Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny roll för it-chef

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 14 februari 2019 ledarskap

kungakrona-i-guld.jpg

Världens företag har sedan 2015 ökat sina it-budgetar och trenden omfattar både privat och offentlig verksamhet. Den främsta anledningen är omställningen med att digitalisera verksamheten. Men i takt med att alla organisationer ställer om sitt sätt att arbeta förändras också it-chefens roll.

– Efter millennieskiftet stod it-chefen på topp i organisationerna med stor makt att påverka i vilken riktning organisationerna skulle gå. Men sedan dess har vi sett en minskning i möjligheten att ha inflytande och ta beslut, samtidigt som yrkesrollen gått från specialist till generalist, säger Johan Magnusson, docent vid institutionen för tillämpad it vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Risk för konflikter

Johan Magnussons forskning visar att rollen som CIO, chief information officer, i allt högre grad ersätts med det som kallas CDO, chief digital officer, där den senare anses nödvändig för att ta tillvara digitaliseringens fulla potential med fokus på affärsverksamhet. CIO:s har fått släppa kontrollen över omställningen till förmån för CDO:s vilket kan leda till konflikter och maktkamp kring olika beslut.

Å andra sidan behövs fortfarande en it-ansvarig inom alla större organisationer, så jobbet kommer inte att försvinna. Men den strategiskt viktiga framåtblicken får mer och mer lämnas över till CDO:s, likaså en på förhand given plats i organisationens ledningsgrupp och prestigen som kommer med den.

Digitaliseringen för med sig nya utmaningar, och här har it-chefen tappat initiativet.

johan magnusson , docent vid göteborgs universitet

Nya utmaningar

Vad som händer i framtiden med den traditionella it-chefens roll är tydligt, enligt de chefer som intervjuats i studien.

– Den traditionella it-chefen har fastnat i ett defensivt arbetssätt som prioriterar besparingar. Digitaliseringen för med sig nya utmaningar, och här har it-chefen tappat initiativet, varpå man lämnar över den strategiska frågan till andra yrkesroller. Konsekvenserna av denna marginalisering blir en otydlighet gällande ansvar för digitalisering och i förlängningen en bristande digital förmåga för organisationen.

Johan Magnusson har i sin forskning intervjuat 19 it-chefer i organisationer med fler än 250 anställda. Åtta av de intervjuade arbetade inom offentlig sektor, elva inom privat sektor.

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.