Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gaming mot alzheimer

Ett specialdesignat mobilspel kan upptäcka personer som ligger i riskzonen för Alzheimers sjukdom. Detta enligt ett nytt forskningsprojekt från University of East Anglia i Norwich.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 29 april 2019 it i vården

gaming960640.jpg

– Demens kommer att drabba 135 miljoner personer globalt runt 2050. Vi behöver identifiera personer tidigt för att minska risken att de ska drabbas av sjukdomen i framtiden, säger chefsforskaren Michael Hornberger.

I forskningen använde man sig av spelet Sea Hero Quest, skapat av Deutsche Telekom, tillsammans med bland annat Alzheimers Research. Där rör man sig genom labyrinter av öar och isberg, och där varenda halv sekunds spelande genererar ny data.

Bara två minuters speltid går att jämföra med fem timmar av laboratoriebaserad forskning. Och att ha tre miljoner spelare genererar mer än 1 700 års värde av forskningen på området, enligt Michael Hornberger, chefsforskaren i projektet.

– Den nuvarande diagnosen för demens baseras starkt på minnessymptom, vilket vi vet är när sjukdomen är relativt långt gången. Istället visar nya bevis att subtila navigationsfel och brist på medvetenhet kan förekomma minnessymptomen med många år.

APOE4-genen

Och det är här den nya forskningen kommer in. Personer som bär på APOE4-genen löper tre gånger större risk att få Alzheimers sjukdom än de som inte bär den. Teamet studerade hur dessa personer spelar spelet jämfört med övriga. Och studien visade att det gick att se skillnader mellan de två grupperna, vilket är väldigt viktigt då vanliga minnestester och dylikt inte lyckats med detta.

Under forskningen gick man tillväga så att man först studerade datan på drygt 27 000 spelare i Storbritannien mellan 50-75 år, den mest känsliga åldersgruppen för att utveckla alzheimer det kommande årtiondet. Sedan jämförde man resultaten med en mindre grupp där 31 personer bar på APOE4-genen, och 29 personer inte gjorde det.

– Vi såg att APOE4-bärarna var sämre på att navigera sig fram i spelet. De tog mindre effektiva rutter till målen. Och detta är väldigt viktigt eftersom det handlar om personer som inte har några minnesproblem. Det betyder att vi kan detektera personer som löper genetiska risker att få alzheimer baserat på hur de spelar spelet, säger Michael Hornberger.

– Vi får ofta höra hjärtskärande historier om personer som inte hittar hem, och vi vet att detta kan vara en av de tidigaste varningstecknena för Alzheimers. Att använda big data för att tidigt i utvecklingen förbättra detekteringen av de sjukdomar som kan orsaka demens kan hjälpa oss revolutionera hur vi forskar och behandlar tillståndet. Sea Hero Quest är ett fantastiskt exempel på hur banbrytande forskning kan hjälpa oss ta ett steg närmre ett livsförändrande genombrott, säger Hilary Evans, chef på Alzheimers Research UK.

Källa: Eurekalert

Senaste nytt

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitter algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.

Dödsorsak ransomware

22 september 2020

På grund av en ransomware-attack kunde en tysk ambulans inte åka till närmsta sjukhus. Färden tog en timme extra, vilket ledde till att en patient omkom.

Osund gaming

22 september 2020

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Sajt med API:er

21 september 2020

Dataportal.se ska förbättra Sveriges förmåga att ta tillvara data som strategisk resurs. Via den nya sajten går det att söka, hitta och utforska data och inom kort även att söka API:er.

Säkerhet i skolan

21 september 2020

KTH utbildar skolelever i it-säkerhet. Planen är att 10 000 av Sveriges grundskoleelever ska utbildas inom projektet #290CyberSecurity.