Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gamers inga enstöringar

Datorspelande ungdomar har lika många vänner i skolan som deras skolkompisar med andra intressen. Det visar två nya studier från Uppsala universitet. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 mars 2018 it i skolan

fyra-ungdomar-samlas-kring-en-platta.jpg

– Resultaten är både förvånande och förväntade, vi trodde nog att det skulle visa sig att spelare blir vänner med varandra. Det är en så pass viktig del av dagens ungdomskultur att något annat vore konstigt, där ungdomar förr kom samman av delad musiksmak är spel nu en viktig del av mediekonsumtionen. Däremot var vi mindre säkra på huruvida spelare skulle vara mindre sociala, eller alltså ha färre vänner i skolan. Den tidigare forskningen är begränsad här, säger forskaren Lina Eklund som tillsammans med forskaren Sara Roman undersökt hur datorspelande påverkar ungdomars vänskapsrelationer.

Läs mer: Guld i spelutveckling till Falun

Resultaten visar att gamers inte har färre vänner i skolan än deras skolkompisar som spelar lite eller inte alls. Studierna visar också att ungdomarna som identifierar sig som spelare gärna blir vänner med varandra. Med andra ord verkar datorspelande som gemensamt intresse leda till nya vänskaper.

Har koll

Ungdomarna i studien menar själva att i och med att de närmar sig vuxenlivet kan de begränsa och hanterar sitt spelande så att de kan prioritera annat som ungdomar generellt tycker är viktigt, till exempel vänner, sport eller skola.

Studien bygger på analys av alla ungdomar, 115 personer, som började i en ny gymnasieskola i en svensk storstad och hur deras sociala nätverk skapas och förändras under deras första år på gymnasiet samt tio djupintervjuer med datorspelande gymnasieungdomar.

Senaste nytt

GDPR-hot på tuben

7 december 2018

Datainspektionen ska granska hur SL, Stockholms lokaltrafik, vill använda kroppsburna kameror för biljettkontrollanterna i lokaltrafiken.

App mot anemi

7 december 2018

Nu går det att upptäcka blodbrist utan stick. För att mäta hemoglobinet är alternativet en app som analyserar foton av patientens nagelbäddar med en känslighet på 97 procent och en exakthet som stämmer väl med traditionella blodprov.

Skatt på digitala tjänster

6 december 2018

När EU-ländernas ekonomi- och finansministrar mötes den 4 december inom ramen för Ekofin-rådet var en viktig uppgift att komma överens om en allmän inriktning på förslaget om skatt på intäkter från vissa digitala tjänster.

5G-premiär i Sverige

6 december 2018

Telia och Ericsson startar Sveriges första 5G-nät på KTH. Hittills har arbetet i Sverige gjorts på 5G-testteknik eftersom utrustning anpassad till den internationella standarden inte funnits tillgänglig förrän nu. Det är ett viktigt steg mot en kommersiell lansering av 5G i Sverige år 2020.

EU gör Google bättre

5 december 2018

Efter ett beslut i EU kan företag som använder digitala plattformar se fram mot större transparens och ett jämnare styrkeförhållande när de köper tjänster av Airbnb och Facebook.

Slutet för sim-kort

5 december 2018

Nu finns eSim för iPhone i Sverige och därmed är dagarna räknade för användningen av flera telefoner för att få arbete och privatliv att gå ihop. För företag innebär lösningen mindre administration och enklare operatörsbyten.