Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Vinnova utvecklar skogen

Nu satsar Vinnova och skogsbranschen 20 miljoner på självstyrande skogsmaskiner som ska kunna planera sin körning i terrängen, och på sensorer som känner av att ingen människa befinner sig inom säkerhetszonen. Målet är att underlätta för förarna och på sikt kunna fjärrstyra maskinerna från kontoret.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 4 januari 2019 digit

två granskott.jpg

Automatiseringen av uppgifter som sköts av människan går snabbt och har redan kommit långt transport- och industrisektorn. Nu ska liknande teknik användas i skogen när det Vinnovafinansierade projektet Auto2 utvecklar förutsättningar för självstyrande skotare.

Utan hytt blir vissa maskiner mycket lättare och skonsammare. Och dessutom mer effektiva i sitt transportarbete när det blir mera plats för virket.

olle gelin , forskare på skogforsk

Maskinerna ska själva planera sin körning, ta sig fram i terrängen och samtidigt skapa en säkerhetszon runt maskinen, så att ingen kan komma till skada. När sensorstyrning och säkerhetssystem finns på plats kommer nästa steg: fjärrstyrning av skogsmaskinerna från kontoret.

– Det steget är förstås mera futuristiskt. Men det ger flera potentiella förbättringar. Utan hytt blir vissa maskiner mycket lättare och skonsammare. Och dessutom mer effektiva i sitt transportarbete när det blir mera plats för virket, säger Olle Gelin, forskare på Skogforsk som leder projektet, i ett pressmeddelande.

– Men det är också ett lyft för arbetsmiljön, utan helkroppsvibrationer och utan risk för fallolyckor eller fallande föremål. Det skulle också på sikt ge oss en bredare rekryteringsbas om människor kunde sitta tillsammans med sina arbetskamrater i en mer social miljö.

Kompletterar laserskanning

Samtidigt får Skogforsk nio miljoner kronor från Mistra och skogsbranschen för att utveckla användningen av nya högupplösta data om skogen från bland annat laserskanning och satellitbilder. De två satsningarna kompletterar varandra. Genom att länka samman data om skog och terräng i smarta planerings- och beslutsstöd så ökar förstås möjligheterna att lyckas med de självstyrande maskinerna.

Förutom Skogforsk deltar Komatsu Forest, Unibap, Billerudkorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems, eXtractor, KTH, Umeå universitet, Luleå tekniska universitet, SLU och Skogstekniska klustret.

 

Senaste nytt

Skolans nya stress

19 mars 2019

Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.

Bättre koll på elen

19 mars 2019

Öresundskraft använder sig av en teknik som gör att ledningarna håller koll på om det kommer ett strömavbrott. Med hjälp av lösningen ska bolaget kunna agera snabbare och framöver även kunna undvika avbrott.

Passar perfekt i 3D

18 mars 2019

De flesta har väl stått i ett provrum och undrat om kläderna är måttade efter Snövits sju dvärgar. För e-handelskunder blir lösningen att beställa hem flera plagg och skicka tillbaka de som inte passar, vilket är ett växande miljöproblem. Avatarer och 3D öppnar nya möjligheter att hitta rätt storlekar.

SKL:s plan till regeringen

18 mars 2019

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

Pimpade pixlar

15 mars 2019

Det mänskliga ögat är överlägset all kamerateknik. Nu visar ny forskning vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola, att man med hjälp av teknik kan förbättra sensorn i kameran så att bilderna blir mer likt det vi ser med blotta ögat.

Einride ut på vägarna

15 mars 2019

Transportstyrelsen har gett Göteborgsföretaget Einride klartecken att utföra tester med självkörande lastbilar på allmän väg. Därmed blir Einride den första helt förarlösa lastbilen i Sverige i trafik.