Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI styr rutten

På Stena Line fortsätter innovationens flitiga lampa att lysa. Bolaget har börjat införa artificiell intelligens i både ruttplanering och prognoser och chattboten Stina är numera en kommunikationsplattform. Nästa steg är hypotesen The end game for digital transformation.

Text Fredrik Adolfsson Foto Stena Line 29 oktober 2018 digit

stena_line_960640.jpg (1)

Stena Line är ett av världens största färjerederier med 22 färjelinjer och 38 fartyg i Skandinavien och Storbritannien, 2017 reste drygt 7,4 miljoner passagerare med bolagets fartyg. Nu har Stena Line som första rederi introducerat artificiell intelligens som en del av fartygens ruttplanering. Ett pilotprojekt inleddes nyligen på Stena Scandinavica som trafikerar Göteborg-Kiel och slår det väl ut kan fler fartyg bli aktuella för AI. Inför varje rutt planeras hur fartygen ska färdas så miljövänligt som möjligt, ett arbete som tidigare har gjorts manuellt, men där nu AI kommer in i bilden.

– Människor har inte haft så mycket mer att gå efter än faktiska väderförhållanden, väderprognoser och hur mycket last man kommer ha. Mycket har handlat om besättningens erfarenhet. När vi nu tar hjälp av AI och machine learning kan algoritmer titta in i fler datakällor som strömförhållanden och kilowatt. Redan i första testet såg vi förbättringar när det gäller bränsleförbrukningen. Det innebär att det finns en potential för oss att minska vår påverkan på miljön och spara pengar.

– Påverkan på miljön är också en av de främsta anledningarna till satsningen, inte att göra båtarna i sig så autonoma som möjligt. I första hand ska man se detta som ytterligare ett beslutsstöd till kaptenerna ombord, säger Lars Carlsson, Head of Artificial Intelligence på Stena Line.

ML för passagerarprognoser

På Stena Line försöker man också att sätta prognoser på hur många passagerare båtarna kommer ha framöver. Att få fram manuella prognoser på 90 procents säkerhet där de kan se 30 dagar in i framtiden har tagit dem 60 år. Nu kan de med hjälp av machine learning få samma säkerhet eller högre 90 dagar in i framtiden, vilket skapar nya möjligheter och kan förändra hela företagets utveckling.

– När algoritmen blir ännu mer sofistikerad så tror jag att vi, bland annat genom lojalitetsprogram och historisk bokningsdata, kan förutse inte bara hur många som kommer vara ombord, utan även vilka som kommer vara det. Vet man det på ett ungefär så kan man förutse vad och hur mycket de kommer att köpa, vilket gör att vi kan lasta fartygen och butikerna på ett sätt som radikalt förbättrar leverantörskedjan, säger Amer Mohammed, Head of Digital Innovations på Stena Line. 

AI och automation är dock inte bara något som berör fartygen, utan något som kommer genomsyra hela verksamheten framöver. Stena Line har som mål att 2021 vara helt assisterat av AI. En del i det är deras satsning på Stina, som först kallades en chattbot men som nu istället ses som en omfattande kommunikationsplattform.

– Stina lär sig vad som sägs på hemsidan, i våra forum, i appen, på Facebook Messenger och när vi får in mejl. Oavsett i vilken kanal information eller frågor dyker upp så tar Stina in det och kan besvara det i chattform idag via Facebook Messenger och vår app Travel Mate och det är unikt. 

The end game for digital transformation

En annan del i arbetet är visionen och hypotesen The end game for digital transformation, som Amer Mohammed och Lars Carlsson tillsammans har byggt upp. Den ligger lite längre fram i tiden och är en spaning över hur framtidens bolag kommer att se ut, med utgångspunkt i sex olika nivåer, likt de som finns för självkörande fordon.

