Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Chattbot planterad

Plantagen tar hjälp av chattbotar för att attrahera rätt kandidater inför bolagets högsäsong, som startar i mars och pågår till och med augusti.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 6 februari 2019 digit

närbild på tullpaner i olika färger.jpg

– Vi vill att de som kommer i kontakt med oss i rekryteringar ska uppleva oss som mer moderna, fräscha och nytänkande. Ett sätt att göra det på är just genom denna chattbot-teknik, där kandidaterna får en omedelbar kontakt med oss via sin chattfunktion på sociala medier. På det sättet anpassar vi vår ansökningsprocess till kandidaternas vardagsbeteende i mobilen, Charlotte Wernros, Head of Group HR på Plantagen.

Plantagens målsättning inför sommaren är att anställa 250 personer till 40 olika orter runt om i landet. Därför har de inlett ett samarbete med Zmash, ett företag som arbetar med bland annat chattbotar.

Genom den nya tekniken så kan Plantagen ha digitala konversationer med kandidater direkt från rekryteringsannonser i sociala medier, utan att ett CV behöver skickas in först. På så sätt vill de skapa en förbättrad upplevelse för alla kandidater men även lära känna dem innan första mötet äger rum. Zmash och Plantagen tror att cirka 1 500 chattkonversationer kommer att ske på det nya sättet.

– Retailbranschen är snabbföränderlig och då måste våra övriga processer hänga med i den utvecklingen för att vi ska lyckas fortsätta vara en konkurrenskraftig och attraktiv arbetsgivare, säger Charlotte Wernros.

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.