Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Appar glömmer barnen

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 13 november 2018 it i skolan

tre-barn-som-skrattar-tillsammans.jpg

– Det är vanligt att lärare och barn har olika perspektiv på de digitala aktiviteterna. När lärarna vill att barnen ska använda datorplattor och appar som pedagogiska verktyg och barnen istället vill spela leder det till att barn och lärare får svårt att mötas. Följden blir att barnen tappar intresset för att delta i aktiviteterna, säger avhandlingens författare Malin Nilsen i ett pressmeddelande.

Hon har i sin avhandling studerat barns och lärares samspel i förskolans aktiviteter med datorplattor och appar. Till skillnad från mycket av den tidigare forskningen om barns användning av digital teknologi, som har utgått ifrån att teknologierna bär på antingen risker eller möjligheter för barn, tar hennes avhandling utgångspunkt i faktisk användning. För sin avhandling har Malin Nilsen gjort videoobservationer och intervjuer vid tre förskoleavdelningar med 44 barn.

Pedagogisk potential

Det visar sig att digitala och analoga aktiviteter kan skilja sig mycket åt när det gäller innehåll och deltagande, det vill säga vilken pedagogisk potential som finns i de olika aktiviteterna. I avhandlingen visas detta när barn får spela memory i såväl analog som digital form. De analoga aktiviteterna är mycket tävlingsinriktade och kretsar kring barnens samtal om och fysiska hantering av spelbrickorna som räknas, sorteras och tjuvkikas på.

– När barnen spelar memory digitalt utvecklas istället individuella aktiviteter där barnen spelar en i taget och inte tillsammans. Fokus ligger här på att utforska appens inställningar och på att spela genom trial-and-error, alltså att spela genom prova sig fram, snarare än genom strategiska val, säger Malin Nilsen.

Barnen lär sig i första hand att spela apparna, de tar inte till sig av det pedagogiska innehållet i någon större utsträckning.

malin nilsen , forskare, göteborgs universitet

Dålig design

Hon visar det problematiska med att utgå från att de så kallade pedagogiska apparna fyller en självklar pedagogisk funktion för barn.

– Barnen lär sig i första hand att spela apparna, de tar inte till sig av det pedagogiska innehållet i någon större utsträckning. Det beror på att många pedagogiska appar är bristfälligt designade och inte har utvecklats utifrån ett barnperspektiv. Lärares stöttning av barnen blir därför en avgörande faktor för hur aktiviteterna utvecklas och vilket lärande som görs möjligt, säger Malin Nilsen.

Senaste nytt

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker och de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.

Världens snabbaste sensor

17 april 2019

En optisk nanosensor inkapslad i ett plastmaterial kan vara lösningen för framtidens vätgasbilar. Det är forskare vid Chalmers tekniska högskola som har tagit fram sensorn som även efterfrågas av elnätsbranschen, kemi- och kärnkraftsindustrin och även ska kunna bidra till förbättrad medicinsk diagnostik.

Lärande i Sverige nomineras

17 april 2019

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

Gartner om VR-trenden

16 april 2019

Hela 100 miljoner konsumenter kommer att shoppa via AR och VR i butik eller online redan under nästa år. Inte minst kommer implementeringen av 5G-nätet att bidra till den snabba utvecklingen. Det skriver Gartner i sin rapport. 

Första 3D-hjärtat

16 april 2019

För första gången har ett intakt hjärta skrivits ut med en 3D-skrivare. Forskarnas förhoppning är att resultaten ska bidra till att 3D-utskrivna organ kan användas i praktiken inom 10 år.