Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Norrtälje bäst i klassen

Med en lärplattform som underlättar för närvarohantering, planering och uppföljning kan pedagoger i Norrtälje kommun fokusera på undervisningen. Dessutom ökar möjligheterna till samarbete.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron, adobestock 22 januari 2019 it i skolan

– Vi har precis lanserat vår stora lärplattform och fokus har varit att få ordning på de administrativa processerna för att på så sätt frigöra tid för lärare, vårdnadshavare och elever, säger Jonas Edgren, enhetschef it på barn- och utbildningsförvaltningen i Norrtälje kommun.

– Det innebär att vi underlättat närvaro- och frånvarohantering från förskolan till gymnasiet. Det innebär att kärnprocessen, elevens väg genom skolan, blir väldigt tydlig när all lektionsplanering och all uppföljning görs i systemet. Nu framgår det hur eleverna ligger till, vad som fungerar bra och om det eventuellt behövs stödinsatser. Helheten blir också tillgängligt för huvudmän, rektorer, verksamhetschefer och ytterst förvaltningschefen.

I takt med att lösningen används blir det snabbt allt tydligare hur den underlättar arbetet.

jonas edgren , enhetschef it på barn- och utbildningsförvaltningen i Norrtälje kommun

Vilka reaktioner har ni fått från pedagoger och föräldrar?

– Som vid alla stora förändringar har det varit en hel del reaktioner, inte minst för att lärarnas arbete i vissa sammanhang blir mer styrt. Men till övervägande del har reaktionerna varit väldigt positiva. I takt med att lösningen används blir det snabbt allt tydligare hur den underlättar arbetet. Visst har vi sett lite handhavandeproblem, något annat är inte att vänta, men hittills har det mest negativa varit några mindre buggar som vi har fixat. Men när det gäller systemet i sig och tänket bakom är det toppen tycker jag.

Vilka utmaningar återstår?

– Tekniskt sett är systemet ganska enkelt så där finns inga konstigheter. Utmaningen nu är att ta vara på möjligheterna att mångfaldiga. Tidigare var en duktig lärare i klassrummet en enorm tillgång för en grupp elever vid det tillfället. Med lektionsplaneringen i systemet kan alla ta hjälp av den duktiga läraren med det fina upplägget. Nu kan man som lärare utgå från det upplägget, modifiera och lägga tillbaka och så har men ytterligare en bra lektionsplanering. Det innebär en helt annan utväxling än tidigare.

Får eleverna bättre resultat med verktyget?

– Det är för tidigt att säga och det är svårt att peka ut vad som är verktyget och vad som är andra förändringar som gjorts. Men rent subjektivt har vi fått mycket bättre kontroll även om skolorna ligger lite olika till. Vissa har ganska smärtfritt kommit långt, andra har haft lite mer problem.

Vad händer nu?

– Det återstår lite utvecklingsarbete men nu har vi bottenplattan, det administrativa stödet, på plats. Nu kliver vi vidare och arbetar för att få ut it som stöd för pedagogiken på ett bra sätt. Än så länge är det inte så att eleverna lär sig mer eller får bättre resultat för att de har en dator eller en platta.

– Nu ska it bidra till att lektionerna blir bättre och att eleverna tillgodogör sig mer. För att ta vara på möjligheterna behöver lärarna lite olika stöd. Vissa lärare är väldigt intresserade och gör jättebra saker, andra kanske inte har en dator själva hemma och då blir förutsättningarna självklart väldigt olika. Dessa skillnader kan i slutänden drabba eleverna och då blir skolan inte likvärdig.

Hur kommer ni vidare?

– Nu skapar vi en grupp som arbetar aktivt med det här centralt. Men lösningen ligger inte hos oss utan bygger på att mångfaldiga andra lärares goda exempel, och med hjälp av till exempel appar för olika ändamål och läromedel inspirera och visa vad man kan göra. Det handlar också om att skapa nätverk, där till exempel förstalärarna är ansvariga för att hjälpa kollegor både på sin egen och på andra skolor i Norrtälje kommun. Likvärdighet handlar också om att alla i Norrtälje ska få en bra undervisning, inte bara de som har tur och får en fantastisk lärare.

Rekommenderad läsning

tre personer diskuterar och tittar på en smart platta.jpg video

Upplands samarbete för bättre skola

5 feb 2018 it i skolan

När Sveriges skolor digitaliseras ska det ske på ett likvärdigt sätt. För mindre kommuner kan det vara svårt att både hinna med och komma på allt själv. I Uppland samarbetar flera kommuner för att hjälpas åt.

bygghjälmar, en dator, en drönare och lite annat ligger uppradat på en byggarbetsplats.jpg video

Rätt dator på rätt plats

21 jan 2019 it i skolan

Ystad gymnasium tror på att anpassa enheter efter respektive program och ge valfrihet till pedagogerna. Aktuellt just nu är datorer som fungerar som whiteboard och att skolan deltar i Skolverkets försöksverksam för digitala nationella prov. Utmaningen är att hitta ett sätt för alla system att fungera tillsammans.

flicka-som-gor-snoangel.jpg video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Så funkar Powerapps i skolan

8 feb 2019 it i skolan

Inför utmaningen att erbjuda kommunens lågstadielärare ett enkelt verktyg för Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matematik föll valet på Microsoft Powerapps. Idag används den unika appen i nio skolor i Karlstad och den tar 15 minuter att lära sig.

face trump22.jpg video

Obligatorisk närvaro

25 jan 2019 it i skolan

Lärare, rektorer och andra som möter barn och elever i jobbet behöver vara på sociala medier. Inte minst för barnens bästa, men också för att ha koll. Det menar Niklas Myhr, professor i socaial medier, som just nu är anlitad av prins Albert i Monaco.

närbild på en sked i en ruktsallad med äpple och jordgubb.jpg video

Rektorns Guldäpplerecept

5 feb 2019 it i skolan

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

himalaya960640.jpg video

Bota din rädsla och trötthet

31 jan 2019 ledarskap

Vår rädsla och oförmåga att sätta tydliga mål begränsar oss. Det menar höghöjdsklättraren Fredrik Sträng, som trots höjdrädsla och dödsångest har bestigit nio toppar över 8 000 meter, inklusive Mount Everest. Men det finns botemedel för alla oss som föredrar soffan och en påse chips.

penna-med-knut-pa.jpg

Teknik för nationella prov

31 jan 2019 it i skolan

Datorer eller surfplattor med tangentbord till alla elever som gör ett nationellt prov, en skärmstorlek på minst 9,6 tum och en internetuppkoppling som klarar att alla elever gör provet samtidigt. Nu har Skolverket bestämt de tekniska förutsättningarna för digitala nationella prov.

orebro-slott.jpg

Storsatsning på AI

11 feb 2019 it i skolan

Örebro universitet lanserar tre kurser inom AI som riktar sig mot yrkesverksamma. Initiativet ska främja det livslånga lärandet.

några röda hus på liten skärgårdsö.jpg podcast

Ny forskning om fjärrundervisning

10 jan 2019 it i skolan

Beslutsfattare behöver ett bättre underlag för att kunna bedöma i vilken omfattningen fjärr- och distansundervisning i grundskolan ska bedrivas. Nu lanseras ett forskningsprojekt som ska fylla på kunskapen på området.