Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ledningens stora it-miss

Mer än varannan it-chef tycker att företagsledningen brister i sina kunskaper om risker och potential med it. Dessutom upplever en av tre att det är svårt att få ledningens stöd för digitala förändringar. En förklaring kan vara att man inte har en plats i ledningsgruppen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 29 mars 2019 ledarskap

struts-med-huvudet-i-sanden.jpg

– Statistiken tyder på att det finns ledningsgrupper som verkar ha svårt att ta tillvara på it-avdelningarnas kompetens. En orsak till detta kan vara att det finns en bristande kommunikation mellan dem, säger Mats Ericson, Sverigechef på Citrix.

– Idag är alla företag digitala och om inte it-avdelningen involveras i företagets affärsutveckling är det omöjligt att lyckas med den digitala resan.

Enligt undersökningen anser 54 procent av it-cheferna att företaget och ledningen har en bristfällig uppfattning av potential, risker och utmaningar med it.

Än fler, 56 procent, anser att deras nuvarande arbetsplats inte är tillräckligt innovativ när det kommer till digitalisering. Undersökningen visar också att 59 procent av it-cheferna inte sitter med i ledningsgruppen.

Stort företag, stort problem

En av tre, 34 procent, tycker att det är svårt att få ledningens stöd för att göra digitala förändringar och investera i it.

Bland it-cheferna på företag med fler än 500 anställda är problemet extra stort och 75 procent ser samma utmaning. Nästan samtliga it-chefer, 97 procent, tycker att ledningen ser it-avdelningen som en supportverksamhet.

Om inte it-avdelningen involveras i företagets affärsutveckling är det omöjligt att lyckas med den digitala resan.

– Att så få it-chefer är en del av företagsledningen kan vara en del av förklaringen till uppfattningen att it-frågorna inte tas på största allvar. För att företaget ska fortsätta att vara konkurrenskraftiga och möta de alltmer förändrade behoven behöver it-chefen ges möjlighet att vara en katalysator för att driva på den digitala transformationen, avslutar Mats Ericson.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo under januari 2019. Totalt intervjuades 115 personer via telefon inom målgruppen it-chef/CIO, 105 av dessa slutförde undersökningen.

Källa: Citrix

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

App hittar alzheimer

26 februari 2021

Karolinska universitetssjukhuset har varit med och utvecklat ett verktyg en app för snabbare demens- och alzheimer-diagnostik. Förhoppningen är att upptäcka sjukdomsförloppet tidigare.  

Boom för robotar

26 februari 2021

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.

AI bättre än en student

25 februari 2021

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

126 000 hot/minut

25 februari 2021

Under 2020 skedde 62,6 miljarder cyberhot, det vill säga 126 000 hot per minut. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019 som bland annat beror på att många har arbetat hemifrån och att hemmanätverken inte håller tillräcklig säkerhetsnivå.

Nyheter i Word

25 februari 2021

Snart kommer en AI att föreslå vilket ord du ska skriva när du arbetar i Word och Outlook. Funktionen finns sedan tidigare hos Google och nu gör Microsoft en AI-lansering.

Tysta attacker

24 februari 2021

Bedragare tenderar att gå från storskaliga attacker mot företag till mindre bedrägerier som drabbar många. Små, tysta attacker går lättare under radarn och de som drabbas kanske inte ens upptäcker förlusten.