Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VR säkrar vita strecken

Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Nu kommer en VR-baserad fotgängarsimulator att ge svaren.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 mars 2019 digit

overgangsstalle.jpg

– Vi har utvecklat en fotgängarsimulator genom att använda modern VR-teknik och simulera trafiksituationer. Den ger oss möjligheter att studera fotgängare i olika situationer, säger Björn Blissing, forskningsingenjör på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och projektledare för fotgängarsimulatorn.

Det är svårt att studera hur fotgängare fungerar tillsammans med andra trafikanter eller att pröva nya trafiklösningar där fotgängare ska vistas. I många fall är det inte genomförbart med hänsyn till säkerheten.

Varvar med MR

Fotgängarsimulatorn som finns i en VR-miljö på VTI gör det möjligt att uppleva vad användaren ser i den virtuella världen ur både fotgängarens och omgivningens perspektiv. Det finns även ett läge för MR, Mixed Reality, det vill säga där en video från en verklig miljö kombineras med den datorgenererade omgivningen.

Tekniken gör det möjligt att studera var i trafikmiljön som fotgängaren riktar sin uppmärksamhet. Ett exempel kan vara när en fotgängare ska gå över gatan samtidigt som en självkörande bil passerar och det är oklart för fotgängaren om bilen kommer att stanna.

EU:s BRAVE-projekt

Tekniken lämpar sig också för att undersöka olika sätt att utforma en trafikmiljö i ett tidigt skede i projekteringen. Den kan dessutom användas för att studera användargränssnitt i och mellan fordon och trafikanter.

Fotgängarsimulatorn kommer att användas i olika forskningsprojekt, både i Sverige och övriga EU.

– Vi planerar bland annat att använda simulatorn i ett försök under ett stort EU-projekt kallat BRAVE. Där undersöker vi bland annat på vilket sätt ett självkörande fordon ska köra och hur det ska signalera för att visa att det tänker stanna och släppa fram en fotgängare, säger Anders Lindström.

På sikt kommer fotgängarsimulatorn att byggas ihop med en cykelsimulator och simulatorerna för bil, buss och lastbil som finns hos VTI. Det kommer då att vara möjligt att gå, cykla och köra i samma miljö och på så sätt studera interaktionen mellan fordon och oskyddade trafikanter.

Källa: VTI

Senaste nytt

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker, och av de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.