Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Appar glömmer barnen

tre-barn-som-skrattar-tillsammans.jpg

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

– Det är vanligt att lärare och barn har olika perspektiv på de digitala aktiviteterna. När lärarna vill att barnen ska använda datorplattor och appar som pedagogiska verktyg och barnen istället vill spela leder det till att barn och lärare får svårt att mötas. Följden blir att barnen tappar intresset för att delta i aktiviteterna, säger avhandlingens författare Malin Nilsen i ett pressmeddelande.

Hon har i sin avhandling studerat barns och lärares samspel i förskolans aktiviteter med datorplattor och appar. Till skillnad från mycket av den tidigare forskningen om barns användning av digital teknologi, som har utgått ifrån att teknologierna bär på antingen risker eller möjligheter för barn, tar hennes avhandling utgångspunkt i faktisk användning. För sin avhandling har Malin Nilsen gjort videoobservationer och intervjuer vid tre förskoleavdelningar med 44 barn.

Pedagogisk potential

Det visar sig att digitala och analoga aktiviteter kan skilja sig mycket åt när det gäller innehåll och deltagande, det vill säga vilken pedagogisk potential som finns i de olika aktiviteterna. I avhandlingen visas detta när barn får spela memory i såväl analog som digital form. De analoga aktiviteterna är mycket tävlingsinriktade och kretsar kring barnens samtal om och fysiska hantering av spelbrickorna som räknas, sorteras och tjuvkikas på.

– När barnen spelar memory digitalt utvecklas istället individuella aktiviteter där barnen spelar en i taget och inte tillsammans. Fokus ligger här på att utforska appens inställningar och på att spela genom trial-and-error, alltså att spela genom prova sig fram, snarare än genom strategiska val, säger Malin Nilsen.

Barnen lär sig i första hand att spela apparna, de tar inte till sig av det pedagogiska innehållet i någon större utsträckning.

malin nilsen , forskare, göteborgs universitet

Dålig design

Hon visar det problematiska med att utgå från att de så kallade pedagogiska apparna fyller en självklar pedagogisk funktion för barn.

– Barnen lär sig i första hand att spela apparna, de tar inte till sig av det pedagogiska innehållet i någon större utsträckning. Det beror på att många pedagogiska appar är bristfälligt designade och inte har utvecklats utifrån ett barnperspektiv. Lärares stöttning av barnen blir därför en avgörande faktor för hur aktiviteterna utvecklas och vilket lärande som görs möjligt, säger Malin Nilsen.

13 november 2018 Uppdaterad 16 april 2019 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock

Senaste nytt

Automation ökar oron för jobben

12 maj 2021

Allt fler tror att automatisering och andra it-lösningar innebär att deras arbete kommer att försvinna. Ljuset i mörkret är att många är positiva till att vidareutbilda sig, vilket ställer krav på arbetsgivare. Det visar en ny undersökning från PwC.

IOS-spårning nekas av 96 procent

12 maj 2021

Hela 96 procent av amerikanerna och 88 procent globalt säger nej till appspårning, efter uppdateringen till IOS 14.5. De höga siffrorna kan ses som ett hårt slag mot bland annat Facebook. 

Windows 10 görs om

12 maj 2021

Microsoft tar nu ett omtag med Windows 10 och kommer med justeringar på sådant som inte har ändrats sedan Windows 95. Bland annat blir de gamla ikonerna på tjockskärmen ett minne blott.

Bitcoins betalar Banksy-verk

11 maj 2021

Bitcoins kommer kunna användas som betalmedel när Banksy-tavlan Love is in the air auktioneras ut av Sotheby’s. Auktionen planeras till den 12 maj och buden förväntas starta på drygt tre miljoner dollar.

Xiaomi tar Sverige med storm

10 maj 2021

Xiaomi mer än fyrdubblade mobilförsäljningen i Sverige under årets första kvartal, jämfört med samma period 2020. Nu är bolaget trea på den svenska mobilmarknaden och tvåa på den europeiska.

Google räddar jiddisch och sicilianska

10 maj 2021

Woolaroo är appen som ger dig översättning till tio språk som är på väg att försvinna. Du fotograferar ett objekt och får föremålet översatt, med hjälp av maskininlärning, till bland annat jiddisch, sicilianska och rapa nui.