Passar perfekt i 3D

skyltdocka-med-kompis.jpg

De flesta har väl stått i ett provrum och undrat om kläderna är måttade efter Snövits sju dvärgar. För e-handelskunder blir lösningen att beställa hem flera plagg och skicka tillbaka de som inte passar, vilket är ett växande miljöproblem. Avatarer och 3D öppnar nya möjligheter att hitta rätt storlekar.

– I min avhandling har jag visat på komplexiteten av att utvärdera passformen på plagg. Jag har kommit fram till att det är möjligt att med olika verktyg hjälpa tillverkarna att kunna erbjuda plagg som matchar målgruppen, säger Niina Hernández, vid Textilhögskolan, Högskolan i Borås.

Hela produktionskedjan

I höstas disputerade hon inom textil materialteknik med avhandlingen Does it really fit?: improve, find and evaluate garment fit. Här försöker Niina Hernández hitta nya metoder för att hitta kläder som passar. Bakom resultaten finns tre studier som angriper problemet på olika sätt och på olika nivåer i kedjan från tillverkning av ett plagg till att det når konsumenten.

– För produktutvecklaren är det bra att basera framtagning av god passform på siffror i en tidig del av processen. Där kan en tidig och grov anpassning göras för att matcha plaggens mått mot målgruppens mått.

Men det finns personer med mer unika kroppsformer, som inte kan finna god passform bland standardsortimentet.

– För dessa personer kan måttanpassade kläder vara ett alternativ. Utgångspunkten är vanliga plagg där produktionsunderlagen programmeras så att individuella anpassningar kan göras av mönstren som sedan går in i ett produktionsflöde och sedan levereras till konsumenten.

Mer rätt med body scanner

Att hitta rätt storlek på distans utan att kunna prova kan vålla problem. Det vanliga sättet att välja storlek är att gå efter en standardiserad måttabell som indirekt rekommenderar vilket storlek du skall köpa.

Niina Hernández provade även en metod där kunden scannades i en 3D body scanner och på så sätt fick hon fram en avatar.

– Då kunde vi visualisera olika storlekar på avataren och låta kunden välja vilken storlek denne trodde skulle passa. Sedan fick kunden testa fysiska plagg i samma storlekar och sedan analyserade jag hur väl dessa val samt deras passformsutvärderingar stämde överens. Det blev mer rätt än genom att endast gå på måtten, avslutar Niina Hernández.

Källa: Textilhögskolan, Högskolan i Borås

18 mars 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng