Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bäst på engelska

Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Ju mer tid de lägger på spel, desto större blir ordförrådet och det oavsett typ av dataspel visar en ny studie.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 februari 2019 it i skolan

tre-spelkonsoler-mot-gult.jpg

– Tidigare småskaliga studier, inte bara i Skandinavien, visar att de som spelar vanliga, kommersiella dataspel kan fler engelska ord än ungdomar som inte spelar. Detta bekräftas nu, men det kommer fram annat nytt. Studien visar att det faktiskt är speltiden som har störst betydelse för ordförrådet och inte själva typen av spel, samt att ju svårare ord, desto större blir skillnaden i ordkunskap till spelarnas fördel, säger Pia Sundqvist, docent i engelska och forskare vid Karlstads universitet och universitetet i Oslo, i ett pressmedelande.

136 olika spel

Studien genomfördes under tre år och omfattar drygt 1 069 niondeklassare runtom i Sverige. Eleverna fick göra två ordprov på engelska. I det ena testades deras produktiva ordkunskap, vilket innebar att de skulle kunna skriva rätt ord på engelska i en given mening. I det andra provet testades elevernas receptiva ordkunskap och då var uppgiften att para ihop ord på engelska med rätt förklaring på engelska. Eleverna fick dessutom besvara en enkät om hur de brukar använda engelska utanför skoltid, och här riktades vissa frågor specifikt in på vanor kring dataspel.

– De fick svara på frågor om hur de använder engelska utanför skolan, om de spelar dataspel på engelska, hur länge och vilken typ av spel de gillar. De fick lista sina favoritspel, totalt blev det 136 titlar från Anno 1404 till Zelda. Sedan kategoriserade jag alla spel enligt en modell som speglar omfattningen av den sociala interaktionen i ett spel, till exempel om man är ensam spelare, spelar med någon eller ett fåtal andra, eller om det rör sig om stora grupperingar i så kallade massively multiplayer online, MMO, games.

Nyanserat språk

Pia Sundqvist detaljstuderade testerna och såg att ordkunskapen sträckte sig utanför typiska speltermer och uttryck.

– Det är en vanlig missuppfattning att ungdomar som spelar dataspel bara blir bra på ord som är typiska i spelvärlden, men det är helt fel. Dataspelare tenderar att bli bra på alla möjliga sorters ord och uttryck! Proven innehåller mer eller mindre vanligt förekommande engelska ord, men ord som inte på något sätt är förknippade med enbart data- och tv-spel. Enda undantaget var möjligen ordet saturated, som betyder ungefär genomdränkt eller mättad. Det kan förekomma i spelvärlden, men det kan också vara ett ord man lärt sig från datorns inställningar för bilder, saturation.

Del av vardagen

I studien ingick även en mindre, kvalitativ undersökning med 16 elever som bland annat intervjuades om extramural engelska, det vill säga den engelska de möter utanför skolan. Pia Sundqvist samlade även in elevernas uppsatser från det nationella provet i engelska i nian, för att kartlägga användningen av avancerade och ovanliga ord och uttryck.

– Att spela dataspel är en avgörande faktor när det handlar om informellt lärande av engelska utanför skolan, när man får engelskan på köpet, så att säga. Men det är uppenbart att det inte är den enda aktiviteten som har betydelse. Allt detta får konsekvenser för undervisningen i skolan eftersom många ungdomar inte alls ser sig som learners, det vill säga som inlärare av engelska, utan som användare av engelska. Engelska är en helt naturlig del av dem själva och deras vardag, säger Pia Sundqvist.

 

 

 

Senaste nytt

Agent smittar 25 miljoner

18 juli 2019

Under täckmanteln att vara en Google-relaterad applikation misstänks den skadliga koden Agent Smith ha infekterat mobila enheter i bland annat Indien och USA. Attacken påminner om tidigare varianter som Gooligan och CopyCat och sker utan inblandning från användarna.

Drönare mot elfel

16 juli 2019

Ölands elledningar har undersökts av drönare och nu meddelar Eon att projektet har varit så framgångsrikt att bolaget planerar för att arbeta på ett liknande sätt i norra Sverige. 

Rekordköpet är klart

12 juli 2019

IBM har nu slutfört förvärvet av Red Hat för cirka 34 miljarder dollar, vilket är den dyraste mjukvaruaffären i historien. Transaktionen stängdes den 9 juli 2019.

Första 5G under jord

12 juli 2019

Telia, Boliden och Ericsson har byggt världens första 5G-nät under jord i Bolidens gruva i Kankberg. Nätet ska användas för att förfina lösningar för automatiserad och hållbar gruvdrift. 

E-kronans osäkra framtid

10 juli 2019

Nordeas chefsekonom Annika Winsth tycker att Riksbanken saknar beredskap i hur e-kronan skulle klara av ett krisläge. Vice riksbankschef Henry Ohlsson är inte lika bekymrad.

Nya i rådet

8 juli 2019

Nu har fem nya ledamöter utsetts till regeringens Digitaliseringsråd. Rådets roll är att vara konsulterande i regeringens arbete med digitaliseringspolitiken.