Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkörande klädreturer

En smartare hantering av byten och returer kan bidra till att göra klädbranschen mer cirkulär. Kanske är självkörande bilar lösningen på det stora miljöproblem som i logistikbranschen kallas sista-milen-problemet. Målet är att det ska bli lättare att återanvända kläder istället för att köpa nya.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 november 2018 digit

kvinna håller fram kläder.jpg

Många klickar hem flera storlekar när de köper kläder på nätet och det resulterar i många returer. Nu ska forskare utveckla en självkörande bil som tar hand om returen hos kunden, från att hämta paketet till att köra det till postkontoret och posta det.

– Det handlar om att minska korta bilresor hit och dit i bytesprocessen som bara tar tid, skapar stress och generar avgaser. Med HUGO kan vi minska det här, rejält, säger Jonas Larsson, universitetslektor i textilt management på Textilhögskolan i Borås och projektledare, i ett pressmeddelande.

Stor andel utsläpp

Idag står den sista milen för nästan 25 procent av alla koldioxidutsläpp i den textila värdekedjan. Forskningsprojektet HUGO är ett sätt att ta sig an det som i logistikvärlden kallas för sista-milen-problemet. Idén med att kombinera en självkörande bil med begagnade kläder handlar om att minska trösklar. Lösningen ska också underlätta delning och uthyrning av kläder.

– Först drar arbetet igång med planering, informationsinhämtning, juridiska förutsättning och analyser av mjukvaror. Men redan om ett år ungefär kommer vi kunna genomföra tester med mjukvara, i en färdig prototyp, i en riktig miljö och med en riktig affärspartner i modebranschen.

Utöver HUGO driver Textilhögskolan ett antal projekt kring en mer cirkulär textil värdekedja.

Projektet är ett samarbete mellan företaget HUGO delivery, Textilhögskolan, Sport lala, Ericsson och Something Borrowed men koordineras av Textilhögskolan och finansierat av Vinnova. HUGO beräknas pågå till våren 2020.

Senaste nytt

It som dödar

15 november 2019

Dataintrång på sjukhus har en stor inverkan på patientvården och ökar dödligheten, även flera år efter en incident. Det visar en ny undersökning från Vanderbilt University och University of Central Florida.

Volvo lastar smart

15 november 2019

Volvo vill minska antalet transporter till Göteborgs innerstad. Målet är en minskning med 40 procent, vilket bland annat ska ske via digitala lösningar och omlastning i hubbar.

Industrin säkras

14 november 2019

När industrin blir beroende av smarta tekniska lösningar vill det till att säkerheten inte sätts på undantag. Därför lanserar säkerhetsföretaget Trend Micro två nya lösningar som riktar sig mot industrin.

Fjärrstyr med 5G

14 november 2019

Om virkeslaster kan fjärrstyras med hjälp av 5G skulle det innebära bättre arbetsmiljö och färre transporter. Nu ska SCA och Mittuniversitetet undersöka om lossning och lastning kan ske på distans.

Årets kommun

13 november 2019

Sveriges Digitaliseringskommun 2019 är Lidingö stad. I juryns motivering står bland annat att vinnaren når resultat på riktigt, höjer service och kvalitet samtidigt som de lyckas spara in på klimat och skattemedel.

Volvo Cars spårar kobolt

13 november 2019

Volvo Cars ska med blockkedjeteknik spåra mineralen kobolt, som bland annat används i batterier. Med hjälp av tekniken hoppas bolaget kunna sluta använda kobolt från konfliktområden och där det förekommer barnarbete.