Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skolan med ansiktsigenkänning

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå använder ansiktsigenkänning för att spara tid vid närvarokontroll av eleverna. Förhoppningen är att gå vidare med tekniken i större skala och därmed frigöra mer tid för lärarna att fokusera på undervisningen.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Sara Hedman 19 februari 2019 digit

konstnärligt picassoliknande verk med bland annat ett öga.jpg

– Ansiktsigenkänning skulle kunna spara tid motsvarande fem tjänster om året och det är lågt räknat. Det är både tidsbesparande och ger bättre flyt i lektionerna och uppskattas av såväl lärare som elever och föräldrar, säger Tommy Lindmark, it-strateg i Skellefteå kommun och en av rektorerna för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som precis har börjat med ansiktsigenkänning i närvarokontrollssyfte efter att ha avslutat en åtta veckor lång testperiod.

Tagg, mobil, kamera

Det är sedan länge välkänt inom lärarkåren att närvarokontroll av elever är något som kan ta onödig tid från lektionen. Eftersom man på Anderstorpsgymnasiet dessutom hade en del oönskat bortfall i närvaroregistreringen från lektionerna bestämde man sig för att undersöka möjligheterna till en mer effektiv registrering av eleverna.

Vi är oerhört ödmjuka och lyhörda inför elevernas integritet.

Tommy Lindmark

Efter mycket diskussioner med både lärare och elever landade man i tre alternativ som skulle testas under åtta veckor, nämligen en tagg som man blippade utanför klassrummen, en app på elevernas telefon, och ansiktsigenkänning.

– Taggarna funkade bra, men som vi misstänkte var det inte alltid eleverna hade med sig dessa till skolan. Appen utvecklade vi ett första stadium till Android, och det skulle bli dyrt utveckla det även till Iphones, som dessutom var den mest populära modellen. Ansiktsigenkänningstekniken var däremot både billig och uppskattad under de cirka tre av åtta veckorna vi testade den i en klass. Nu avvaktar vi beslut för att skala upp försöket, säger Tommy Lindmark.  

Enkel teknik

Tekniken som används är inte särskilt avancerad, och Tommy Lindmark beskriver kameran som en standardmodell i 2 000-kronorsklassen som går att hitta i traditionella elektronikbutiker.

Kameran sitter placerad innanför dörren i ett specifikt klassrum. När en elev går förbi riktar han eller hon sitt ansikte mot kameran och om en grön lampa blinkar till betyder det att eleven har registrerats. Sedan tidigare finns en sorts originalbild av varje elev intankad på kameran, med vilken eleverna jämförs, och där kameran letar efter förhållande mellan näsa, mun, och ögon för att göra en bedömning.

kameran i taket anderstorpsgymnasiet.jpg

Kameran som fotar av och närvarokollar eleverna. Bildmaterialet finns på ett slutet system och tas bort efterhand.

I det här pilotprojektet valde man att hålla systemet stängt och lärarna fick genomföra närvarokontroller som de gjort tidigare, för att sedan kunna jämföra lärarens lista med kamerans. Om Tommy Lindmark och hans kollegor väljer att gå vidare med tekniken i ytterligare ett steg kommer istället läraren i realtid kunna få uppdateringar.

Tanken är då att systemet ska sköta sig själv, och att föräldrarna kommer få ett sms om eleverna inte har dykt upp till lektionen. Men efter varje registreringstillfälle raderas bilderna som tagits på eleverna.

tommy lindmark samtalar med elever.jpg

Tommy Lindmark, en av rektorerna på Anderstorpsgymnasiet

– Vi är oerhört ödmjuka och lyhörda inför elevernas integritet, och vi och de ska känna sig säkra på att material tas bort kontinuerligt. Allt har och ska skötas juridiskt korrekt och med säkerhets som högsta prioritet. Det behövs minst en pilot till innan vi går live, och vi välkomnar den debatt som uppstår när man testar sådana här nya saker. Och vi måste våga testa, annars finns risken att vi blir omsprungna av resten av världen, säger Tommy Lindmark.

Rekommenderad läsning

orebro-slott.jpg

Storsatsning på AI

11 feb 2019 it i skolan

Örebro universitet lanserar tre kurser inom AI som riktar sig mot yrkesverksamma. Initiativet ska främja det livslånga lärandet.

skola-lexplore-960640.jpg

Ögonscanning i Örebro

14 mar 2019 it i skolan

Friskolan Fyren Ekalmen utanför Örebro har scannat av 250 elevers ögonrörelser med hjälp av eye tracking och AI. Det har sparat både tid och pengar samtidigt som de fått en bättre självkänsla bland sina elever. 

kvinnoansikte.jpg

Nu granskas ansiktsigenkänning

21 feb 2019 säkerhet

Datainspektionen har bestämt sig för att granska Skellefteåskolan Anderstorpsgymnasiets sätt att med hjälp av ansiktsigenkänning kontrollera lektionsnärvaro för elever. Något som skolans rektor ser positivt på. 

skola-960640.jpg

Lärande i Sverige nomineras

17 apr 2019 it i skolan

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

student-960640.jpg

Skolverket provar proven

15 maj 2019 it i skolan

Om tre år införs digitala nationella prov och Skolverket arbetar intensivt med förberedelserna. Snart träffas de 100 skolor från hela Sverige som deltar i försöksverksamheten och den tekniska infrastrukturen för proven ligger högt på dagordningen.

tre-halvatna-applen.jpg

Skolans nya stress

19 mar 2019 it i skolan

Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.

tjej står med hvuudet in i en griffeltavla med mattetal.jpg

SKL:s plan till regeringen

18 mar 2019 it i skolan

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

rygga-med-skolsaker.jpg

Hallands digitala skola

28 mar 2019 it i skolan

Med projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan, vill högskolan i Halmstad skapa ett brett samarbete mellan akademi och sju kommuner med avstamp i handlingsplanen för skolans nationella digitaliseringsstrategi som just presenterats för regeringen.

mobiler-i-skolan.jpg

Viktigaste lärverktyget

5 mar 2019 it i skolan

Mobiltelefonen kan bli ett viktigt verktyg när gymnasieskolor använder it som stöd i undervisningen. Detta menar Jörgen Holmberg från Högskolan i Gävle som under två års tid forskat inom området.