De flesta verksamheter är nu på steg noll, där människor utför alla uppgifter och affärsprocesser. I nästa nivå så utförs uppgifter och affärsprocesser med hjälp av strukturerad datainsamling, men människor gör alla beslut. På nivå två så kan AI hjälpa människor att fatta diverse beslut, och i nivå tre så kontrollerar AI helt uppgifter, affärsprocesser och fattar egna beslut. Men människor kan enkelt ingripa och övervaka dessa.

Vid nivå fyra så får AI själv komma på affärshypoteser, utan ingripanden från människan. I den sista delen, nivå fem, så kan AI generera och testa affärshypoteser över hela verksamheten samt göra ändringar live. Människan kan ingripa även här men förmodligen bara på en relativt enkel nivå. Amer Mohammed förtydligar dock att detta ligger längre fram i tiden.

– Om vi på Stena Line ska vara relevanta i framtiden så måste vi vara autonoma och helt assisterade av AI. Upplevelsen kommer att vara det enda sättet att tävla om kunderna på, så därför borde man automatisera bort allt som maskiner kan göra bättre. Därmed menar jag inte att vi ska sparka 6 000 personer, utan de ska istället lista ut nya sätt att tillföra värden för oss och för kunden. Det är framtidens melodi.

Rekommenderad läsning

vallmo-sadesfalt-960640.jpg

Lantmäteriet utvecklar EU-blockkedja

18 jan 2019 digit

Lantmäteriet är, som många vet, en myndighet som alltid försöker vara i digital framkant. Bland annat arbetar de mycket med AI och blockchain. Nu har arbetet fört Mats Snäll, chef för digital utveckling, in i EU:s projekt European Blockchain Partnership. 

folk går över ett övergångställe i en liten fixad cool bild.jpg
video

Första vågen av autonom lagring

23 maj 2018 digit

I takt med att behovet av AI, IoT och ML ökar så kommer även kraven på lagring att växa. Därför lanserar Dell EMC Powermax, som är en plattform som klarar att självläka och självoptimera och är den första nivån av autonom lagring. Det menar Jeff Boudreau, president storage på Dell EMC.

amer_2.jpg

Stena Line på kurs mot smartare service

27 jul 2017 digit

Med artificial super intelligence, ASI, förändras mänsklighetens livsvillkor i grunden. Eller vad sägs om att leva i 300 år? Stena Lines AI-guru Amer Mohammed förutspår förändringar som får steget från ånga till el att framstå som en bagatell.

personer.jpg

Ursäkta, vem är du?

16 jan 2019 digit

Har du problem med att känna igen och placera några av dina mer flyktiga kollegor? Eller kanske rent utav dina vänner? Du kan vara lugn, snart lanseras MyMe. 

bygghjälm och pappersrulle.jpg

Jobben som försvinner

3 apr 2019 digit

Hela 80 procent av all den manuella projektledningen som sker idag kommer 2030 att genomföras av artificiell intelligens. Det skriver Gartner i en ny rapport.

hjärna-ai-data960640.jpg

En AI vi förstår

23 apr 2019 digit

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

leksakståg på en träräls.jpg

Rambolls nya kollega

8 apr 2019 digit

Ramboll använder en algoritm för att underlätta arbetet vid upphandlingar. Arbetsfördelningen blir jämnare och i förlängningen kan alla parter vara mer trygga med att byggnationskraven uppfylls.

fin-rod-verktygslada.jpg

Västerbotten väljer AI

9 maj 2019 digit

För att öka kunskaperna hos regionala aktörer om AI och machine learning driver Region Västerbotten projektet Dhis, Data i det hållbara samhället. Förutom att erbjuda praktisk erfarenhet blir detta också grunden för att över tid kunna beställa AI-baserade lösningar till företag och komuner.

fartyg-vatten-ai.jpg

AI för rena hav

13 jun 2019 digit

Fujitsus AI-baserade tjänst VFO ska optimera bränsleförbrukningen till havs. Lösningen ska leda till minskade kostnader och mindre miljöpåverkan.