Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VR säkrar vita strecken

overgangsstalle.jpg

Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Nu kommer en VR-baserad fotgängarsimulator att ge svaren.

– Vi har utvecklat en fotgängarsimulator genom att använda modern VR-teknik och simulera trafiksituationer. Den ger oss möjligheter att studera fotgängare i olika situationer, säger Björn Blissing, forskningsingenjör på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och projektledare för fotgängarsimulatorn.

Det är svårt att studera hur fotgängare fungerar tillsammans med andra trafikanter eller att pröva nya trafiklösningar där fotgängare ska vistas. I många fall är det inte genomförbart med hänsyn till säkerheten.

Varvar med MR

Fotgängarsimulatorn som finns i en VR-miljö på VTI gör det möjligt att uppleva vad användaren ser i den virtuella världen ur både fotgängarens och omgivningens perspektiv. Det finns även ett läge för MR, Mixed Reality, det vill säga där en video från en verklig miljö kombineras med den datorgenererade omgivningen.

Tekniken gör det möjligt att studera var i trafikmiljön som fotgängaren riktar sin uppmärksamhet. Ett exempel kan vara när en fotgängare ska gå över gatan samtidigt som en självkörande bil passerar och det är oklart för fotgängaren om bilen kommer att stanna.

EU:s BRAVE-projekt

Tekniken lämpar sig också för att undersöka olika sätt att utforma en trafikmiljö i ett tidigt skede i projekteringen. Den kan dessutom användas för att studera användargränssnitt i och mellan fordon och trafikanter.

Fotgängarsimulatorn kommer att användas i olika forskningsprojekt, både i Sverige och övriga EU.

– Vi planerar bland annat att använda simulatorn i ett försök under ett stort EU-projekt kallat BRAVE. Där undersöker vi bland annat på vilket sätt ett självkörande fordon ska köra och hur det ska signalera för att visa att det tänker stanna och släppa fram en fotgängare, säger Anders Lindström.

På sikt kommer fotgängarsimulatorn att byggas ihop med en cykelsimulator och simulatorerna för bil, buss och lastbil som finns hos VTI. Det kommer då att vara möjligt att gå, cykla och köra i samma miljö och på så sätt studera interaktionen mellan fordon och oskyddade trafikanter.

Källa: VTI

26 mars 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

Facebook lär av bebis

8 mars 2021

Facebook har tagit fram en AI som lär sig på ett liknande sätt som små barn. Enligt bolaget ska lösningen användas för att moderera innehåll på plattformen och ska främja opartiskhet.

Brottsutredning för vaccinhack

8 mars 2021

Ryska hackar tog sig in i European Medicines Agency, EMA, under hösten 2020. I över en månad kunde de följa diskussioner om köpvillkor och destinationer för coronavaccin från Pfizer and BioNTech.

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället.