Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

voister paper digitala assistenter

En smartare it-nyhetssajt

Löfbergs kaffe med bot

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 29 januari 2019 digit

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg

Läs mer om digitala assistenter. Ladda ned Voister Paper och läs hur du tar nästa steg.

– De stora möjligheterna med digitala assistenter är också en av de största utmaningarna för utvecklingsarbetet. Rent praktiskt kan du koppla ihop alla affärssystem, men så här långt är mitt enskilt bästa råd till andra att lägga tid och eftertanke på att tydligt avgränsa användningsområdet, säger Mattias Kullstrand Inde, digital manager på Löfbergs som förbereder införandet av en chattbot för att avlasta delar av konsumentkontakt på webbplatsen lofbergs.se.

Omfattningen av frågor och svar, djupet i dialogen, som botten behöver för att vara både flexibel och korrekt är en omtumlande del av utvecklingsarbetet.

Mattias Kullstrand Inde , digital manager, Löfbergs

Nya tider, nya kaffevanor

Svensken konsumerar i snitt nio kilo kaffe per år och det ger oss en internationell silverplats efter Finland med tio kilo. Familjeföretaget Löfbergs i Karlstad har rostat, malt och sålt Sveriges nationaldryck sedan 1906. Idag utvecklar man nya typer av produkter för en ny generation kaffedrickare. Ett av målen med chattbotten är just att utveckla relationerna med den här viktiga målgruppen.

– Vi utvecklar en rad produkter för yngre konsumenter, som kalla kaffedrycker och koffeinvatten, och vill skapa en nära dialog om vad de tycker om produkterna, från kvaliteten till hur de rent praktiskt konsumerar kaffe i vardagen. Kanske vill kunderna dricka sitt kaffe på helt andra sätt än idag. Den här informationen kan över tid bidra till vår produkt-, informations- och tjänsteutveckling.

Den möjliga mängden värdefull kunskap leder till nästa utmaning för Löfbergs.

– I nästa steg kommer vi att analysera närmare hur vi samlar informationen i alla system på ett bra sätt, från kundmöten och andra kontaktytor till kundchatten, och den insamlingen är en annan viktig arbetsuppgift för botten. På så sätt öppnar den digitala assistenten för en betydligt mer utvecklad dialog med våra kunder i flera kanaler.

Utvecklad dialog

Förutom att definiera och avgränsa användningsområdet jobbar projektgruppen nu intensivt med att ta fram dataunderlag i form av befintlig FAQ, statistik över vanliga frågor till Konsumentkontakt, och annat relevant underlag för bottens träning. Dialogens komplexitet är en aha-upplevelse för Mattias Kullstrand Inde.

– Självklart har jag länge varit intresserad av och läst in mig på kognitiv AI. Men omfattningen av frågor och svar, djupet i dialogen, som botten behöver för att vara både flexibel och korrekt är en omtumlande del av utvecklingsarbetet. Här handlar det också om att hitta brytpunkten för när botten lämnar över till en mänsklig medarbetare.

Testa gratisverktyg

Botten har ännu inte fått ett namn men karaktären ska spegla Löfbergs varumärke.

Voister Paper

Läs mer om digitala assistenter. Ladda ned Voister Paper och läs hur du tar nästa steg.

– Den ska upplevas som vänlig, öppen och nyfiken men utan att ställa alltför många frågor med risken att upplevas som tjatig. Språket ska inte vara överdrivet ungdomligt även om vissa uttryck och chatten som en relativt snabb kommunikationsform ska kännas igen.

Har du fler råd till andra organisationer med planer på en digital assistent?

– Det finns en rad relativt enkla gratisverktyg för att utveckla bottar. Mitt förslag är att använda något eller några av dem för att lära känna och utveckla sin bild av AI-tekniken. Här är det också värdefullt att använda andra, befintliga chattbottar och fundera på deras styrkor och begränsningar, avslutar Mattias Kullstrand Inde.

Enligt tidplanen ska Löfbergs chattbot finnas på plats under våren 2019 och då vara testad och utvärderad av representanter för användarna.

 

 

Rekommenderad läsning

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

fem-gafflar-med-kott.jpg

Köttbot månadens medarbetare

30 jan 2019 digit

För att fler konsumenter ska känna till fördelarna med svenskt, butiksstyckat kött testar City Gross nu en virtuell köttmästare. Därmed blir kedjan också först i den svenska dagligvaruhandeln med att använda en virtuell värd som interagerar med kunderna.

närbild på tullpaner i olika färger.jpg

Chattbot planterad

6 feb 2019 digit

Plantagen tar hjälp av chattbotar för att attrahera rätt kandidater inför bolagets högsäsong, som startar i mars och pågår till och med augusti.

konfliktmineraler.jpg

Blockkedjor mot kobolt

22 jan 2019 digit

IBM, Ford och ett antal fler aktörer har skapat en pilot där man använder blockkedjor för att att få till ett ansvarsfullt handlande av kobolt.

chattbot-skapa-egen-eskilstuna.jpg
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Så gör du en chattbot i Azure

15 feb 2019 digit

Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.

industri-40-med-robotar.jpg

Konkurrenskraft 4.0

27 dec 2018 digit

För att möta den digitala utvecklingen och Industri 4.0 finns stora behov av att förnya och fördjupa kompetensen hos yrkesverksamma inom basindustrin. Nu ska högskolan i Gävle och Luleå tekniska universitet utveckla kurser för ett livslångt lärande som bidrar till Sveriges innovationsförmåga.

domarhamare på massa euro-sedlar.jpg

Googles saftiga bot

24 jan 2019 säkerhet

Den franska datainspektionen CNIL har beslutat att bötfälla Google på 512 miljoner kronor. Boten är det största beloppet hitills till ett företag som inte anses följa GDPR.

daft punk står på scen i ett bås.jpg

Svenskar i Amazons AI-tävling

16 feb 2018 digit

Amazon vill installera en bot som man kan prata med i sina smarta Echo-högtalare. För att hitta bästa möjliga program har de anordnat en tävling – där ett studentlag från KTH blir en av de tävlande.

tre-industrirobotar-packar-plockar.jpg

Så träffar du AI-eliten

13 feb 2018 digit

När ABB, Ericsson, Astra Zeneca och andra ledande företag diskuterade industrins möjligheter kring AI stod affärsmodeller och forskningens betydelse högt på agendan. Industrins dag var den första i en serie om fem som ordnas av WASP AI, Wallenberg Autonomous Systems and Software Program.