Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Passar perfekt i 3D

De flesta har väl stått i ett provrum och undrat om kläderna är måttade efter Snövits sju dvärgar. För e-handelskunder blir lösningen att beställa hem flera plagg och skicka tillbaka de som inte passar, vilket är ett växande miljöproblem. Avatarer och 3D öppnar nya möjligheter att hitta rätt storlekar.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 18 mars 2019 digit

skyltdocka-med-kompis.jpg

– I min avhandling har jag visat på komplexiteten av att utvärdera passformen på plagg. Jag har kommit fram till att det är möjligt att med olika verktyg hjälpa tillverkarna att kunna erbjuda plagg som matchar målgruppen, säger Niina Hernández, vid Textilhögskolan, Högskolan i Borås.

Hela produktionskedjan

I höstas disputerade hon inom textil materialteknik med avhandlingen Does it really fit?: improve, find and evaluate garment fit. Här försöker Niina Hernández hitta nya metoder för att hitta kläder som passar. Bakom resultaten finns tre studier som angriper problemet på olika sätt och på olika nivåer i kedjan från tillverkning av ett plagg till att det når konsumenten.

– För produktutvecklaren är det bra att basera framtagning av god passform på siffror i en tidig del av processen. Där kan en tidig och grov anpassning göras för att matcha plaggens mått mot målgruppens mått.

Men det finns personer med mer unika kroppsformer, som inte kan finna god passform bland standardsortimentet.

– För dessa personer kan måttanpassade kläder vara ett alternativ. Utgångspunkten är vanliga plagg där produktionsunderlagen programmeras så att individuella anpassningar kan göras av mönstren som sedan går in i ett produktionsflöde och sedan levereras till konsumenten.

Mer rätt med body scanner

Att hitta rätt storlek på distans utan att kunna prova kan vålla problem. Det vanliga sättet att välja storlek är att gå efter en standardiserad måttabell som indirekt rekommenderar vilket storlek du skall köpa.

Niina Hernández provade även en metod där kunden scannades i en 3D body scanner och på så sätt fick hon fram en avatar.

– Då kunde vi visualisera olika storlekar på avataren och låta kunden välja vilken storlek denne trodde skulle passa. Sedan fick kunden testa fysiska plagg i samma storlekar och sedan analyserade jag hur väl dessa val samt deras passformsutvärderingar stämde överens. Det blev mer rätt än genom att endast gå på måtten, avslutar Niina Hernández.

Källa: Textilhögskolan, Högskolan i Borås

Senaste nytt

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.

Kvantdator fixar flygrutt

21 januari 2021

Att låta en kvantdator lägga flygrutter skulle spara enorma mängder tid. Nu är forskare vid Chalmers tekniska högskola en lösning på spåren.

Fem hållbara tips

21 januari 2021

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Digitala kramar

20 januari 2021

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.

Bronsåldern i 3D

19 januari 2021

Nu kan du bli ägare till en bronsålderskniv och en exakt kopia av originalet som har hittats i Lugnarohögen i Laholm. Kniven är 3D-printad och är utvecklad i ett samarbetsprojekt mellan Fablab vid Högskolan i Halmstad och Laholms kommun.