat mobilspel kan upptäcka personer som ligger i riskzonen för Alzheimers sjukdom. Detta enligt ett nytt forskningsprojekt från University of East Anglia i Norwich.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 29 april 2019 it i vården

gaming960640.jpg

– Demens kommer att drabba 135 miljoner personer globalt runt 2050. Vi behöver identifiera personer tidigt för att minska risken att de ska drabbas av sjukdomen i framtiden, säger chefsforskaren Michael Hornberger.

I forskningen använde man sig av spelet Sea Hero Quest, skapat av Deutsche Telekom, tillsammans med bland annat Alzheimers Research. Där rör man sig genom labyrinter av öar och isberg, och där varenda halv sekunds spelande genererar ny data.

Bara två minuters speltid går att jämföra med fem timmar av laboratoriebaserad forskning. Och att ha tre miljoner spelare genererar mer än 1 700 års värde av forskningen på området, enligt Michael Hornberger, chefsforskaren i projektet.

– Den nuvarande diagnosen för demens baseras starkt på minnessymptom, vilket vi vet är när sjukdomen är relativt långt gången. Istället visar nya bevis att subtila navigationsfel och brist på medvetenhet kan förekomma minnessymptomen med många år.

APOE4-genen

Och det är här den nya forskningen kommer in. Personer som bär på APOE4-genen löper tre gånger större risk att få Alzheimers sjukdom än de som inte bär den. Teamet studerade hur dessa personer spelar spelet jämfört med övriga. Och studien visade att det gick att se skillnader mellan de två grupperna, vilket är väldigt viktigt då vanliga minnestester och dylikt inte lyckats med detta.

Under forskningen gick man tillväga så att man först studerade datan på drygt 27 000 spelare i Storbritannien mellan 50-75 år, den mest känsliga åldersgruppen för att utveckla alzheimer det kommande årtiondet. Sedan jämförde man resultaten med en mindre grupp där 31 personer bar på APOE4-genen, och 29 personer inte gjorde det.

– Vi såg att APOE4-bärarna var sämre på att navigera sig fram i spelet. De tog mindre effektiva rutter till målen. Och detta är väldigt viktigt eftersom det handlar om personer som inte har några minnesproblem. Det betyder att vi kan detektera personer som löper genetiska risker att få alzheimer baserat på hur de spelar spelet, säger Michael Hornberger.

– Vi får ofta höra hjärtskärande historier om personer som inte hittar hem, och vi vet att detta kan vara en av de tidigaste varningstecknena för Alzheimers. Att använda big data för att tidigt i utvecklingen förbättra detekteringen av de sjukdomar som kan orsaka demens kan hjälpa oss revolutionera hur vi forskar och behandlar tillståndet. Sea Hero Quest är ett fantastiskt exempel på hur banbrytande forskning kan hjälpa oss ta ett steg närmre ett livsförändrande genombrott, säger Hilary Evans, chef på Alzheimers Research UK.

Källa: Eurekalert

Senaste nytt

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebär att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.

Säkra sommartips

1 juli 2020

Dela inte dina semesterbilder med alla, skippa öppna trådlösa nätverk och säkerhetskopiera och uppdatera dina enheter. Det är Internetstiftelsens tips för en säkrare sommar.

2 miljoner mobiler

1 juli 2020

Två miljoner relativt nya och fungerande mobiltelefoner finns i svenska hushåll, men används inte. Det visar en ny undersökning från Halebop.