Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Teknik för nationella prov

Datorer eller surfplattor med tangentbord till alla elever som gör ett nationellt prov, en skärmstorlek på minst 9,6 tum och en internetuppkoppling som klarar att alla elever gör provet samtidigt. Nu har Skolverket bestämt de tekniska förutsättningarna för digitala nationella prov.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 31 januari 2019 it i skolan

penna-med-knut-pa.jpg

– Det kan tyckas vara långt kvar till de digitala proven införs, men teknikfrågan behöver hanteras nu av skolor och kommuner eftersom investeringar tar tid. En del skolor har redan idag vad som behövs medan andra skolor har stora investeringsbehov, säger Karin Hector-Stahre, projektledare för digitaliseringen av nationella prov på Skolverket, i ett pressmeddelande.

Digitala nationella prov införs 2022 men innebär inte att dagens pappersprov överförs till digital form. Proven kommer i stället utformas på ett nytt sätt och ska göras via en webblösning som Skolverket tar fram.

Skolverkets tekniska krav

Följande tekniska förutsättningar behöver vara på plats i skolorna när de digitala proven införs:

  • En stabil internetuppkoppling som är dimensionerad för att alla elever i en årskurs eller gymnasiekurs ska kunna göra proven som bland annat innehåller ljud- och filmmaterial.
  • Skolan ska ha tillräckligt många datorer, bärbara eller stationära, eller surfplattor så att alla elever i en årskurs eller gymnasiekurs kan genomföra proven samtidigt.
  • De operativsystem som kan användas är Windows, iOS, MacOS, Android och Chrome OS.
  • Surfplattor ska ha en skärmstorlek på minst 9,6 tum.
  • Externa tangentbord ska användas av elever som använder surfplattor.
  • Datorerna och surfplattorna ska ha en skärmupplösning på minst 1366 x 768.
  • Hörlurar ska finnas för att kunna användas i prov som innehåller ljudmaterial.
  • Datorerna eller surfplattorna ska ha någon av de vanligaste webbläsarna installerad. Webbläsaren ska ha den senaste tillgängliga uppdateringen.
  • Skolorna behöver ha en säker tjänst för identitetshantering för inloggning till proven.

Källa: Skolverket

Vägledning på väg

För skolorna innebär det ett annat arbetssätt med proven men Skolverket tar fram vägledning och stöd för införandet.

– Vi vet att beredskapen på skolorna ser olika ut idag. Det handlar inte bara om teknik utan även om digital kompetens hos lärare och elever för att kunna genomföra proven. Det är också en mycket viktig pusselbit, avslutar Karin Hector-Stahre.

Senaste nytt

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker, och av de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.