Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gamers inga enstöringar

Datorspelande ungdomar har lika många vänner i skolan som deras skolkompisar med andra intressen. Det visar två nya studier från Uppsala universitet. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 mars 2018 it i skolan

fyra-ungdomar-samlas-kring-en-platta.jpg

– Resultaten är både förvånande och förväntade, vi trodde nog att det skulle visa sig att spelare blir vänner med varandra. Det är en så pass viktig del av dagens ungdomskultur att något annat vore konstigt, där ungdomar förr kom samman av delad musiksmak är spel nu en viktig del av mediekonsumtionen. Däremot var vi mindre säkra på huruvida spelare skulle vara mindre sociala, eller alltså ha färre vänner i skolan. Den tidigare forskningen är begränsad här, säger forskaren Lina Eklund som tillsammans med forskaren Sara Roman undersökt hur datorspelande påverkar ungdomars vänskapsrelationer.

Läs mer: Guld i spelutveckling till Falun

Resultaten visar att gamers inte har färre vänner i skolan än deras skolkompisar som spelar lite eller inte alls. Studierna visar också att ungdomarna som identifierar sig som spelare gärna blir vänner med varandra. Med andra ord verkar datorspelande som gemensamt intresse leda till nya vänskaper.

Har koll

Ungdomarna i studien menar själva att i och med att de närmar sig vuxenlivet kan de begränsa och hanterar sitt spelande så att de kan prioritera annat som ungdomar generellt tycker är viktigt, till exempel vänner, sport eller skola.

Studien bygger på analys av alla ungdomar, 115 personer, som började i en ny gymnasieskola i en svensk storstad och hur deras sociala nätverk skapas och förändras under deras första år på gymnasiet samt tio djupintervjuer med datorspelande gymnasieungdomar.

Senaste nytt

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.

Appen för katten

20 november 2020

Nu finns det en app, som med hjälp av AI, översätter kattens läten. Än så länge finns 13 fraser i appens ordförråd, till exempel mata mig, jag är arg och lämna mig ifred.

Sämst på lösen

20 november 2020

Det verkar vara fortsatt svårt att komma på säkra lösenord. 123456 och 123456789 är de vanligaste lösenorden men de tar mindre än en sekund att knäcka. 

Googles djurskydd

19 november 2020

En nyutvecklad AI ska spåra tjuvskyttar i Kamerun. Genom att urskilja skottlossningar från andra ljud kan den hjälpa vakter att spåra illegal jakt. 

5G värt 260 biljoner

19 november 2020

5G kan dra in 31 000 miljarder dollar, ungefär 260 000 miljarder kronor, till it- och telekomindustrin fram till 2030. Det visar en ny studie från Ericsson.