Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

RPA gör jobbet i Norrtälje

Det blev vinst för alla då Norrtälje automatiserade bygglovsprocessen. Förutom effektivare processer fick de som ansökt 2,5 miljoner i återbäring. Nyckeln till en framgångsrik digitalisering är att involvera. Det menar Carina Nilsson och Bawar Akrawi.

– Precis som hos alla andra är digitalisering i fokus i Luleå kommun. Vi har vår it-strategi och just nu gör vi en analys om vad vi har för system och ärenden och hur vi ska få ordning och reda i verksamheten, samtidigt som det pågår många småprojekt. Vi vill jättemycket men måste också få struktur på det vi vill göra, säger Carina Nilsson, chef på it-driftsavdelningen i Luleå kommun.

Hur ser det ut för er i Norrtälje, Bawar Akrawi?

– Vi har digitaliserat flera olika tjänster. Bygglovsavdelningen har till exempel kommit extremt långt där hela ansökningsprocessen sker digitalt, från ansökan till beslut, vilket har gjort arbetet enormt mycket effektivare. På så sätt har vi också kunnat sänka avgiften för bygglovsärenden. Vi har kunnat betala tillbaka 2,5 miljoner till kunderna tack vare det. Och idag får man dessutom rabatt när man söker bygglov digitalt som en motivation, säger Bawar Akrawi, CIO i Norrtälje kommun.

Hur gjorde ni rent strategiskt för att komma dit?

– Jag tror att det är viktigt att inte glömma att digitalisering är en verksamhetsfråga, inte en it-fråga, och att mina chefskollegor i andra verksamheter ser möjligheterna med digitalisering. Bygglovsdirektören såg tidigt att det fanns ett användningsområde. Sen jobbar vi med inspiration och försöker titta på andra kommuner. Vi har kört Trelleborg-modellen med försörjningsstöd och nu tittar vi på möjligheten att automatisera vaccinationsprocessen, med planering, inhämtning av samtycke, uppföljning och dokumentation. Där kan vi bli först i Sverige.

Kan ni använda samma uppbyggnad för fler tjänster?

– Det tror jag, inte minst för att det inspirerar andra chefer i ledningsgruppen att det ger resultat. Det har blivit som en snöbollseffekt och fler hör av sig till oss och vill verkligen titta på dessa områden. Senast var det ekonomichefen som undrade hur de kunde utnyttja robotisering och automatisering. Det är spännande.

Hur stödjer er it-avdelning verksamheterna?

– Vi startade resan för fem-sex år sedan där vi insåg att vi behövde komma närmare verksamheterna för att kunna göra skillnad. Vi kommer förstås fortsätta att leverera datorer och annan it, men jag tror att den stora skillnaden görs när vi förstår verksamheternas behov och kan inspirera dem. Jag har tre kundansvariga vars uppgift är att åka ut och analysera it-behoven och arbeta med detta i respektive förvaltning, säger Bawar Akrawi.

– Vi har en liknande avdelning som heter digital utveckling med åtta personer som har fokus på det. Det måste vara verksamheten som är drivande, men vi blir så inblandade eftersom kompetensen än så länge är störst hos oss på it på det området, säger Carina Nilsson.

Hur sprider man den kompetensen?

– Genom att blanda in dem. Vi har ett projekt nu som vi kallar för Violen, verksamhetsnära införande av O365, som är brett över hela kommunen, och där det finns ambassadörer i varje förvaltning som går in för att lära alla att använda de digitala verktygen. Det tror vi jättemycket på, för att de sen i sin tur ska kunna förstå och komma med nya krav, säger Carina Nilsson.

28 augusti 2018 Uppdaterad 29 augusti 2018 Reporter Elisabeth Nore digit Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

Vr Skola Kungsbacka Eskilstuna

VR tar skolan till hemmasittare

4 maj 2021 digit

Elever med psykisk ohälsa, eller har andra skäl, kan via VR få tillgång till undervisningen och en ökad känsla av närvaro på egna villkor. Både Kungsbacka och Eskilstuna kommun testar just nu att införa tekniken för att stötta elevhälsan. 

Bild Tagen Innifrån Sara Kulturhus Ut På Omgivningen

Smart från start i kulturhus

26 apr 2021 digit

När Sara kulturhus i Skellefteå invigs i september blir det världens högsta trähus. Byggnaden har det senaste inom it, en genomtänkt automation och för att skapa tillgänglighet för alla finns appen Min personliga vän. 

Folk På Stan Telia Anonymdata

Telias data planerar samhället

17 mar 2021 digit

Telia använder anonymiserad data för samhällsplanering. Datan hjälper kommuner att bli mer hållbara och ger en koll på hur befolkningen följer restriktioner under pandemin. 

Anders Ygeman

Oklart molnbesked

19 jan 2021 digit

It-driftsutredningen vill se en ändring i Offentlighets- och sekretesslagen för att underlätta outsourcing och användande av molntjänster. Men ansvaret ska fortsatt ligga på myndigheterna själva. Det står klart efter att ett delbetänkande nu lämnats in till digitaliseringsminister Anders Ygeman.

Folk På Torg

Revision av RPA

24 nov 2020 digit

När myndighetsbeslut tas av datorer ökar ofta effektiviteten och rättssäkerheten, men det sker för lite kontroll och uppföljning. Det visar en ny granskning gjord av Riksrevisionen.

Titta Ut Från Kärnan I Helsingborg

AI tar tempen

17 nov 2020 digit

Smarta sensorer som mäter kroppsvärme kommer att placeras ut på Helsingborgs centralstation. Syftet är att upptäcka trender i av förhöjd kroppstemperatur vid till exempelvis virussjukdomar.

Omsorg Infrarött

Infrarött hjälper äldre

3 nov 2020 digit

En digital vårdassistent, som är kopplad till väggsensorer, larmar och bevakar de boende på vård- och omsorgsboendet Ängen i Örebro. Framöver ska sensorerna även mäta puls och andning med hjälp av infrarött ljus. 

Coronavirus, Handsprit Och Skyddsmask Och Händer Mot Gul Bakgrund. Conceptbild
Voister Trend 2020

Så lyckades Malmö

25 jun 2020 digit

Pandemin har ökat fokuset på smarta, digitala lösningar och framtidens arbetsplats. Det menar Maria Stellinger Ernblad, digitaliseringschef på Malmö stad och hennes upplevelse delas med många i årets Voister Trend, en återkommande undersökning som tar tempen på Sveriges it-avdelningar och som nu lanseras och är fri att ladda ned.

Karolinska

Corona förändrade Karolinska

15 jun 2020 digit

När covid-19 kom till Sverige förändrades verkligheten för medarbetarna på Karolinska Universitetssjukhuset. Plötsligt krävdes ett stort antal virtuella mötesrum och it-avdelningen jobbade sju dagar i veckan för att hinna leverera. Pandemin har också gjort läkare och annan vårdpersonal mer mottaglig för ny teknik.