Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gamers inga enstöringar

Datorspelande ungdomar har lika många vänner i skolan som deras skolkompisar med andra intressen. Det visar två nya studier från Uppsala universitet. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 mars 2018 it i skolan

fyra-ungdomar-samlas-kring-en-platta.jpg

– Resultaten är både förvånande och förväntade, vi trodde nog att det skulle visa sig att spelare blir vänner med varandra. Det är en så pass viktig del av dagens ungdomskultur att något annat vore konstigt, där ungdomar förr kom samman av delad musiksmak är spel nu en viktig del av mediekonsumtionen. Däremot var vi mindre säkra på huruvida spelare skulle vara mindre sociala, eller alltså ha färre vänner i skolan. Den tidigare forskningen är begränsad här, säger forskaren Lina Eklund som tillsammans med forskaren Sara Roman undersökt hur datorspelande påverkar ungdomars vänskapsrelationer.

Läs mer: Guld i spelutveckling till Falun

Resultaten visar att gamers inte har färre vänner i skolan än deras skolkompisar som spelar lite eller inte alls. Studierna visar också att ungdomarna som identifierar sig som spelare gärna blir vänner med varandra. Med andra ord verkar datorspelande som gemensamt intresse leda till nya vänskaper.

Har koll

Ungdomarna i studien menar själva att i och med att de närmar sig vuxenlivet kan de begränsa och hanterar sitt spelande så att de kan prioritera annat som ungdomar generellt tycker är viktigt, till exempel vänner, sport eller skola.

Studien bygger på analys av alla ungdomar, 115 personer, som började i en ny gymnasieskola i en svensk storstad och hur deras sociala nätverk skapas och förändras under deras första år på gymnasiet samt tio djupintervjuer med datorspelande gymnasieungdomar.

Senaste nytt

Enklare upphandla smart

17 oktober 2018

SKL-koncernens så kallade snabbspår för digitalisering gör det möjligt för kommuner att upphandla genom en förenklad upphandlingsprocess. Redan idag finns det två tjänster inom snabbspåret och fler är på gång.

6 av 10 offer för cyberbrott

17 oktober 2018

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Ny spinn på it

16 oktober 2018

I dagens informationsteknologi används ljus och elektronladdning för att bearbeta och överföra information. Nu har forskare vid Linköpings universitet och KTH hittat svaret på en avgörande utmaning i jakten mindre, snabbare och mer energisnål it.

Färre blinda med Google

16 oktober 2018

I Indien lever en fjärdedel av världens blinda. En förklaring till omfattningen är landets 74 miljoner diabetiker som riskerar följdsjukdomen diabetesretinopati, en mycket vanlig orsak till förlorad syn i hela världen. Nu har Google tillsammans med Aravind Eye Care System utvecklat en AI-baserad och förebyggande ögonscreening.

Innovativt stalltips

15 oktober 2018

Varje år stjäls sadlar för många miljoner i Sverige och det drabbar ryttare, föreningar, klubbar och försäkringsbolag. Den digitala tjänsten Sellamigo ska förhindra stölderna och försvåra begagnathandeln med sadlar. Nu är bolaget en del av Science Parks inkubatorsprogram.

3D botar ALS

12 oktober 2018

Som ett led i utvecklingen av nya läkemedel mot den dödliga sjukdomen ALS har forskare vid MIT för första gången kunnat framställa mänsklig vävnad i gränssnittet mellan muskler och centrala nervsystemet.