Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ögonscanning i Örebro

Friskolan Fyren Ekalmen utanför Örebro har scannat av 250 elevers ögonrörelser med hjälp av eye tracking och AI. Det har sparat både tid och pengar samtidigt som de fått en bättre självkänsla bland sina elever. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 14 mars 2019 it i skolan

skola-lexplore-960640.jpg

 Om en elev inte kan ett mattetal så syns det direkt, men så behöver inte fallet vara med läsning. Det händer att pedagoger funderar över vad som hade hänt om skolan hade upptäckt och kunnat hjälpt elever med läsning i yngre åldrar. Här vill vi göra vårt allra bästa för eleverna, och nu finns även tekniken för detta, säger Hanna Rådehed, skolledare och lärare på Fyren Ekalmen. 

Fyren Ekalmen grundades 2012 med visionen att vara en skola för att rusta eleverna för framtiden och försöka ta tillvara på nya metoder och teknik. Några år senare fick Hanna Rådehed och hennes kollegor höra talas om Lexplore, ett verktyg för att upptäcka tendenser till lässvårigheter samt dyslexi.

 Då trodde vi att det skulle vara ett väldigt krångligt verktyg som kräver avancerade specialkompetenser, men det är faktiskt väldigt enkelt. Först kom det några personer från företaget till skolan och informerade oss och lite senare scannade en av dem av eleverna. Året efter skapades en ny tjänst där man kunde köpa in utrustningen och utbilda sig själv på tekniken. Så nu kör jag och ytterligare en svenskalärare scanningen på skolan. 

I tjänsten köper man även in antal screeningtillfällen och antal elever. På en dag kan man hinna med upp till femtio elever där varje elev tar ca två minuter var, och under de senaste två åren har Fyren Ekalmen scannat av 250 elever på skolan.

AI scannar av

Rent tekniskt går det till så att verktyget med hjälp av eye tracking och AI scannar av ögonrörelser på elever när de läser. På så sätt kan man bedöma om de har väldigt god läsförmåga, om det finns små indikationer på att något är fel eller om det finns starka indikationer på lässvårigheter. Efter det kan passande hjälp sättas in för att främja läsandet hos alla elever. De som är väldigt duktiga på att läsa kan få svårare böcker för att de inte ska tröttna, och elever som uppvisar problem

Dels är det skönt för barnet som får en bättre självkänsla och dels underlättar det även för familjen och för oss som skola.

Hanna Rådehed

kan få extra hjälp tidigt.

 Efter senaste testet så satte vi in intensivträning med eget material och från Lexplore för de elever som låg under medel. Vi tog också kontakt med föräldrarna och bad dem träna hemma. Av de sexton elever, i en årskull på 50 barn, som uppvisade bekymmer vid första testet så var det bara fyra stycken kvar efter det andra testet en månad senare. Så det går att få ett helt annat resultat med intensiv träning på kort tid.

Strategier för att dölja

Om skolbarn inte får hjälp i tid kan det hända att de utvecklar olika slags strategier för att dölja sina läs- och skrivsvårigheter, och det kan vara svårt för lärare att förstå och upptäcka vad det beror på. Nu kan det istället upptäckas direkt och rätt hjälp kan sättas in.

 Det skapar också en acceptans för eleven med att det här behöver vi jobba vidare med. Det behöver inte bli ett problem. Dels är det skönt för barnet som får en bättre självkänsla och dels underlättar det även för familjen och för oss som skola att förstå och hjälpa.

Finns det någon ROI i produkten?

 Absolut, kostnaden för att senare i elevens skoltid sätta in extra stöd och jobba med specialpedagoger och kuratorer blir jättehöga i längden. Att lyssna på när alla barn läser tar också tid, men nu sitter vi bara två minuter med eleverna och får ett resultat. Det sparar både tid och pengar.

 Men den största fördelen är självklart den rent mänskliga; att vi får elever som går ur skolan och känner att de duger, med eller utan lässvårigheter. Jag kan inte förstå varför inte alla skolor investerar i en sådan här tjänst, den gynnar på så många olika sätt, både mänskligt och ekonomiskt.

Rekommenderad läsning

orebro-slott.jpg

Storsatsning på AI

11 feb 2019 it i skolan

Örebro universitet lanserar tre kurser inom AI som riktar sig mot yrkesverksamma. Initiativet ska främja det livslånga lärandet.

konstnärligt picassoliknande verk med bland annat ett öga.jpg

Skolan med ansiktsigenkänning

19 feb 2019 digit

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå använder ansiktsigenkänning för att spara tid vid närvarokontroll av eleverna. Förhoppningen är att gå vidare med tekniken i större skala och därmed frigöra mer tid för lärarna att fokusera på undervisningen.

elva bruna ägg och ett vitt i en kartong.jpg video

Tolv sätt att bli smart

18 feb 2019 it i skolan

Allt från informationssäkerhet till omställningen till industri 4.0. Det är några av områdena där företag känner att de behöver förstärka sin kompetens. För att möta det behovet lanserar Rise tillsammans med Tillväxtverket tolv kurser riktad mot små och stora företag.

flicka-som-gor-snoangel.jpg video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Så funkar Powerapps i skolan

8 feb 2019 it i skolan

Inför utmaningen att erbjuda kommunens lågstadielärare ett enkelt verktyg för Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matematik föll valet på Microsoft Powerapps. Idag används den unika appen i nio skolor i Karlstad och den tar 15 minuter att lära sig.

face trump22.jpg video

Obligatorisk närvaro

25 jan 2019 it i skolan

Lärare, rektorer och andra som möter barn och elever i jobbet behöver vara på sociala medier. Inte minst för barnens bästa, men också för att ha koll. Det menar Niklas Myhr, professor i socaial medier, som just nu är anlitad av prins Albert i Monaco.

närbild på en sked i en ruktsallad med äpple och jordgubb.jpg video

Rektorns Guldäpplerecept

5 feb 2019 it i skolan

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

tom gunga i förgrunden med barn på gunga i bakgrunden.jpg video

När lärare lär lärare

20 mar 2019 it i skolan

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

glada barn på rad.jpg video

SKL:s plan snart klar

11 mar 2019 it i skolan

Inom kort lämnas handlingsplanen för skolans digitalisering till regeringen. För att lyckas med det kommande arbetet krävs att skolans aktörer inte bara pekar på varandra utan tar ansvar och samarbetar.

tjej-med-skinnjacka.jpg video

Dålig koll på källkritik

6 mar 2019 it i skolan

Fortfarande brister skolorna i undervisning i källkritik, inte minst kring hur algoritmer fungerar. Det visar Internetstiftelsens studie inom området. I Upplands Bro är digital källkritik ett viktigt ämne men också svårt då utvecklingen går snabbt.