Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkörande klädreturer

En smartare hantering av byten och returer kan bidra till att göra klädbranschen mer cirkulär. Kanske är självkörande bilar lösningen på det stora miljöproblem som i logistikbranschen kallas sista-milen-problemet. Målet är att det ska bli lättare att återanvända kläder istället för att köpa nya.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 november 2018 digit

kvinna håller fram kläder.jpg

Många klickar hem flera storlekar när de köper kläder på nätet och det resulterar i många returer. Nu ska forskare utveckla en självkörande bil som tar hand om returen hos kunden, från att hämta paketet till att köra det till postkontoret och posta det.

– Det handlar om att minska korta bilresor hit och dit i bytesprocessen som bara tar tid, skapar stress och generar avgaser. Med HUGO kan vi minska det här, rejält, säger Jonas Larsson, universitetslektor i textilt management på Textilhögskolan i Borås och projektledare, i ett pressmeddelande.

Stor andel utsläpp

Idag står den sista milen för nästan 25 procent av alla koldioxidutsläpp i den textila värdekedjan. Forskningsprojektet HUGO är ett sätt att ta sig an det som i logistikvärlden kallas för sista-milen-problemet. Idén med att kombinera en självkörande bil med begagnade kläder handlar om att minska trösklar. Lösningen ska också underlätta delning och uthyrning av kläder.

– Först drar arbetet igång med planering, informationsinhämtning, juridiska förutsättning och analyser av mjukvaror. Men redan om ett år ungefär kommer vi kunna genomföra tester med mjukvara, i en färdig prototyp, i en riktig miljö och med en riktig affärspartner i modebranschen.

Utöver HUGO driver Textilhögskolan ett antal projekt kring en mer cirkulär textil värdekedja.

Projektet är ett samarbete mellan företaget HUGO delivery, Textilhögskolan, Sport lala, Ericsson och Something Borrowed men koordineras av Textilhögskolan och finansierat av Vinnova. HUGO beräknas pågå till våren 2020.

Senaste nytt

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker och de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.

Världens snabbaste sensor

17 april 2019

En optisk nanosensor inkapslad i ett plastmaterial kan vara lösningen för framtidens vätgasbilar. Det är forskare vid Chalmers tekniska högskola som har tagit fram sensorn som även efterfrågas av elnätsbranschen, kemi- och kärnkraftsindustrin och även ska kunna bidra till förbättrad medicinsk diagnostik.

Lärande i Sverige nomineras

17 april 2019

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

Gartner om VR-trenden

16 april 2019

Hela 100 miljoner konsumenter kommer att shoppa via AR och VR i butik eller online redan under nästa år. Inte minst kommer implementeringen av 5G-nätet att bidra till den snabba utvecklingen. Det skriver Gartner i sin rapport. 

Första 3D-hjärtat

16 april 2019

För första gången har ett intakt hjärta skrivits ut med en 3D-skrivare. Forskarnas förhoppning är att resultaten ska bidra till att 3D-utskrivna organ kan användas i praktiken inom 10 år.