Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

voister paper - ibm digitala assistenter

En smartare it-nyhetssajt

Löfbergs kaffe med bot

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 29 januari 2019 digit

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg

Läs mer om digitala assistenter. Ladda ned Voister Paper och läs hur du tar nästa steg.

– De stora möjligheterna med digitala assistenter är också en av de största utmaningarna för utvecklingsarbetet. Rent praktiskt kan du koppla ihop alla affärssystem, men så här långt är mitt enskilt bästa råd till andra att lägga tid och eftertanke på att tydligt avgränsa användningsområdet, säger Mattias Kullstrand Inde, digital manager på Löfbergs som förbereder införandet av en chattbot för att avlasta delar av konsumentkontakt på webbplatsen lofbergs.se.

Omfattningen av frågor och svar, djupet i dialogen, som botten behöver för att vara både flexibel och korrekt är en omtumlande del av utvecklingsarbetet.

Mattias Kullstrand Inde , digital manager, Löfbergs

Nya tider, nya kaffevanor

Svensken konsumerar i snitt nio kilo kaffe per år och det ger oss en internationell silverplats efter Finland med tio kilo. Familjeföretaget Löfbergs i Karlstad har rostat, malt och sålt Sveriges nationaldryck sedan 1906. Idag utvecklar man nya typer av produkter för en ny generation kaffedrickare. Ett av målen med chattbotten är just att utveckla relationerna med den här viktiga målgruppen.

– Vi utvecklar en rad produkter för yngre konsumenter, som kalla kaffedrycker och koffeinvatten, och vill skapa en nära dialog om vad de tycker om produkterna, från kvaliteten till hur de rent praktiskt konsumerar kaffe i vardagen. Kanske vill kunderna dricka sitt kaffe på helt andra sätt än idag. Den här informationen kan över tid bidra till vår produkt-, informations- och tjänsteutveckling.

Den möjliga mängden värdefull kunskap leder till nästa utmaning för Löfbergs.

– I nästa steg kommer vi att analysera närmare hur vi samlar informationen i alla system på ett bra sätt, från kundmöten och andra kontaktytor till kundchatten, och den insamlingen är en annan viktig arbetsuppgift för botten. På så sätt öppnar den digitala assistenten för en betydligt mer utvecklad dialog med våra kunder i flera kanaler.

Utvecklad dialog

Förutom att definiera och avgränsa användningsområdet jobbar projektgruppen nu intensivt med att ta fram dataunderlag i form av befintlig FAQ, statistik över vanliga frågor till Konsumentkontakt, och annat relevant underlag för bottens träning. Dialogens komplexitet är en aha-upplevelse för Mattias Kullstrand Inde.

– Självklart har jag länge varit intresserad av och läst in mig på kognitiv AI. Men omfattningen av frågor och svar, djupet i dialogen, som botten behöver för att vara både flexibel och korrekt är en omtumlande del av utvecklingsarbetet. Här handlar det också om att hitta brytpunkten för när botten lämnar över till en mänsklig medarbetare.

Testa gratisverktyg

Botten har ännu inte fått ett namn men karaktären ska spegla Löfbergs varumärke.

Voister Paper

Läs mer om digitala assistenter. Ladda ned Voister Paper och läs hur du tar nästa steg.

– Den ska upplevas som vänlig, öppen och nyfiken men utan att ställa alltför många frågor med risken att upplevas som tjatig. Språket ska inte vara överdrivet ungdomligt även om vissa uttryck och chatten som en relativt snabb kommunikationsform ska kännas igen.

Har du fler råd till andra organisationer med planer på en digital assistent?

– Det finns en rad relativt enkla gratisverktyg för att utveckla bottar. Mitt förslag är att använda något eller några av dem för att lära känna och utveckla sin bild av AI-tekniken. Här är det också värdefullt att använda andra, befintliga chattbottar och fundera på deras styrkor och begränsningar, avslutar Mattias Kullstrand Inde.

Enligt tidplanen ska Löfbergs chattbot finnas på plats under våren 2019 och då vara testad och utvärderad av representanter för användarna.

 

 

Rekommenderad läsning

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper - ibm digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

fem-gafflar-med-kott.jpg

Köttbot månadens medarbetare

30 jan 2019 digit

För att fler konsumenter ska känna till fördelarna med svenskt, butiksstyckat kött testar City Gross nu en virtuell köttmästare. Därmed blir kedjan också först i den svenska dagligvaruhandeln med att använda en virtuell värd som interagerar med kunderna.

närbild på tullpaner i olika färger.jpg

Chattbot planterad

6 feb 2019 digit

Plantagen tar hjälp av chattbotar för att attrahera rätt kandidater inför bolagets högsäsong, som startar i mars och pågår till och med augusti.

tjej knyter rosa löpardojor.jpg

Så tränas en bot

12 sep 2019 digit

Tiden är mogen för att låta en digital AI-kollega sköta både interna och externa rutinfrågor. Men för det krävs en ansvarsfull implementering, transparens och tålamod att testa och testa och testa.

Aircraft-SAS-in-the-air-1400x932_2.jpg

AI får SAS att lyfta

28 maj 2018 ledarskap

AI och automatisering är SAS vapen i kampen om flygresenärerna. Snart kan en matkasse stå och vänta vid landningen på Arlanda och digitala assistenten Turi påminner om var du ska hämta den, berättar CIO Mattias Forsberg. 

chattbot-960640.jpg
Voister förklarar

Chattbot

3 okt 2019 Voister förklarar

Allt mer företag och organisationer använder chattbottar för att svara på frågor och beställa tjänster. De är än så länge vanligast inom e-handel och kundservice men i takt med att bottarna blir allt smartare får de allt fler arbetsuppgifter. Voister förklarar allt du behöver veta om chattbottar. 

ai-hybridprojekt-boras.jpg

Hållbar handel med AI

22 okt 2019 digit

Genom att kombinera AI med mänsklig erfarenhet vill forskare förändra dagens affärsmodeller och öka innovationen inom handeln. Vägen dit går via forskningsprojektet Digitala hybridsystem för innovation, som får två miljoner från Handelsrådet.

tre söta robotar städar mot gul bakgrund.jpg
video
Voister Paper - IBM RPA

Botten som lyfter kundtjänst

17 feb 2020 digit

Arbetet i kundernas CRM-system blev snabbt allt mer tidskrävande för Fastighetssnabben. IBM:s molnbaserade RPA-lösning ger mer tid till medarbetarna att ägna sig åt kunder och att genomföra förbättringar.

två robotar skakar hand.jpg

Två sidor av samma bot

19 mar 2020 digit

Kombinationen bra service och hög integritet är emellanåt svår att uppnå med digitala assistenter. Därför är det viktigt att själv kunna välja vilken information du vill dela med dig av. Det menar Sören Berglund, it-chef, Umeå universitet.