Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkörande klädreturer

En smartare hantering av byten och returer kan bidra till att göra klädbranschen mer cirkulär. Kanske är självkörande bilar lösningen på det stora miljöproblem som i logistikbranschen kallas sista-milen-problemet. Målet är att det ska bli lättare att återanvända kläder istället för att köpa nya.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 november 2018 digit

kvinna håller fram kläder.jpg

Många klickar hem flera storlekar när de köper kläder på nätet och det resulterar i många returer. Nu ska forskare utveckla en självkörande bil som tar hand om returen hos kunden, från att hämta paketet till att köra det till postkontoret och posta det.

– Det handlar om att minska korta bilresor hit och dit i bytesprocessen som bara tar tid, skapar stress och generar avgaser. Med HUGO kan vi minska det här, rejält, säger Jonas Larsson, universitetslektor i textilt management på Textilhögskolan i Borås och projektledare, i ett pressmeddelande.

Stor andel utsläpp

Idag står den sista milen för nästan 25 procent av alla koldioxidutsläpp i den textila värdekedjan. Forskningsprojektet HUGO är ett sätt att ta sig an det som i logistikvärlden kallas för sista-milen-problemet. Idén med att kombinera en självkörande bil med begagnade kläder handlar om att minska trösklar. Lösningen ska också underlätta delning och uthyrning av kläder.

– Först drar arbetet igång med planering, informationsinhämtning, juridiska förutsättning och analyser av mjukvaror. Men redan om ett år ungefär kommer vi kunna genomföra tester med mjukvara, i en färdig prototyp, i en riktig miljö och med en riktig affärspartner i modebranschen.

Utöver HUGO driver Textilhögskolan ett antal projekt kring en mer cirkulär textil värdekedja.

Projektet är ett samarbete mellan företaget HUGO delivery, Textilhögskolan, Sport lala, Ericsson och Something Borrowed men koordineras av Textilhögskolan och finansierat av Vinnova. HUGO beräknas pågå till våren 2020.

Senaste nytt

Dataskydd vid forskning

17 september 2019

För att göra det lättare att tackla forskningsfusk lägger regeringen fram en preposition om att göra det möjligt att behandla personuppgifter vid hantering av oredlighet i forskning.

KTH utbildar cybersoldater

17 september 2019

Varje dag sker hundratals cyberattacker mot svenska myndigheter. Attackerna är ett hot mot rikets säkerhet och det öppna, demokratiska samhället. Nu utbildar KTH framtidens cybersoldater i samarbete med Försvarsmakten.

Sveriges digitala mognad

16 september 2019

Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

Stressa ned med AI

16 september 2019

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

I tid med big data

13 september 2019

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.

AI på Sveriges to-do

13 september 2019

Data som resurs och en kartläggning av AI-användningen är två av en handfull nya regeringsuppdrag som presenteras i ljuset av OECD:s genomlysning av Sveriges digitaliseringspolitik.