Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VR säkrar vita strecken

Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Nu kommer en VR-baserad fotgängarsimulator att ge svaren.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 mars 2019 digit

overgangsstalle.jpg

– Vi har utvecklat en fotgängarsimulator genom att använda modern VR-teknik och simulera trafiksituationer. Den ger oss möjligheter att studera fotgängare i olika situationer, säger Björn Blissing, forskningsingenjör på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och projektledare för fotgängarsimulatorn.

Det är svårt att studera hur fotgängare fungerar tillsammans med andra trafikanter eller att pröva nya trafiklösningar där fotgängare ska vistas. I många fall är det inte genomförbart med hänsyn till säkerheten.

Varvar med MR

Fotgängarsimulatorn som finns i en VR-miljö på VTI gör det möjligt att uppleva vad användaren ser i den virtuella världen ur både fotgängarens och omgivningens perspektiv. Det finns även ett läge för MR, Mixed Reality, det vill säga där en video från en verklig miljö kombineras med den datorgenererade omgivningen.

Tekniken gör det möjligt att studera var i trafikmiljön som fotgängaren riktar sin uppmärksamhet. Ett exempel kan vara när en fotgängare ska gå över gatan samtidigt som en självkörande bil passerar och det är oklart för fotgängaren om bilen kommer att stanna.

EU:s BRAVE-projekt

Tekniken lämpar sig också för att undersöka olika sätt att utforma en trafikmiljö i ett tidigt skede i projekteringen. Den kan dessutom användas för att studera användargränssnitt i och mellan fordon och trafikanter.

Fotgängarsimulatorn kommer att användas i olika forskningsprojekt, både i Sverige och övriga EU.

– Vi planerar bland annat att använda simulatorn i ett försök under ett stort EU-projekt kallat BRAVE. Där undersöker vi bland annat på vilket sätt ett självkörande fordon ska köra och hur det ska signalera för att visa att det tänker stanna och släppa fram en fotgängare, säger Anders Lindström.

På sikt kommer fotgängarsimulatorn att byggas ihop med en cykelsimulator och simulatorerna för bil, buss och lastbil som finns hos VTI. Det kommer då att vara möjligt att gå, cykla och köra i samma miljö och på så sätt studera interaktionen mellan fordon och oskyddade trafikanter.

Källa: VTI

Senaste nytt

Amazons framtid

3 december 2020

Om fyra år kan Amazon vara störst i Sverige och Norden. Det spår konsultfirman Boston Consulting Group.

Teams mot dåligt nät

2 december 2020

Snart kommer du att få meddelande som köas och videomöten med sämre bildkvalitet. Det är två lösningar som kommer under 2021 för att underlätta för den med dåligt internet.

App hittar solen

2 december 2020

Nu blir det lätt att hitta uteserveringen eller parken med extra många soltimmar. En ny app visar om platser ligger i skugga eller har solljus när solen står i olika lägen. 

Oklar visselblåsning

1 december 2020

Trots lagkrav har många bolag och kommuner ännu inte förberett funktioner för visselblåsning. Den nya lagen träder i kraft om ett år och enligt en ny undersökning vill drygt hälften av de tillfrågade att anmälningar inte hanteras av arbetsgivaren utan av en tredje part, till exempel en advokatbyrå.

Lantmäteriets rapport

1 december 2020

Digitaliserad fastighetsbildning kommer att ge positiva effekter när det gäller både kvalitet, kostnad och tid. Det framgår i en slutrapport som Lantmäteriet nu överlämnar till regeringen.

Hinder för AI-Sverige

30 november 2020

Fortfarande är AI framförallt en teknik för större svenska bolag. Under förra året stod tio svenska bolag för 65 procent av utveckling och forskning inom AI. Det visar en ny rapport från SCB.