Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gamers inga enstöringar

Datorspelande ungdomar har lika många vänner i skolan som deras skolkompisar med andra intressen. Det visar två nya studier från Uppsala universitet. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 mars 2018 it i skolan

fyra-ungdomar-samlas-kring-en-platta.jpg

– Resultaten är både förvånande och förväntade, vi trodde nog att det skulle visa sig att spelare blir vänner med varandra. Det är en så pass viktig del av dagens ungdomskultur att något annat vore konstigt, där ungdomar förr kom samman av delad musiksmak är spel nu en viktig del av mediekonsumtionen. Däremot var vi mindre säkra på huruvida spelare skulle vara mindre sociala, eller alltså ha färre vänner i skolan. Den tidigare forskningen är begränsad här, säger forskaren Lina Eklund som tillsammans med forskaren Sara Roman undersökt hur datorspelande påverkar ungdomars vänskapsrelationer.

Läs mer: Guld i spelutveckling till Falun

Resultaten visar att gamers inte har färre vänner i skolan än deras skolkompisar som spelar lite eller inte alls. Studierna visar också att ungdomarna som identifierar sig som spelare gärna blir vänner med varandra. Med andra ord verkar datorspelande som gemensamt intresse leda till nya vänskaper.

Har koll

Ungdomarna i studien menar själva att i och med att de närmar sig vuxenlivet kan de begränsa och hanterar sitt spelande så att de kan prioritera annat som ungdomar generellt tycker är viktigt, till exempel vänner, sport eller skola.

Studien bygger på analys av alla ungdomar, 115 personer, som började i en ny gymnasieskola i en svensk storstad och hur deras sociala nätverk skapas och förändras under deras första år på gymnasiet samt tio djupintervjuer med datorspelande gymnasieungdomar.

Senaste nytt

Säpo om cyberhot

27 mars 2020

Cyberspionaget mot Sverige från Kina, Ryssland och Iran ökar och blir ett allt större hot mot svensk verksamhet. Under 2019 inrättades både säkerhetsskyddslagen och ett center för cybersäkerhet, men enligt Säkerhetspolisens vitbok krävs nu ett ökat säkerhetsfokus i alla led. 

Data till vården

27 mars 2020

Trycket på Sveriges sjukhus och 1177 Vårdguiden blir allt högre. Ett nytt prognosverktyg från KTH kommer nu att bättre kunna fördela belastningen i det svenska vårdsystemet. 

Hackaton för hälsan

26 mars 2020

Regeringen ger Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, i uppdrag att projektleda Hack for Sweden. Redan den 3 april startar ett hackaton för att hitta lösningar på olika utmaningar i samhället, som uppstått på grund av coronavirusets utbredning

Historiskt mobilras

26 mars 2020

Marknaden för smartphones såg under februari sin kraftigaste minskning i historien, försäljningen sjönk med 38 procent. Även AR och VR-marknaden hämmas på grund av coronaviruset. 

Chefens cyberångest

25 mars 2020

Fler lagar och bättre samarbeten mellan politiker och näringslivet. Det är några av de åtgärder chefer i storbolag vill se för att komma till rätta med den ökande mängden cyberhot.

Bättre luft i Europa

25 mars 2020

Europeiska rymdorganisationen, ESA, kan nu påvisa att mängden kvävedioxid i luften har sjunkit kraftigt i Europa under de senaste månaderna. Allra störst skillnader går att se i norra Italien, vilket kan förklaras av att landet befinner sig i karantän.