Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Appar glömmer barnen

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 13 november 2018 it i skolan

tre-barn-som-skrattar-tillsammans.jpg

– Det är vanligt att lärare och barn har olika perspektiv på de digitala aktiviteterna. När lärarna vill att barnen ska använda datorplattor och appar som pedagogiska verktyg och barnen istället vill spela leder det till att barn och lärare får svårt att mötas. Följden blir att barnen tappar intresset för att delta i aktiviteterna, säger avhandlingens författare Malin Nilsen i ett pressmeddelande.

Hon har i sin avhandling studerat barns och lärares samspel i förskolans aktiviteter med datorplattor och appar. Till skillnad från mycket av den tidigare forskningen om barns användning av digital teknologi, som har utgått ifrån att teknologierna bär på antingen risker eller möjligheter för barn, tar hennes avhandling utgångspunkt i faktisk användning. För sin avhandling har Malin Nilsen gjort videoobservationer och intervjuer vid tre förskoleavdelningar med 44 barn.

Pedagogisk potential

Det visar sig att digitala och analoga aktiviteter kan skilja sig mycket åt när det gäller innehåll och deltagande, det vill säga vilken pedagogisk potential som finns i de olika aktiviteterna. I avhandlingen visas detta när barn får spela memory i såväl analog som digital form. De analoga aktiviteterna är mycket tävlingsinriktade och kretsar kring barnens samtal om och fysiska hantering av spelbrickorna som räknas, sorteras och tjuvkikas på.

– När barnen spelar memory digitalt utvecklas istället individuella aktiviteter där barnen spelar en i taget och inte tillsammans. Fokus ligger här på att utforska appens inställningar och på att spela genom trial-and-error, alltså att spela genom prova sig fram, snarare än genom strategiska val, säger Malin Nilsen.

Barnen lär sig i första hand att spela apparna, de tar inte till sig av det pedagogiska innehållet i någon större utsträckning.

malin nilsen , forskare, göteborgs universitet

Dålig design

Hon visar det problematiska med att utgå från att de så kallade pedagogiska apparna fyller en självklar pedagogisk funktion för barn.

– Barnen lär sig i första hand att spela apparna, de tar inte till sig av det pedagogiska innehållet i någon större utsträckning. Det beror på att många pedagogiska appar är bristfälligt designade och inte har utvecklats utifrån ett barnperspektiv. Lärares stöttning av barnen blir därför en avgörande faktor för hur aktiviteterna utvecklas och vilket lärande som görs möjligt, säger Malin Nilsen.

Senaste nytt

Nya regler för telekom

14 december 2018

När Peter Eriksson träffade de andra EU-ländernas digitaliseringsministrar i Bryssel den 4 december diskuterade de ett finansieringsprogram för den digitala omvandlingen i Europa. Andra frågor på dagordningen var ett europeiskt kompetenscentrum för cybersäkerhet och uppdaterade regler för e-privacy.

AR av rätta virket

14 december 2018

Med samma teknik som används i Pokémon Go kan skogsägare nu mäta träd. Arboreal Trädhöjd gör det möjligt att samla och bearbeta data för bättre skogsförvaltning och mer exakta kundleveranser. 

Bottarnas val

13 december 2018

Inför valet fick Sverigedemokraterna starkt stöd på Twitter. Nu har FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, på uppdrag av MSB analyserat såväl diskussionerna om valets genomförande som hur SD:s genomslag har påverkats av bottar.

Täckning under klubban

12 december 2018

Mer frekvenser till mobilt bredband i hela landet och upp till 300 miljoner kronor till utbyggnad av ny täckning i glesbygd. Det är mycket som avgörs när PTS startar auktionen för att dela ut tillstånd att använda radiosändare i 700 MHz-bandet. 

Alibaba förbi Google

12 december 2018

Alibabas röstassistent klarar av att hantera avbrott, förstå ett ostrukturerat samtal och kan läsa mellan raderna. Det innebär att Alibabas röstassistent nu anses som mer sofistikerad än Googles Duplex. 

Lösning för läsning

11 december 2018

Att lära sig läsa och skriva är bland de viktigaste färdigheter som skolan ska förmedla till barn och unga. Tyvärr ser verkligheten väldigt annorlunda ut men det finns digitala hjälpmedel som rätt använda kan bidra till mer inkluderande och individanpassad undervisning.