Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gamers inga enstöringar

Datorspelande ungdomar har lika många vänner i skolan som deras skolkompisar med andra intressen. Det visar två nya studier från Uppsala universitet. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 12 mars 2018 it i skolan

fyra-ungdomar-samlas-kring-en-platta.jpg

– Resultaten är både förvånande och förväntade, vi trodde nog att det skulle visa sig att spelare blir vänner med varandra. Det är en så pass viktig del av dagens ungdomskultur att något annat vore konstigt, där ungdomar förr kom samman av delad musiksmak är spel nu en viktig del av mediekonsumtionen. Däremot var vi mindre säkra på huruvida spelare skulle vara mindre sociala, eller alltså ha färre vänner i skolan. Den tidigare forskningen är begränsad här, säger forskaren Lina Eklund som tillsammans med forskaren Sara Roman undersökt hur datorspelande påverkar ungdomars vänskapsrelationer.

Läs mer: Guld i spelutveckling till Falun

Resultaten visar att gamers inte har färre vänner i skolan än deras skolkompisar som spelar lite eller inte alls. Studierna visar också att ungdomarna som identifierar sig som spelare gärna blir vänner med varandra. Med andra ord verkar datorspelande som gemensamt intresse leda till nya vänskaper.

Har koll

Ungdomarna i studien menar själva att i och med att de närmar sig vuxenlivet kan de begränsa och hanterar sitt spelande så att de kan prioritera annat som ungdomar generellt tycker är viktigt, till exempel vänner, sport eller skola.

Studien bygger på analys av alla ungdomar, 115 personer, som började i en ny gymnasieskola i en svensk storstad och hur deras sociala nätverk skapas och förändras under deras första år på gymnasiet samt tio djupintervjuer med datorspelande gymnasieungdomar.

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.