Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gamers inga enstöringar

fyra-ungdomar-samlas-kring-en-platta.jpg

Datorspelande ungdomar har lika många vänner i skolan som deras skolkompisar med andra intressen. Det visar två nya studier från Uppsala universitet. 

– Resultaten är både förvånande och förväntade, vi trodde nog att det skulle visa sig att spelare blir vänner med varandra. Det är en så pass viktig del av dagens ungdomskultur att något annat vore konstigt, där ungdomar förr kom samman av delad musiksmak är spel nu en viktig del av mediekonsumtionen. Däremot var vi mindre säkra på huruvida spelare skulle vara mindre sociala, eller alltså ha färre vänner i skolan. Den tidigare forskningen är begränsad här, säger forskaren Lina Eklund som tillsammans med forskaren Sara Roman undersökt hur datorspelande påverkar ungdomars vänskapsrelationer.

Läs mer: Guld i spelutveckling till Falun

Resultaten visar att gamers inte har färre vänner i skolan än deras skolkompisar som spelar lite eller inte alls. Studierna visar också att ungdomarna som identifierar sig som spelare gärna blir vänner med varandra. Med andra ord verkar datorspelande som gemensamt intresse leda till nya vänskaper.

Har koll

Ungdomarna i studien menar själva att i och med att de närmar sig vuxenlivet kan de begränsa och hanterar sitt spelande så att de kan prioritera annat som ungdomar generellt tycker är viktigt, till exempel vänner, sport eller skola.

Studien bygger på analys av alla ungdomar, 115 personer, som började i en ny gymnasieskola i en svensk storstad och hur deras sociala nätverk skapas och förändras under deras första år på gymnasiet samt tio djupintervjuer med datorspelande gymnasieungdomar.

12 mars 2018 Uppdaterad 15 februari 2019 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock

Senaste nytt

Facebook lär av bebis

8 mars 2021

Facebook har tagit fram en AI som lär sig på ett liknande sätt som små barn. Enligt bolaget ska lösningen användas för att moderera innehåll på plattformen och ska främja opartiskhet.

Brottsutredning för vaccinhack

8 mars 2021

Ryska hackar tog sig in i European Medicines Agency, EMA, under hösten 2020. I över en månad kunde de följa diskussioner om köpvillkor och destinationer för coronavaccin från Pfizer and BioNTech.

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället.