Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Analog programmering lyfter förskolan

Med kommandon som 'sträck ut vänster arm' eller 'gå två trappsteg' blir programmering konkret och tillgängligt för förskolebarnen på Hisingen. När det är dags för riktiga robotar knäcker alla koden.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 20 december 2017 it i skolan

glad flicka malar.jpg

– Som många andra kände vi att det var svårt att få till ett bra arbetssätt för att lära barnen programmering. Vi jobbade mycket med Ipads som dokumentationsverktyg och för att upptäcka och utforska till exempel naturupplevelser, färger och mönster. På så sätt fungerade plattorna som IKT-verktyg i vardagen. Men vi stötte på olika problem, som konkurrens mellan barnen när de skulle dela platta, säger Liselott Hesselroth som är chef på Glöstorpsvägens förskola på Hisingen.

Den kommunala förskolan har fem avdelningar med cirka 95 barn och 20 personal. När en ny pedagog med stort it-intresse började förra året kom också en vändpunkt för förskolans arbete med programmering.

– Vi diskuterade olika alternativ för att göra ämnet mer tillgängligt. Programmering låter så tungt och allvarligt. Det var ett besök på en makerdag här i Göteborg som gav oss inspiration till analog programmering.

hesselroth_2.jpg

Liselott Hesselroth är chef på förskolan Glöstorpsvägen.

Annan typ av lärande

Förenklat innebär analog programmering att barnen turas om att ge varandra instruktioner om rörelser och aktiviteter. Till exempel ”sträck ut vänster arm” eller ”gå två trappsteg”. Något till synes enkelt som har fått stort genomslag på förskolan.

– När man upplever genom kroppen blir det en annan typ av lärande än om man bara använder ord. Arbetet med analog programmering har pågått inom ramen för ett projekt vi kallar Hjärtat som fokuserar på empati och känslor. Vi ser att det också gått som en röd tråd i programmeringen – barnen har tagit stort ansvar för övningarna och samarbetar på ett fint sätt.

Liselott Hesselroth berättar att det nya sättet att lära ut programmering påverkar personalen på flera sätt.

– Barnen programmerar personalen också, till exempel ute på skolgården. Inne på förskolan har vi använt golvet i ett rum och dragit upp rutor. Här kan barnen programmera varandra att flytta sig på ett visst sätt mellan rutor eller tillsammans skapa nivåskillnader med hjälp av kakelplattor och plankor. Vi har hela tiden varit noga med att använda begreppet ”programmering” på alla övningar.

Programmerad vardag

Barnen har också börjat tänka på programmering på ett nytt sätt.

– De upptäcker allt som är programmerat i vardagen, som diskmaskinen, och ser på den med nya ögon. Och det gör faktiskt vi i personalen också, säger Liselott Hesselroth och skrattar.

Att analog programmering gett en bra kunskapsgrund blev väldigt tydligt när barnen efter några månader fick jobba vidare med varsin Blue-Bot.

– Jag hade beställt en klassuppsättning innan vi började med analog programmering och när vi kände att nu var barnen redo för nya utmaningar låg de redo att ta fram. Det var fantastiskt att se att barnen knäckte den direkt tack vare sina erfarenheter av programmering.

Nu arbetar förskolan vidare med sina erfarenheter av analog programmering i fler avdelningar och med yngre barn än de 5-åringar som var först ut. Liselott Hesselroth rekommenderar arbetssättet för andra förskolor.

– För oss har det varit en vändpunkt och mitt tips till andra är att börja med det enkla som vi gjorde och ta in tekniken sedan. Barnen har också mycket att lära oss – som att inte vara rädda för det vi inte kan utan våga prova.

Rekommenderad läsning

skymning_vid hisingen.jpg

Grönt datacenter i Göteborg

16 jan 2018 digit

Ett klimatsmart datacenter ska möta den ökande efterfrågan på lokaler för fysiska servrar och annan utrustning i Göteborg.

lindex-winter-party-collection-47_2.jpg

Virtuella provrum lyfter Lindex

16 okt 2017 digit

Kortare time to market med virtuella provrum för att kunna jobba med mode via videolänk mellan Asien och Sverige, och nära samarbeten mellan designers över stora geografiska avstånd är några resultat av Lindex digitalisering. Samtidigt utvecklas det fysiska mötet i butiken.

AdobeStock_114038216_2.jpg

Stopp för nättroll

8 dec 2017 it i skolan

Snabbheten i sociala medier eller bristande empati i skydd av skärmen? Det finns flera förklaringar till näthat mellan skolelever. På Brunnsboskolan i Göteborg är en attitydförändring på nätet med hjälp av normkritik en del av svenskundervisningen.

Modell mot guld.jpg

En bild ljuger alltid

10 jan 2018 it i skolan

Idag drivs sociala medier i allt högre grad av bilder och filmer som formar vår världsbild. På Nordlyckeskolan är källkritik ur ett bildperspektiv en självklar del av undervisningen.

metoo hack i göteborg med initiativtagarna framför en spårvagn.jpg

Metoo-hackaton i Göteborg

11 jan 2018 digit

I februari arrangeras #MeToo Hack i Göteborg. Målet är att skapa digitala verktyg som kan användas för att motverka sexuella övergrepp och trakasserier.

Pojke_med_platta.jpg

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

fruktWEBB.jpg video

Azure gör Apak agilt

17 okt 2017 digit

Familjeföretaget Apak levererar bland annat specialförpackningar till Volvo Cars och ICA och har vuxit snabbt det senaste året. Med knappt 70 medarbetare krävs en flexibel it och Azure och Windows 10 har hjälpt företaget att bli effektivt.

varbergWEBB.jpg video

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter.