Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VR säkrar vita strecken

Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Nu kommer en VR-baserad fotgängarsimulator att ge svaren.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 mars 2019 digit

overgangsstalle.jpg

– Vi har utvecklat en fotgängarsimulator genom att använda modern VR-teknik och simulera trafiksituationer. Den ger oss möjligheter att studera fotgängare i olika situationer, säger Björn Blissing, forskningsingenjör på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och projektledare för fotgängarsimulatorn.

Det är svårt att studera hur fotgängare fungerar tillsammans med andra trafikanter eller att pröva nya trafiklösningar där fotgängare ska vistas. I många fall är det inte genomförbart med hänsyn till säkerheten.

Varvar med MR

Fotgängarsimulatorn som finns i en VR-miljö på VTI gör det möjligt att uppleva vad användaren ser i den virtuella världen ur både fotgängarens och omgivningens perspektiv. Det finns även ett läge för MR, Mixed Reality, det vill säga där en video från en verklig miljö kombineras med den datorgenererade omgivningen.

Tekniken gör det möjligt att studera var i trafikmiljön som fotgängaren riktar sin uppmärksamhet. Ett exempel kan vara när en fotgängare ska gå över gatan samtidigt som en självkörande bil passerar och det är oklart för fotgängaren om bilen kommer att stanna.

EU:s BRAVE-projekt

Tekniken lämpar sig också för att undersöka olika sätt att utforma en trafikmiljö i ett tidigt skede i projekteringen. Den kan dessutom användas för att studera användargränssnitt i och mellan fordon och trafikanter.

Fotgängarsimulatorn kommer att användas i olika forskningsprojekt, både i Sverige och övriga EU.

– Vi planerar bland annat att använda simulatorn i ett försök under ett stort EU-projekt kallat BRAVE. Där undersöker vi bland annat på vilket sätt ett självkörande fordon ska köra och hur det ska signalera för att visa att det tänker stanna och släppa fram en fotgängare, säger Anders Lindström.

På sikt kommer fotgängarsimulatorn att byggas ihop med en cykelsimulator och simulatorerna för bil, buss och lastbil som finns hos VTI. Det kommer då att vara möjligt att gå, cykla och köra i samma miljö och på så sätt studera interaktionen mellan fordon och oskyddade trafikanter.

Källa: VTI

Senaste nytt

Trafikverkets 20 åtgärder

19 juni 2019

Trafikverket presenterar 20 insatser för ett mer automatiserat och smart vägtransportsystem. Åtgärderna ska genomföras under fem år och några av dem är autonoma bussar på landsväg samt snöskottande robotar.

Politiker utan AI-koll

19 juni 2019

AI-utvecklingen bidrar till en omfördelning av arbete där människors sysslor blir mer kognitivt krävande. Därför måste politiker ta ett helhetsgrepp kring framtidens arbetsmarknad och lärande. Det menar forskaren Joakim Wernberg i rapporten Människor, maskiner och framtidens arbete.

PTS nya uppdrag

18 juni 2019

Regeringen har gett Post- och telestyrelsen uppdraget att stödja och följa implementeringen av IPv6, det vill säga internetprotokoll version sex. Arbetet ska ske genom insatser riktade till myndigheter, kommuner och regioner.

It-chefens fasa

18 juni 2019

CIO:er och it-chefer blandas in för lite i verksamhetsstyrd it, de ser den största kompetensbristen på över tio år och de tror att 20 procent av jobben kommer försvinna på grund av automatisering. Det visar en ny undersökning från KPMG och Harvey Nash.

Ny standard för industrin

17 juni 2019

Standarden för it-säkerhet i industriella automationssystem har fått tre nya delar under juni månad. Det uppger SEK Svensk Elstandard. 

Fler svenska hubbar

17 juni 2019

Regeringen har gett Vinnova uppdraget att genomföra en förstudie om möjligheterna att etablera digitala innovationshubbar. Arbetet ska stärka Sveriges konkurrenskraft och är ett resultat av EU-kommissionen föreslagna program för ett digitalt Europa.